Lotta Fagerlund blir ny försäljnings- och marknadsföringschef på Svenska Teatern 

16.4.2025 Nyheter

Svenska Teatern stärker sin ledning med rekryteringen av Lotta Fagerlund till tjänsten som försäljnings- och marknadsföringschef. Hon tillträder sin roll den 13 maj 2025. 


Lotta Fagerlund har över 15 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring från både företagsvärlden och utbildningssektorn. De senaste fem åren har hon arbetat som projektchef på marknadsförings- och kommunikationsbyråer, med ansvar för genomförande av ett otal projekt med fokus på strategisk utveckling, marknadsföring och kommunikation.  

Tidigare har hon arbetat med marknadsföringskommunikation vid bland annat Ivalo Creative, Republic, Grohe, Lundia, Arcada och Stockmann

– Vi är mycket glada över att välkomna Lotta till vårt team. Hennes starka bakgrund inom strategisk försäljning, kreativ marknadsföring och kommunikation kommer att bidra väsentligt till vårt arbete med att fördjupa kontakten med publiken och förtydliga vår roll i samhället, säger Joachim Thibblin, teaterchef på Svenska Teatern. 

Starkt samhällsmandat och nordisk relevans

Fagerlund själv beskriver teatern som en plats med ett starkt samhällsmandat – och som en verklig inspirationskälla. 

– Svenska Teatern är en av landets mest betydande kulturinstitutioner, med ett starkt förtroende i samhället och en central roll i det finlandssvenska kulturlivet, men också en viktig scen för finskspråkig publik och teaterbesökare från våra nordiska grannar. Att få arbeta med att nå ut med Svenska Teaterns inspirerande repertoar – och bygga broar mellan scen och publik – är ett ärofyllt och inspirerande uppdrag, säger Lotta Fagerlund. 


Hon lyfter även fram kombinationen av kreativitet och ansvar som något som driver henne: 

– För mig handlar försäljning, marknadsföring och kommunikation inte bara om synlighet, utan om att bygga relationer och skapa ett innehåll som betyder något. Jag ser fram emot att utveckla strategier som förenar det konstnärliga med det publika på ett hållbart och inspirerande sätt. 

Rekryteringen av Lotta Fagerlund är ett led i Svenska Teaterns långsiktiga utvecklingsarbete, där målet är att ytterligare förstärka teaterns relevans, synlighet och tillgänglighet för framtidens publik.

VÄLKOMMEN! 

Pressbilder

Nyheter 29.4.2025

Hög tid att nominera vinnaren av priset Skillnaden 2025

Det är dags att nominera en vinnarkanditat till priset Skillnaden. Det fina priset tilldelas personer som gjort en skillnad på det svenska scenkonstfältet i Finland. Att göra skillnad kan vara att gå mot strömmen, utforska olika dimensioner av scenkonst, att blottlägga strukturer eller att arbeta hårt för en sak. Prissumman är 10.000 euro.
Nyheter 16.4.2025

Lotta Fagerlund blir ny försäljnings- och marknadsföringschef på Svenska Teatern 

Svenska Teatern stärker sin ledning med rekryteringen av Lotta Fagerlund till tjänsten som försäljnings- och marknadsföringschef. Hon tillträder sin roll den 13 maj 2025. 
Nyheter 2.4.2025

Tayza, 19 har skrivit musiken till Gudarnas väktare – vill förena barn genom musik

Tayza Naing är yngst i det konstnärliga teamet för föreställningen ”Gudarnas väktare”, det största internationella teaterprojektet som Svenska Teatern någonsin deltagit i. Det är en unik möjlighet för en så ung kompositör och idéerna till musiken är både inspirerande och nyskapande.  Premiär 2 september på NICKEN-scenen.