”Livsfarligt, tankeväckande och sanslöst underhållande mordmysterium”, ”En svängig kriminalfars”, ”Underfundigt och samhälleligt relevant”… de fina recensionerna för Livsfarligt på allvar med DuvTeatern, Teaterhögskolan och Svenska Teatern talar sitt tydliga språk. DuvTeatern har lyckats igen och särskilt vill recensenterna hylla det fina initiativet att göra föreställningen så tillgänglig som möjligt. Vi har samlat alla recensioner på ett ställe.
”Tankeväckande och mänskligt gripande”
Livsfarligt på allvar! är en kriminalfars som tar i återbruk den klassiska mordthrillerns alla klichéer med åtskilliga knipsluga blinkningar till publiken…
…Föreställningens största förtjänst är den mänskliga värmen och dess strävan att ge alla en plats på scen, trots de motstånd och utmaningar som ligger i skådespelarnas funktionsvariationer. Mycket av den löpande dialogen och handlingen bärs upp av skådespelarstudenterna från Teaterhögskolan, och det är på många plan imponerande hur man sytt ihop en produktion med så omfattande grad av inkludering på så många olika plan. Teckenspråket syns på olika sätt genom hela föreställningen och även scentekniken är denna gång starkt integrerande….
…Ett samhälle där marginaliseringen sker på så många plan – och kulturen är inget undantag – behöver också platser, fysiska rum, synlighet, resurser och sammanhang som är toleranta och tillåtande, öppna och välkomnande för alla.
SVENSKA YLE / Pontus Kyander
”Livsfarligt, tankeväckande och sanslöst underhållande mordmysterium”
Det lönar sig definitivt att gå och se föreställningen Livsfarligt på allvar! på Svenska Teatern...
Det som framförallt slog mig är hur otroligt roligt arbetsgruppen under ledning av Mikaela Hasán och Sanna Huldén måtte ha haft under framvaskandet av texten, som på ett festligt och kreativt sätt ringade in och parafraserade genrens centrala klichéer. Entusiasm har aldrig varit en bristvara i det här gänget, men den här gången kändes spelglädjen om möjligt ännu mer påtaglig än vanligt, vilket gällde även de gästande Teaterhögskoleskådisarna. Hasán har, oavsett förutsättningarna, en förmåga att locka fram det absolut bästa ur sin medarbetare och det rådde inget tvivel om att alla kände sig bekväma i sina roller.
…Den av Kristian Ekholm smart sammanställda musiken, som på ett träffsäkert sätt blinkade med ögat åt New Hollywoods jazziga 60-talspartitur signerade herrar som Henry Mancini och Lalo Schifrin, satte den avgörande guldkanten på en sanslöst underhållande helhet, som samtidigt stämde till nog så behövlig eftertanke.
”En rolig och familjevänlig detektivhistoria i bästa feelgood-stil. Skådespelarnas spelglädje smittar av sig”
Västra Nyland har redan tidigare konstaterat att Svenska Teatern är en föregångare när det gäller tillgänglighet. Det visar sig igen när Duvteatern firar 25-årsjubileum.
Regissören Mikaela Hasán har mycket skickligt integrerat teckenspråket som ett av scenspråken, inte bara ett språk som tolkas vid sidan av scenen, vilket är verkligt fascinerande att följa med även för hörande. Silva Belghiti och Emilia Hoang tecknar på scenen med fenomenal mimik som deckare eller fastrar på begravning, eller som porträtt på väggen av Gunilla och Margareta som barn.
Också de avlidna föräldrarna står som ett porträtt inuti en ram på begravningen, en rolig detalj. Meri Craigs kostymer som i synnerhet omfattar en massa solglasögon, Blues Brothers-hattar och trenchcoats matchar humorn föreställningen. Dialogen har skapats i produktionens egen samarbetsgrupp medan idén och konceptet kommer från Duvteatern. Resultatet blir en rolig och familjevänlig detektivhistoria i bästa feelgood-stil med en spelglädje som redan den får åskådaren på gott humör.
”Livsfarligt på allvar – ett svårtolkat mordmysterium” är en rolig och familjevänlig detektivhistoria i bästa feelgood-stil. Skådespelarnas spelglädje smittar av sig till publiken.
VÄSTRA NYLAND / Siw Handroos-Kelekay
”Livsfarligt på allvar! är en svängig kriminalfars”
Maximal tillgänglighet för både de medverkande och publiken är vad som erbjuds på Svenska Teaterns Amos-scen.
Den svängiga kriminalfarsen med undertiteln ett svårtolkat mordmysterium lyckas i sitt uppsåt att underhålla publiken. Konceptet bygger på så kallad kreativ tillgänglighet och här har det varit DuvTeaterns idé att importera det mest avancerade tänkandet från europeiska teaterscener. Teckenspråk, syntolkning och en lättillgänglig kommunikation har bakats in i bl.a. manus, regi, skådespeleri, scenografi, ljus-, ljud- och kostymdesign.
Livsfarligt på allvar! är en på många sätt avancerad och modern produktion. Här har regissören Mikaela Hasán lyckats mer är väl att hålla i trådarna och leverera en helhet som håller publiken i sitt grepp.
Teaterföreställningen utstrålar värme och glädje och med tanke på hur mångsidigt tillgängligheten beaktas, är det järnhård professionalitet som står bakom.
På ett finurligt sätt utnyttjas klichéer från klassiska mordmysterier för att skapa rätt sorts stämning för showen. Det hela är välgenomtänkt…
Livsfarligt på allvar! har en mångsidig ensemble som håller den fartfyllda farsen ihop. Man får vittna ett fungerande samarbete mellan de olika institutionerna som tillsammans står för helheten. Att utveckla tillgängligheten så långt det går är en kulturpolitiskt berömvärd målsättning och det är ett nöje att se att man kan göra världen bättre med teaterns medel. Det går att kombinera att sträva efter tillgänglighetens ideal och erbjuda publiken välfungerande underhållning.
ARBETARBLADET / Topi Lappalainen
”Underfundigt och samhälleligt relevant när Duvteatern ger sig i kast med deckargenren”
Livsfarligt på allvar är ett allkonstverk med fokus på flerspråkig kommunikation.
Vem ska ta livet av vem och varför? Det intressanta är motivet och förvecklingarna, inte lösningen på gåtan. Upptakten är ett äldre pars (Niko Nordström och Elias Simons) sista tid i livet och efterspelet efter deras död. Här finns alla ingredienser med släktsammankomst, sorg, en klumpig präst, ymnig kvarlåtenskap, syskonavund och arvstvist. Som i en klassisk fars.
Systrarna Margareta (Karolina Karanen) och Gunilla (Vega Adsten) har huvudrollerna och de förekommer i yngre upplaga som porträtt på väggen i föräldrahemmet. Därifrån tecknar skådespelarna Ellen Hoang och Silva Belghiti som två flickor i flätor.
Livsfarligt på allvar är ett allkonstverk med fokus på flerspråkig kommunikation. Kanalerna för kommunikationen är svenskt tal, finlandssvenskt teckenspråk, syntolkning, skrift och så förstås det visuella och fysiska uttrycket på scen.
Som i tidigare uppsättningar med Duvteatern ligger komiken i underfundiga, enkla ordvitsar och namn.
Duvteatern slår ett slag för delaktighet – FDUV kritiskt till ny lag om funktionshinderservice
Läs Karita Lehikoinen-Stedts artikel:
En ny lag kan göra det svårare för personer med funktionsnedsättning att delta i samhället, men Duvteatern visar hur det går att inkludera. Tillgänglighet skall gälla alla, skriver hon på Svenska Yle:s webbsida.
Läs Karita Lehikoinen-Stedts artikel om arbetet med tillgänglig teater.
VIDEO. TITTA PÅ YLE ARENAN: https://arenan.yle.fi/1-72038007?utm_medium=social&utm_campaign=areena-web-share&utm_source=copy-link-share
DuvTeatern, Konstuniversitetets Teaterhögskola och Svenska Teatern i nytt samarbete
Svenska Teatern är först i Europa med syntolkade föreställningar dagligen
Livsfarligt på allvar!
– ett svårtolkat mordmysterium
Den nyskrivna pjäsen Livsfarligt på allvar! är ett samarbete mellan DuvTeatern, Konstuniversitetets Teaterhögskola, utbildningsprogrammet i skådespelarkonst (TeaK) och Svenska Teatern. En studerande från Aalto-universitetet medverkar också i produktionen.
Föreställningen undersöker kreativ tillgänglighet och hur teckenspråk, syntolkning och lättillgänglig kommunikation kan integreras i den konstnärliga helheten. Den kreativa tillgängligheten har utforskats inom ramen för DuvTeaterns projekt “TIKSI – tillgänglighet som konstnärlig strategi och inspiration”.
Spelperiod
10.10.2024 – 23.11.2024