Försäljnings- och leveransvillkor
PUBLICERAT 10.11.2022 / UPPDATERAT 12.08.2024
Välkommen till försäljnings- och leveransvillkoren. Här hittar du information om vad som gäller för dig som kund på Svenska Teatern, bland annat byte av biljetter samt leverans- och betalningssätt.
Villkoren gäller även alla biljetter som är bokade / köpta innan publiceringsdatumet.
Vi förbehåller oss rätten till ändringar.
Kundtjänstens öppettider och kontaktuppgifter hittar du här:
När du bokar/köper biljetter hos oss skapas ett kundkort till dig. I kundkortet ska alltid ingå följande uppgifter om dig som kund: för- och efternamn, mobilnummer och e-postadress. Utan dessa uppgifter gör vi inga bokningar, eftersom vi vid behov behöver få kontakt med dig ifall det sker ändringar i dina biljetter. Försäkra dig om att dina uppgifter är rätt och sparas i samband med bokningen / biljettköpet. Det är på ditt ansvar som kund att se till att uppgifterna stämmer. Du kan kontrollera dina uppgifter genom att noggrant läsa igenom bokningsbekräftelsen, eller genom att logga in på dina sidor i vår webbutik.
Kundmeddelanden, bekräftelser och biljetter skickas från adressen no-reply (at) svenskateatern-post.fi
Lägg till vår avsändaradress som säker i ditt e-postprogram för att säkerställa att du får våra meddelanden.och kolla alltid skräpposten när du väntar information från oss.
Ifall du som kund vägrar att ge dina kontaktuppgifter, ansvarar Svenska Teatern inte för eventuella fel i biljetten/biljetterna. Biljetten/biljetterna har heller ingen bytes-, klago- eller ändringsrätt.
Kunduppgifterna sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mera under rubriken Integritetspolicy.
För att handla i vår webbutik behöver du ett kundkonto som du skapar i samband med ditt första webbköp. När du loggar in på ditt kundkonto kan du administrera dina biljettbokningar, editera dina kontaktuppgifter och kolla upp dina gamla köp.
Kampanjbiljetter innefattar ingen bytes- eller ombokningsrätt. I de fall, där teatern gör ändringar i repertoaren, erbjuds kunden att lösa ut nya biljetter till motsvarande pris. Svenska Teatern definierar till vilka produktioner och speldagar kampanjen gäller, samt kampanjtid och köpställe.
Vänligen observera att utvalda rabatt- eller kampanjbiljetter inte går att reservera och ibland kan rabatten endast erhållas i webbutiken.
Svenska Teaterns biljetter säljs i teaterns kundtjänst och i webbutiken på svenskateatern.fi. Biljettpriserna är de samma oberoende av köpställe.
Eventuella administrations- och faktureringsavgifter kan tillkomma beroende på hur du bokar, köper och betalar.
Om du inte har mottagit dina biljetter efter betalning, vänligen kontakta teaterns kundtjänst omedelbart. Vänligen kolla skräpkorgen innan du tar kontakt. Därefter kan vi skicka kopior på biljetterna eller komma överens om ett annat leveranssätt.
Leveranssätt från webbutiken på svenskateatern.fi
Till biljetter som köps direkt via Svenska Teaterns webbutik, erbjuds endast ett leveranssätt: e-biljett. Det här är en digital biljett som du kan visa upp på din smarttelefon då du kommer till föreställningen. Biljetten/biljetterna kan du ladda ner från ditt kundkonto i PDF-format, så du kan också skriva ut biljetten om du så önskar. Biljetter du köpt sparas också på ditt kundkonto. Vid behov kan du e-posta dem till dig själv på nytt eller skicka enskilda biljetter vidare till ditt sällskap.
Leveranssätt på teatern
Biljetter köpta på Svenska Teatern skrivs ut på biljettpapper eller e-postas till önskad e-postadress.
Betalningssätt
I Svenska Teaterns webbutik accepteras de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard, American Express), betalning med nätbank samt presentkort köpta på Svenska Teatern (ej Lippupistes egna presentkort eller Presentkort till nätbutiken som gäller endast på lippu.fi).
Vid Svenska Teaterns biljettförsäljning accepteras som betalmedel kontanter, debitkort, Visa Electron samt de vanligaste kreditkorten (Visa, Eurocard, MasterCard), kultursedlar (Smartum, Tyky-kuntoseteli, Tyky-Online, Epassi och Virike–seteli).
Du kan boka biljetter per telefon eller personligen vid Svenska Teaterns biljettförsäljning. Biljetter kan inte bokas i webbutiken. Bokningstiden är två (2) veckor från bokningsdagen, efter detta förfaller bokningen automatiskt. Bokningstiden på två veckor motsvarar ångerrätten. Kolla alltid bokningsbekräftelsen för detaljerad information. För gruppbiljetternas villkor se Gruppbiljetter.
Vänligen observera att utvalda rabatt- eller kampanjbiljetter inte går att reservera och ibland kan rabatten endast erhållas i webbutiken. Läs mera under Kampanjbiljetter.
Svenska Teatern rekommenderar att du köper dina biljetter endast via teaterns egen biljettförsäljning. Det garanterar att du får biljetterna till av oss utsatt pris samt de platser du bokat.
Vissa återförsäljare på nätet har tagit chansen till tilläggsintäkter. Vissa återförsäljare kan ha sålt samma biljetter till flera personer, vilket innebär att vi då inte kan garantera platserna. Denna sorts verksamhet är inte olaglig i Finland, men beklaglig för både publiken och teatern. Köp biljetter direkt från oss.
Biljetter kan bytas till en annan föreställningsdag eller ett presentkort mot en ombokningsavgift på 5 € / biljett om det är minst två veckor kvar till föreställningen. Presentkortet motsvarar summan för biljetterna (minus ombokningsavgiften à 5 €/biljett) och är i kraft i ett år från och med bytet. Ett presentkort fungerar som betalningsmedel endast på Svenska Teatern och i teaterns egen webbshop.
Om du inte har utnyttjat utbytesmöjligheten i tid eller om biljetten inte inkluderar bytesrätt, återinlöses betalda biljetter inte. Om föreställningen ställs in eller ändras på grund av oförutsedda händelser (force majeure), returneras biljettens pris med banköverföring. Service- eller leveransavgifter återbetalas inte. Följ de anvisningar du fått från oss, vi skickar instruktioner till din e-post. Begäran om återbetalning bör göras inom en månad efter inhiberingen, ifall inget annat meddelats. Svenska Teatern ersätter inte övriga kostnader orsakade av en avbokningssituation.
Presentkort till Svenska Teatern gäller i 12 månader från köpdatum.
Presentkortet kan användas som betalningsmedel i webbutiken och i Svenska Teaterns kundtjänst. Hela summan behöver inte användas på en gång. Presentkort måste användas inom giltighetstiden på 12 månader. Tyvärr kan vi inte förlänga eller återbetala utgångna presentkort.
Observera att Svenska Teaterns kundtjänst har stängt över sommaren. Vi ersätter inte presentkort som löper ut under den perioden.
Grupprabatter
Grupprabatten är i regel några euro lägre än pensionärspriset. Gruppbiljetter kan inte lösas ut enskilt. Fribiljetter kan komma att ingå i gruppbokningen, beroende på gruppstorleken samt de aktuella förmånerna.
Elevgrupper
Vi erbjuder rabatterade biljetter för elevgrupper som besöker teatern, elevpriset gäller även för de vuxna som ser föreställningen.
Gruppbokningar (minst 11 biljetter för Teaterombud, 20 biljetter för övriga grupper) görs via ett formulär på webbsidan. Bokningar på tio eller färre biljetter görs per telefon via kundtjänsten, i teaterns kassa eller köps direkt i webbshoppen.
Gruppbokningar bör bekräftas allra senast fyra (4) veckor innan föreställningen. För gruppbokningar på fler än 100 biljetter, har vi en mellancheck 6 veckor innan föreställningen. Ifall det är mindre än fyra veckor till föreställningen då bokningen görs, kommer vi skilt överens om ett sista datum för att betala och lösa ut biljetterna. Gruppbokningarna förfaller inte automatiskt, således ska du alltid meddela oss det slutliga antalet biljetter. Ifall det ska göras ändringar i bokningen eller ifall den behöver annulleras, ska gruppbokaren meddela det till Svenska Teatern utan dröjsmål.
Observera att gruppbiljetterna inte inkluderar rätt att byta ut enstaka biljetter, vi löser heller inte in oanvända biljetter.
Gruppbokaren är ansvarig för att informera deltagarna om eventuella förändringar i biljetterna eller föreställningen.
Vid eventuell inhibering av föreställningen, kan gruppbiljetterna omvandlas till ett gemensamt presentkort eller återbetalas till gruppbokaren. Vi gör inga enskilda presentkort eller återbetalningar till gruppmedlemmarna.
Du kan välja mellan följande betalningssätt för gruppbiljetter
• Elektronisk betalning
Leverans av gruppbiljetter
Betalningsförmedlare
Betalningsförmedlingstjänsten utförs av och som leverantör står Paytrail Oyj (2122839–7) i samarbete med banker och kreditinstitut. Paytrail Oyj står som mottagare på kontoutdraget eller korträkningen och är även förmedlare av betalningen till köpmannen. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut beviljat av Finansinspektionen. Vid klagomål ber vi er i första hand vara i kontakt med betalningsförmedlaren.
Paytrail Oyj
FO-nummer: 2122839–7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com