Försäljnings- och leveransvillkor
PUBLICERAT 10.11.2022 / UPPDATERAT 9.2.2023
Välkommen till försäljnings- och leveransvillkoren. Här hittar du information om vad som gäller för dig som kund på Svenska Teatern, bland annat rabatter, prissättning, byte av biljetter samt leverans- och betalningssätt. På sidan hittar du också försäljningsvillkoren för Royale Estrad.
Villkoren gäller även alla biljetter som är bokade / köpta innan publiceringsdatumet.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar.
Kundtjänstens öppettider och kontaktuppgifter hittar du här:
När du bokar/köper biljetter hos oss skapas ett kundkort till dig. I kundkortet ska alltid ingå följande uppgifter om dig som kund: för- och efternamn, mobilnummer och e-postadress. Utan dessa uppgifter gör vi inga bokningar, eftersom vi vid behov behöver få kontakt med dig ifall det sker ändringar i dina biljetter. Försäkra dig om att dina uppgifter är rätt och sparas i samband med bokningen / biljettköpet. Det är på ditt ansvar som kund att se till att uppgifterna stämmer. Du kan kontrollera dina uppgifter genom att noggrant läsa igenom bokningsbekräftelsen, eller genom att logga in på dina sidor i vår webbutik eller lippu.fi.
Under coronapandemin har behovet av kunduppgifter förstärkts ytterligare, eftersom vi i första hand meddelar om repertoarförändringar per e-post. Ifall våra biljetter har köpts eller lösts ut i en av Lippupistes servicepunkter och kunduppgifterna blir fel i samband med det, kan vi inte garantera att vi når besökaren med eventuella ändringar i biljetterna.
Kundmeddelanden skickas från adressen no-reply (at) svenskateatern-post.fi
Bekräftelser och biljetter e-postas från biljetter (at) svenskateatern.fi
Markera avsändaradresserna som säkra och kolla alltid skräpposten när du väntar information från oss.
Ifall du som kund vägrar att ge dina kontaktuppgifter, ansvarar Svenska Teatern inte för eventuella fel i biljetten/biljetterna. Biljetten/biljetterna har heller ingen bytes-, klago- eller ändringsrätt.
Kunduppgifterna sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mera under rubriken Integritetspolicy.
För att handla i vår webbutik behöver du ett kundkonto som du skapar i samband med ditt första webbköp. När du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp.
Sittplatserna i Stora scenens salong är prissatta i kategorierna A, B och C. Priset påverkas av sikt och hörbarhet från platsen, avståndet till scenen, eventuella säkerhetsräcken och pelare samt den inverkan som regi och scenografi har. Observera att det också kan förekomma skillnader på sikte inom kategorierna eftersom platserna är belägna på olika håll i salongen.
Utöver platsens läge påverkas priset även av vilken biljettyp som används. Platsens pris kan förändras under spelperioden enligt efterfrågan på biljetter. Vid premiärerna gäller i regel en högre prissättning och alla rabattkategorier är inte nödvändigtvis i kraft. Även genren påverkar priset, då t.ex. musikaler har ett högre pris än talpjäser. Det enklaste sättet att hitta prisuppgifter och lediga platser är att gå in på pjäsens sida och klicka på den dag du önskar se föreställningen.
A kategori – obehindrad sikt till scenen
B kategori – god sikt till scenen, i vissa fall syns inte alla delar av scenografin/regin
C kategori – mycket begränsad sikt till scenen
Platserna på AMOS- och NICKEN-scenerna är onumrerade.
Beställningskostnaderna är inräknade i biljettpriserna men bokningsavgifter och leveranskostnader tillkommer.
Rabatter beviljas från föreställningarnas ordinariepris. Rabatterna avrundas till närmaste euro. Nedsatta pris gäller, om inte annat meddelats. Förändringar är möjliga.
Grupprabatt gäller för grupper på minst 11 personer för Teaterombud, 20 personer för övriga. Läs mera under rubriken Gruppbiljetter.
Ungdomspris gäller personer mellan 16–28 år. Studerandepris gäller för alla (oberoende av ålder) med giltigt studieintyg. För studerande erbjuder vi dessutom rabatterade biljetter till utvalda produktioner/föreställningar samma dag. Läs mera under Biljetter till föreställning samma dag.
Famnbiljett gäller för barn 0–2 år som sitter i famnen på en trygg vuxen. Biljetten gäller till specifika produktioner.
Värnpliktiga, civiltjänstgörare, arbetslösa samt arbetssökande beviljas rabatt på biljettpriset. Kort eller annat bevis ska kunna uppvisas när du kommer till föreställningen.
Pensionärsrabatt gäller till de flesta produktioner. Rabatten är i regel några euro lägre än ordinarie pris.
Biljetter till föreställning samma dag gäller för studerande. Rabatten gäller beroende på produktion (ej t.ex. musikaler), försäljningssituationen och endast direktköp på föreställningsdagen (inga bokningar eller oinlösta biljetter). Förmånen är personlig och intyget som berättigar till rabatten ska tas med till föreställningen.
Rullstolsplatserna är i A-kategori på Stora scenen, och säljs till B-kategori pris. Personspecifika rabatter kan komma att gälla (t.ex. ungdom, pensionär, arbetslös).
Följeslagare får alltid gå gratis på våra föreställningar tillsammans med en person som behöver stöd. Kontakta teaterns kundtjänst för mera information.
Kampanjbiljetter innefattar ingen bytes- eller ombokningsrätt. I de fall, där teatern gör ändringar i repertoaren, erbjuds kunden att lösa ut nya biljetter till motsvarande pris. Svenska Teatern definierar till vilka produktioner och speldagar kampanjen gäller, samt kampanjtid och köpställe.
Vänligen observera att utvalda rabatt- eller kampanjbiljetter inte går att reservera och ibland kan rabatten endast erhållas i webbutiken.
Svenska Teaterns biljetter säljs i teaterns kundtjänst, i webbutiken på svenskateatern.fi, på Lippu.fi samt i Lippupistes servicepunkter. Biljettpriserna är de samma oberoende av köpställe, serviceavgiften är inbakad i priset.
Eventuella leverans-, administrations- och betalningsavgifter kan tillkomma beroende på var du köper eller löser ut dina biljetter och hur du betalar.
Ifall betalda biljetter inte syns till ska du som kund höra av dig till köpställets kundtjänst utan dröjsmål. Vänligen kolla skräpkorgen innan du tar kontakt. Därefter kan vi skicka kopior på biljetterna eller komma överens om ett annat leveranssätt. Kopior på biljetterna makulerar de ursprungliga biljetterna som då inte längre kan användas.
Leveranssätt från webbutiken på svenskateatern.fi
Till biljetter som köps direkt via Svenska Teaterns webbutik, erbjuds endast ett leveranssätt: Ticketdirect. Det här är en digital biljett som du kan visa upp på din smarttelefon då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna levereras till dig i PDF-format per e-post, så du kan också skriva ut biljetten om du så önskar. Biljetter du köpt i webbutiken sparas också på ditt kundkonto. Vid behov kan du e-posta dem till dig själv på nytt.
Leveranssätt på teatern
Biljetter köpta på Svenska Teatern skrivs ut på biljettpapper eller e-postas till önskad e-postadress.
Betalningssätt
I Svenska Teaterns webbutik accepteras de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, American Express), betalning med nätbank samt webvoucher och presentkort köpta på Svenska Teatern (ej Lippupistes egna presentkort eller Presentkort till nätbutiken som gäller endast på lippu.fi).
Vid Svenska Teaterns biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard), kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online och Virike–seteli), Edenred-kort och Edenred-mobilapp samt Smartum–kort och Smartum Pay-mobilapp.
Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Svenska Teaterns biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas i webbutiken eller på Lippu.fi. Bokningstiden är två (2) veckor från bokningsdagen, efter detta förfaller bokningen automatiskt. Bokningestiden på två veckor motsvarar ångerrätten. Kolla alltid bokningsbekräftelsen för detaljerad information. För gruppbiljetternas villkor se Gruppbiljetter.
Du kan boka dina biljetter och sedan betala med hjälp av en betallänk. Efter att betalningen har registrerats hos oss får du dina biljetter per e-post. Tjänsten kostar 1 € / betallänk.
Vänligen observera att utvalda rabatt- eller kampanjbiljetter inte går att reservera och ibland kan rabatten endast erhållas i webbutiken. Läs mera under Kampanjbiljetter.
Ifall en föreställning är utsåld, kan teatern erbjuda möjlighet att ställa dig på kö. Som kund kan du endast köa till ett speldatum, trots att flera dagar kunde passa.
Ifall platser blir lediga, kontaktas köande kunder i anmälningsordning. Vi kontaktar dig i första hand genom att ringa, men ifall vi inte får tag i dig, skickar vi en bokningsbekräftelse per e-post.
Observera att platser från kölistan måste bekräftas inom 48h (eller fortare ifall det är kort tid till föreställningen).
Ordinarie prissatta biljetter kan lösas ut på Lippupistes försäljningspunkter med bokningsnumret.
Ifall biljetterna inte bekräftas / löses ut inom utsatt tid, avbokas platserna automatiskt och biljetterna går vidare till följande i kö.
Ifall det är högst 3 dagar till föreställningen, ringer vi köande kunder max 3 gånger, och ifall vi inte får svar går chansen vidare till följande kund.
Det är på ditt ansvar som kund att vid behov avboka din köplats.
Svenska Teatern rekommenderar att du köper dina biljetter via teaterns egen biljettförsäljning eller via Lippu.fi. Det garanterar att du får biljetterna till av oss utsatt pris samt de platser du bokat.
Vissa återförsäljare på nätet har tagit chansen till tilläggsintäkter. Återförsäljare har också kunnat sälja samma biljetter/platser till flera köpare, och då kan arrangören inte garantera att publiken får de platser de ursprungligen betalat för. Denna sorts verksamhet är inte olaglig i Finland, men beklaglig för både publiken och teatern.
Betalningsförmedlare
Betalningsförmedlingstjänsten utförs av och som leverantör står Paytrail Oyj (2122839–7) i samarbete med banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj står som mottagare på kontoutdraget eller korträkningen och är även förmedlare av betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut beviljat av Finansinspektionen. Vid klagomål ber vi er i första hand vara i kontakt med betalningsförmedlaren.
Paytrail Oyj
FO-nummer: 2122839–7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Följande kultursedlar/-förmåner godkänns av Svenska Teaterns kundtjänst:
Smartum & Smartum Pay, Edenred, Virike, Tyky, Ticket Mind&Body. Kulturförmåner kan inte användas som betalningsmedel i Svenska Teaterns webbutik.
Lippupistes servicepunkter tar dessutom emot ePassi och EazyBreak utöver de ovannämnda.
Med kulturförmåner kan du endast betala för din egen personliga biljett och du ska bevisa din identitet i samband med köpet. Det går inte att köpa presentkort med kulturförmåner.
Biljetter köpta med kulturförmåner återbetalas inte. Biljetten kan omvandlas till en personlig voucher som är giltig i ett år.
Så här köper du biljetter med Smartum Pay-mobilappen eller Edenred mobilappen
- Ring Svenska Teaterns kundtjänst tfn 09 61 621 411 och reservera din biljett. Berätta att du vill betala med Smartum Pay / Edenred.
- Du får ett beställningsnummer för din biljettbokning som du ska mata in i meddelandefältet när du betalar biljetten med Smartum Pay / Edenred.
- Skicka en bild på betalningen till teatern. När Svenska Teatern har fått kvitteringen över betalningen, riktas den till din beställning och vi skickar dig biljetten per e-post. Betalningen ska täcka hela biljettens summa.
Observera att du med Smartum Pay / Edenred endast kan betala din egen biljett, eftersom förmånen är personlig.
Alla biljettköp är bindande.
Biljetter kan bytas till en annan föreställningsdag eller en webvoucher mot en ombokningsavgift på 5 € / biljett om det är minst två veckor kvar till föreställningen. Webvouchern motsvarar summan för biljetterna (minus ombokningsavgiften à 5 €/biljett) och är i kraft i ett år från och med bytet. En webvoucher fungerar som betalningsmedel endast på Svenska Teatern och i teaterns egen webshop.
Ifall det är mindre än två veckor kvar till föreställningen, kan du endast flytta biljetterna till ett senare datum eller annan produktion. Byte av biljetter ska göras senast 24 timmar innan föreställningen börjar. Ifall kundtjänsten inte är öppen, rekommenderar vi att ge biljetten vidare till en vän eller familjemedlem. Mot uppvisande av sjukintyg kan byten göras senare än 24 timmar innan. Men ifall föreställningen redan har ägt rum, görs inga återköp.
Avbokningar kan inte göras via e-post (svarstid upp till 72 h) utan endast genom att ringa vår kundtjänst eller genom att besöka biljettförsäljningen under öppettiderna.
Biljetter till kampanjpris, samma dags specialprissatta biljetter och gruppbiljetter kan inte bytas/returneras. Biljetter till gästföreställningar återköps i regel inte.
Med bytesrätt kan du byta dina biljetter till en annan föreställning inom samma programsäsong, om det finns plats i salongen. Byter du till en dyrare biljett, står du för tilläggskostnaden. Vid byte till en billigare biljett förs den övergående summan över till en voucher som är i kraft ett år.
Om du inte har utnyttjat utbytesmöjligheten i tid eller om biljetten inte inkluderar bytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Ifall programmet har förändrats eller om föreställningen inhiberas på grund av force majeure, returneras biljettens pris med banköverföring. Service- eller leveransavgifter återbetalas inte. Följ de anvisningar du fått från oss, vi skickar instruktioner till din e-post. Begäran om återbetalning bör göras inom en månad efter inhiberingen, ifall inget annat meddelats. Svenska Teatern ersätter inte övriga kostnader orsakade av en avbokningssituation.
Presentkort till Svenska Teatern gäller i 12 månader från köpdatum. Presentkort kan köpas här eller i teaterns kundtjänst.
Presentkortet kan användas som betalningsmedel i webbutiken och i Svenska Teaterns kundtjänst. Hela summan behöver inte användas på en gång. Presentkort vars giltighet har löpt ut tas inte emot och kan inte återbetalas.
Ifall presentkortet är köpt på Lippu.fi gäller deras regelverk för presentkortet. Kontakta Lippu.fi kundtjänst här.
Observera att Svenska Teaterns kundtjänst har stängt över sommaren. Vi ersätter inte presentkort eller vouchers som löper ut under den perioden.
Svenska Teatern kan överföra biljettsumman till en voucher (värdekupong) som är i kraft i ett år (12 månader). Vouchern går att använda som betalningsmedel till alla våra produktioner. Observera att du med vouchern endast kan lösa ut bokningar på teatern, antingen genom att e-posta den till kundtjänsten eller printa ut den. För eventuell överbliven summa får du en ny voucher.
En webvoucher är samma som en voucher, med tillägget att den även fungerar som betalningsmedel i teaterns egen webshop. Som kund får du en webvoucher av oss, ifall du avbokar dina biljetter inom utsatt tid. Från webvoucherns summa drar vi av ombokningsavgiften. En webvoucher fungerar som betalningsmedel endast på Svenska Teatern och i teaterns egen webshop.
Observera att Svenska Teaterns kundtjänst har stängt över sommaren. Vi ersätter inte presentkort eller vouchers som löper ut under den perioden.
Grupprabatter
Grupprabatten är i regel några euro lägre än pensionärspriset. Gruppbiljetter kan inte lösas ut enskilt. I gruppriserna kan vi inkludera t.ex. barnbiljetter och familjepaket, ifall så önskas. Fribiljetter kan komma att ingå i gruppbokningen, beroende på gruppstorleken. Läs mera och gör din gruppbokning här.
Ifall din förening eller ditt företag är intresserad av en större grupprabatt eller tilläggsprogram, var då i kontakt med vår företagsförsäljning
Elevgrupper
Vi erbjuder rabatterade biljetter för elevgrupper som besöker teatern, elevpriset gäller även för de vuxna som ser föreställningen. Läs mera här skolgrupper och pedagognätverk
För produktioner som spelar på scenerna NICKEN och AMOS, tas gruppens biljetter ut som en gemensam grupbiljett som pedagogen tar hand om. Då grupper ser föreställningar på Stora scenen får alla en egen biljett.
Daghems- och skolgrupper får äta sitt eget mellanmål i teaterns utrymmen i samband med sitt teaterbesök.
Gruppbokningar (minst 11 biljetter för Teaterombud, 20 biljetter för övriga grupper) görs via ett formulär på webbsidan. Bokningar på tio eller färre biljetter görs per telefon via kundtjänsten, i teaterns kassa eller köps direkt i webshopen. Vi tar inte emot gruppbokningar per e-post.
Gruppbokningar bör bekräftas allra senast fyra (4) veckor innan föreställningen. För gruppbokningar på fler än 100 biljetter, har vi en mellancheck 6 veckor innan föreställningen. Ifall det är mindre än fyra veckor till föreställningen då bokningen görs, kommer vi skilt överens om ett sista datum för att lösa ut biljetterna. Gruppbokningarna förfaller inte automatiskt, således ska du alltid meddela oss det slutliga antalet biljetter. Ifall det ska göras ändringar i bokningen eller ifall den behöver annulleras, ska gruppbokaren meddela det till Svenska Teatern utan dröjsmål.
Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut enstaka biljetter, vi löser heller inte in oanvända biljetter.
Gruppbokaren är ansvarig för att informera deltagarna om eventuella förändringar i biljetterna eller föreställningen.
Vid eventuell inhibering av föreställningen, kan gruppbiljetterna omvandlas till en gemensam voucher eller återbetalas till gruppbokaren. Vi gör inga enskilda vouchrar eller återbetalningar till gruppmedlemmarna.
Betalning och leverans av gruppbiljetter
Du kan välja mellan följande betalningssätt för gruppbiljetter:
- Betallänk (1 € / länk, betaltid 2 dagar)
- Faktura (10 € / beställning, betaltid 7 dagar)
- Betalning i kassan (kontanter, kreditkort)
Leverans av gruppbiljetter:
- E-post (PDF-fil)
- Hämta dem i kassan
- Post (om det är minst 3 veckor till föreställningen)
Ifall biljetterna inte syns till ska du som gruppledare höra av dig i god tid innan föreställningen, så att vi kan komma överens om ett annat leveranssätt.
Förhandsbokningar
Utvalda kundgrupper kan erbjudas möjlighet att göra förhandsbokningar till den kommande säsongens föreställningar. Information om möjlighet till förhandsbokning skickas per e-post, enligt de uppgifter vi har på kundkortet.
På Svenska Teatern tycker vi att det aldrig är för tidigt att bli teaterintresserad! Ifall en pjäs har en åldersrekommendation eller -gräns, framkommer den på pjässidan. Barn som går på teater är under de trygga vuxnas ansvar som de kommer med. Vi rekommenderar att du tar i beaktande föreställningarnas spellängder, eventuella starka ljud–, ljus– och rökeffekter samt pjäsens tema när du avgör barnets deltagande. Alla som ser en föreställning ska ha en egen biljett (exkl. Famnbiljett).
Servering i anslutning till föreställningar säljs av Royale Estrad på Svenska Teaterns webbplats eller i Royale Estrads kundtjänst. Alla köp betalas i samband med bokningen. Vi levererar ett kvitto på betalningen och bordsnummer per e-post. Ifall ditt bordsnummer ändras, meddelar vi dig om det per SMS.
Beställningar via näthandeln ska göras senast 24 timmar innan föreställningens början.
Grupper på minst 8 personer betjänas av Royale Estrads kundtjänst.
Royale Estrad står för Svenska Teaterns restaurangtjänster.
Bordets placering
Bokningssystemet reserverar alltid bästa möjliga lediga bord till dig och ditt sällskap. För bokningar gjorda i nätbutiken kan vi ändå inte garantera något visst bord och vi placerar inte olika sällskap i samma bord. Det kan också bli fråga om ett bord där serveringen avnjuts stående.
Sortiment
Urvalet kan variera vid olika föreställningar och datum. Serveringen dukas upp färdigt på bordet under pausen enligt ditt val.
Detaljerade uppgifter om matprodukternas ingredienser fås på kundtjänsten och per telefon.
Bokning per telefon
Då du bokar per telefon via Royale Estrads kundtjänst, kan du betala med betallänk. Vi skickar dig en betallänk per e-post. Via betallänken accepterar vi de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, American Express) samt nätbanken.
Avbokning av servering
Om du får förhinder att besöka en föreställning, kan du avboka din servering genom att kontakta Royale Estrads kundtjänst senast 24 timmar före föreställningen. Avbokningar återbetalas ifall avbokningen skett senast 24 timmar innan föreställningens början. Vi returnerar betalningen inom 14 dagar via det betalmedel som ursprungligen användes.
Royale Estrads kundtjänst
Tfn. +358 50 353 7200
E-post: estrad@royalehelsinki.com
Royale Estrad
Oy Ekerson Ab
FO-nummer: 2684666–1
Norra esplanaden 2
00130 Helsingfors
www.royalehelsinki.com