Svenska Teatern och Labbet stöder ny dramatik med residensprogram för dramatiker

18.12.2024 Nyheter

Vad innebär det att få utrymme för fördjupat och undersökande skrivande? Sedan augusti har Meimi Taipale, årets residensdramatiker hos dramatikerföreningen Labbet r.f, arbetat med ett nytt dramatiskt verk som utforskar flerspråkighetens potential. Nu avslutas residensperioden med slutdemon Ingenmansland(i) på Svenska Teatern fredagen den 20 december. Projektet förverkligas med stöd av Svenska kulturfonden.

Dramatikern Meimi Taipale och regissör Ami Karvonen repeterar slutdemon Ingenmansland(i) tillsammans med skådespelarna Antonia Atarah, Hellen Willberg, Simon Häger och Aaro Wichmann.

Labbets skrivarresidens ger dramatiker en unik möjlighet att experimentera och utveckla sitt material på sätt som inte alltid är möjliga inom ordinarie produktionsprocesser. Det finns t.ex. ingen press att leverera ett färdigt manus. För första gången sker residenset i samarbete med Svenska Teatern, som stött processen genom att erbjuda utrymme och skådespelare för workshops, repetitioner och slutdemon.

– Syftet är att skriva ett manus där flerspråkigheten inte bara speglar vårt samhälle, utan också fungerar dramaturgiskt. Jag är själv sverigefinsk och hur vi kodväxlar och använder olika språk syns sällan på våra scener, berättar Meimi Taipale.

– Residenset är en frizon för dramatikern att våga prova nytt, misslyckas och upptäcka. Det är en chans som sällan finns i den vanliga produktionscykeln, men som är avgörande för att utveckla ny dramatik på svenska i Finland, säger Sinna Virtanen, konstnärlig verksamhetsledare på Labbet.

Ett lekfullt utforskande i samarbetet med regissör Ami Karvonen

Residenset har inkluderat workshops, där skådespelare från Svenska Teatern tillsammans med regissör Ami Karvonen har arbetat med Meimis text. Ami, som leder arbetet, beskriver sin metod som lekfull och experimentell, med fokus på improvisation och utforskande.

– Poängen är att dra nytta av att vi inte behöver sikta på en färdig föreställning, utan kan leka och hitta nya dimensioner i texten tillsammans. Det är en unik möjlighet för både dramatikern och arbetsgruppen, säger Ami Karvonen.

Maria Lundström är ansvarig dramaturg på Svenska Teatern.

Svenska Teaterns roll i processen

Som Labbets samarbetspartner vill Svenska Teatern bidra till utvecklingen av ny dramatik. Svenska Teaterns ansvariga dramaturg framhäver vikten av att ge plats åt nya röster och perspektiv:
 
– Det är en fantastisk chans för en dramatiker att fördjupa sig i sin egen text med hjälp av skådespelarnas och regissörens konkreta utforskande av den. För Svenska Teatern är det viktigt att arbeta med pjäsutveckling på flera nivåer. När vi beställer nya pjäser stöder vi dramatikern genom att föra en aktiv dialog och exempelvis kommentera olika versioner. I denna form av pjäsutveckling sker arbetet genom skådespelarens förkroppsligande på scengolvet
, säger ansvariga dramaturgen Maria Lundström.

– Det som är särskilt spännande med Meimis arbete är fokus på flerspråkighet och att hon vill arbeta med referensgrupper, i detta fall ungdomar. Residenset visar verkligen hur viktigt det är att inkludera olika erfarenheter.

En glimt av framtiden – nästa års residensdramatiker utsedd

Per Ehrström är residensdramatiker för 2025. Han ersätter Meimi Taipale som avslutar 2024 års residens med sitt slutarbete på Svenska Teatern den 20 december.

Vid slutdemon fredagen den 20 december presenteras delar av Meimi Taipales verk för en inbjuden publik av teaterfolk och samarbetspartner. Men samarbetet mellan Svenska Teatern och Labbet avslutas inte där. Nästa residensdramatiker för 2025 är redan utsedd. Det blir Per Ehrström som får ta över stafettpinnen 2025.

– Mina förväntningar av residensperioden är att hitta nya arbetsmetoder och skriva en annan sorts dramatik än den jag tidigare gjort. Jag har mest skrivit traditionell, karaktärs- och handlingsdriven dramatik och jag vill använda residensperioden till att experimentera och hitta former som är nya för mej. Jag ser också fram emot att få testa material tillsammans med skådespelare och regissör, det är en bra motvikt till det annars rätt så ensamma skrivarbetet, säger Per Ehrström.

Labbets dramatikerresidens har ordnats årligen sedan 2019. Residensprogrammet möjliggörs med stöd från Svenska Kulturfonden i Finland.

  • Residensdramatiker 2024: Meimi Taipale
  • Residensdramatiker 2022-2023: Fabian Silén
  • Residensdramatiker 2021-2022: Otto Sandqvist
  • Residensdramatiker 2020-2021: Sofia Aminoff
  • Residensdramatiker 2019: Nina-Maria Häggblom

Läs mer om Residensdramatiker på Labbets webb-sida.

Nyheter 5.12.2024

Åtta framstående författare möts i litteraturfestivalen Gränslöst

Litteraturfestivalen Gränslöst är tillbaka med fyra fantasieggande författarsamtal. Möt Johanna Frid, Milja Sarkola, Sverker Sörlin, Linda Bondestam, Vigdis Hjorth , Monika Fagerholm, Martin Gelin, Juha Itkonen på Stora scenen i februari.
Nyheter 12.11.2024

”Svenska Teatern gör en nervigt rockig version av Shakespeares Hamlet”

Att gilla eller inte gilla Hamlet?, det är frågan när kritikerna får säga sitt. Många gillar regissör Dritëro Kasapis djärva förädlade och moderna version av Shakespeares mästerverk medan andra hade önskat att han kunde gått ännu längre. På sociala medier hörs också röster att man velat se en mer klassisk version, medan till exempel Ny Tid skriver ”faktum är att mycket mer klassisk Hamlet än så här får man nog leta efter på teaterscenerna i dag.” Läs vår sammanställning och bedöm själv. Hamlet har väckt diskussion i över 400 år.
Recensioner 1.10.2024

”Matilda och hennes vänner lyser i Svenska Teaterns uppsättning av ruskig succémusikal”

”Matilda på Svenska Teatern i Markus Virtas regi är helt enkelt en kolossalt välspelad föreställning med massor av genuin spelglädje.” Så skriver Svenska Yle. Vi har sammanställt en hel sida med recensioner och publikkommentarer.