Försäljnings- och leveransvillkor
PUBLICERAT 10.11.2022 / UPPDATERAT 12.12.2023
Välkommen till försäljnings- och leveransvillkoren. Här hittar du information om vad som gäller för dig som kund på Svenska Teatern, bland annat byte av biljetter samt leverans- och betalningssätt. På sidan hittar du också försäljningsvillkoren för Royale Estrad.
Villkoren gäller även alla biljetter som är bokade / köpta innan publiceringsdatumet.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar.
Kundtjänstens öppettider och kontaktuppgifter hittar du här:
När du bokar/köper biljetter hos oss skapas ett kundkort till dig. I kundkortet ska alltid ingå följande uppgifter om dig som kund: för- och efternamn, mobilnummer och e-postadress. Utan dessa uppgifter gör vi inga bokningar, eftersom vi vid behov behöver få kontakt med dig ifall det sker ändringar i dina biljetter. Försäkra dig om att dina uppgifter är rätt och sparas i samband med bokningen / biljettköpet. Det är på ditt ansvar som kund att se till att uppgifterna stämmer. Du kan kontrollera dina uppgifter genom att noggrant läsa igenom bokningsbekräftelsen, eller genom att logga in på dina sidor i vår webbutik.
Kundmeddelanden, bekräftelser och biljetter skickas från adressen no-reply (at) svenskateatern-post.fi
Markera avsändaradresserna som säkra och kolla alltid skräpposten när du väntar information från oss.
Ifall du som kund vägrar att ge dina kontaktuppgifter, ansvarar Svenska Teatern inte för eventuella fel i biljetten/biljetterna. Biljetten/biljetterna har heller ingen bytes-, klago- eller ändringsrätt.
Kunduppgifterna sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mera under rubriken Integritetspolicy.
För att handla i vår webbutik behöver du ett kundkonto som du skapar i samband med ditt första webbköp. När du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp.
Kampanjbiljetter innefattar ingen bytes- eller ombokningsrätt. I de fall, där teatern gör ändringar i repertoaren, erbjuds kunden att lösa ut nya biljetter till motsvarande pris. Svenska Teatern definierar till vilka produktioner och speldagar kampanjen gäller, samt kampanjtid och köpställe.
Vänligen observera att utvalda rabatt- eller kampanjbiljetter inte går att reservera och ibland kan rabatten endast erhållas i webbutiken.
Svenska Teaterns biljetter säljs i teaterns kundtjänst och i webbutiken på svenskateatern.fi. Biljettpriserna är de samma oberoende av köpställe.
Eventuella administrations- och faktureringsavgifter kan tillkomma beroende på hur du bokar, köper och betalar.
Ifall betalda biljetter inte syns till ska du som kund höra av dig till teaterns kundtjänst utan dröjsmål. Vänligen kolla skräpkorgen innan du tar kontakt. Därefter kan vi skicka kopior på biljetterna eller komma överens om ett annat leveranssätt.
Leveranssätt från webbutiken på svenskateatern.fi
Till biljetter som köps direkt via Svenska Teaterns webbutik, erbjuds endast ett leveranssätt: e-biljett. Det här är en digital biljett som du kan visa upp på din smarttelefon då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna kan du ladda ner från ditt kundkonto i PDF-format, så du kan också skriva ut biljetten om du så önskar. Biljetter du köpt sparas också på ditt kundkonto. Vid behov kan du e-posta dem till dig själv på nytt eller skicka enskilda biljetter vidare till ditt sällskap.
Leveranssätt på teatern
Biljetter köpta på Svenska Teatern skrivs ut på biljettpapper eller e-postas till önskad e-postadress.
Betalningssätt
I Svenska Teaterns webbutik accepteras de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, American Express), betalning med nätbank samt presentkort köpta på Svenska Teatern (ej Lippupistes egna presentkort eller Presentkort till nätbutiken som gäller endast på lippu.fi).
Vid Svenska Teaterns biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard), kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online, Epassi och Virike–seteli).
Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Svenska Teaterns biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas i webbutiken. Bokningstiden är två (2) veckor från bokningsdagen, efter detta förfaller bokningen automatiskt. Bokningstiden på två veckor motsvarar ångerrätten. Kolla alltid bokningsbekräftelsen för detaljerad information. För gruppbiljetternas villkor se Gruppbiljetter.
Vänligen observera att utvalda rabatt- eller kampanjbiljetter inte går att reservera och ibland kan rabatten endast erhållas i webbutiken. Läs mera under Kampanjbiljetter.
Svenska Teatern rekommenderar att du köper dina biljetter endast via teaterns egen biljettförsäljning. Det garanterar att du får biljetterna till av oss utsatt pris samt de platser du bokat.
Vissa återförsäljare på nätet har tagit chansen till tilläggsintäkter. Återförsäljare har också kunnat sälja samma biljetter/platser till flera köpare, och då kan arrangören inte garantera att publiken får de platser de ursprungligen betalat för. Denna sorts verksamhet är inte olaglig i Finland, men beklaglig för både publiken och teatern.
Om du inte har utnyttjat utbytesmöjligheten i tid eller om biljetten inte inkluderar bytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Ifall programmet har förändrats eller om föreställningen inhiberas på grund av force majeure, returneras biljettens pris med banköverföring.Service- eller leveransavgifter återbetalas inte. Följ de anvisningar du fått från oss, vi skickar instruktioner till din e-post. Begäran om återbetalning bör göras inom en månad efter inhiberingen, ifall inget annat meddelats. Svenska Teatern ersätter inte övriga kostnader orsakade av en avbokningssituation.
Presentkort till Svenska Teatern gäller i 12 månader från köpdatum.
Presentkortet kan användas som betalningsmedel i webbutiken och i Svenska Teaterns kundtjänst. Hela summan behöver inte användas på en gång. Presentkort vars giltighet har löpt ut tas inte emot och kan inte återbetalas.
Observera att Svenska Teaterns kundtjänst har stängt över sommaren. Vi ersätter inte presentkort eller vouchers som löper ut under den perioden.
Grupprabatter
Grupprabatten är i regel några euro lägre än pensionärspriset. Gruppbiljetter kan inte lösas ut enskilt. Fribiljetter kan komma att ingå i gruppbokningen, beroende på gruppstorleken.
Elevgrupper
Vi erbjuder rabatterade biljetter för elevgrupper som besöker teatern, elevpriset gäller även för de vuxna som ser föreställningen.
Gruppbokningar (minst 11 biljetter för Teaterombud, 20 biljetter för övriga grupper) görs via ett formulär på webbsidan. Bokningar på tio eller färre biljetter görs per telefon via kundtjänsten, i teaterns kassa eller köps direkt i webshopen. Vi tar inte emot gruppbokningar per e-post.
Gruppbokningar bör bekräftas allra senast fyra (4) veckor innan föreställningen. För gruppbokningar på fler än 100 biljetter, har vi en mellancheck 6 veckor innan föreställningen. Ifall det är mindre än fyra veckor till föreställningen då bokningen görs, kommer vi skilt överens om ett sista datum för att lösa ut biljetterna. Gruppbokningarna förfaller inte automatiskt, således ska du alltid meddela oss det slutliga antalet biljetter. Ifall det ska göras ändringar i bokningen eller ifall den behöver annulleras, ska gruppbokaren meddela det till Svenska Teatern utan dröjsmål.
Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut enstaka biljetter, vi löser heller inte in oanvända biljetter.
Gruppbokaren är ansvarig för att informera deltagarna om eventuella förändringar i biljetterna eller föreställningen.
Vid eventuell inhibering av föreställningen, kan gruppbiljetterna omvandlas till ett gemensamt presentkort eller återbetalas till gruppbokaren. Vi gör inga enskilda presentkort eller återbetalningar till gruppmedlemmarna.
Du kan välja mellan följande betalningssätt för gruppbiljetter
Leverans av gruppbiljetter
Betalningsförmedlare
Betalningsförmedlingstjänsten utförs av och som leverantör står Paytrail Oyj (2122839–7) i samarbete med banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj står som mottagare på kontoutdraget eller korträkningen och är även förmedlare av betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut beviljat av Finansinspektionen. Vid klagomål ber vi er i första hand vara i kontakt med betalningsförmedlaren.
Paytrail Oyj
FO-nummer: 2122839–7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Servering i anslutning till föreställningar säljs av Royale Estrad på Svenska Teaterns webbplats eller i Royale Estrads kundtjänst. Alla köp betalas i samband med bokningen. Vi levererar ett kvitto på betalningen och bordsnummer per e-post. Ifall ditt bordsnummer ändras, meddelar vi dig om det per SMS.
Beställningar via näthandeln ska göras senast 24 timmar innan föreställningens början.
Grupper på minst 8 personer betjänas av Royale Estrads kundtjänst.
Royale Estrad står för Svenska Teaterns restaurangtjänster.
Bordets placering
Bokningssystemet reserverar alltid bästa möjliga lediga bord till dig och ditt sällskap. För bokningar gjorda i nätbutiken kan vi ändå inte garantera något visst bord och vi placerar inte olika sällskap i samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.
Sortiment
Urvalet kan variera vid olika föreställningar och datum. Serveringen dukas upp färdigt på bordet under pausen enligt ditt val.
Detaljerade uppgifter om matprodukternas ingredienser fås på kundtjänsten och per telefon.
Bokning per telefon
Då du bokar per telefon via Royale Estrads kundtjänst, kan du betala med betallänk. Vi skickar dig en betallänk per e-post. Via betallänken accepterar vi de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, American Express) samt nätbanken.
Avbokning av servering
Om du får förhinder att besöka en föreställning, kan du avboka din servering genom att kontakta Royale Estrads kundtjänst senast 24 timmar före föreställningen. Avbokningar återbetalas ifall avbokningen skett senast 24 timmar innan föreställningens början. Vi returnerar betalningen inom 14 dagar via det betalmedel som ursprungligen användes.
Royale Estrads kundtjänst
Tfn. +358 50 353 7200
E-post: estrad@royalehelsinki.com
Royale Estrad
Oy Ekerson Ab
FO-nummer: 2684666–1
Norra esplanaden 2
00130 Helsingfors
www.royalehelsinki.com