Lotta Fagerlund blir ny försäljnings- och marknadsföringschef på Svenska Teatern 

16.4.2025 Nyheter

Svenska Teatern stärker sin ledning med rekryteringen av Lotta Fagerlund till tjänsten som försäljnings- och marknadsföringschef. Hon tillträder sin roll den 13 maj 2025. 


Lotta Fagerlund har över 15 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring från både företagsvärlden och utbildningssektorn. De senaste fem åren har hon arbetat som projektchef på marknadsförings- och kommunikationsbyråer, med ansvar för genomförande av ett otal projekt med fokus på strategisk utveckling, marknadsföring och kommunikation.  

Tidigare har hon arbetat med marknadsföringskommunikation vid bland annat Ivalo Creative, Republic, Grohe, Lundia, Arcada och Stockmann

– Vi är mycket glada över att välkomna Lotta till vårt team. Hennes starka bakgrund inom strategisk försäljning, kreativ marknadsföring och kommunikation kommer att bidra väsentligt till vårt arbete med att fördjupa kontakten med publiken och förtydliga vår roll i samhället, säger Joachim Thibblin, teaterchef på Svenska Teatern. 

Starkt samhällsmandat och nordisk relevans

Fagerlund själv beskriver teatern som en plats med ett starkt samhällsmandat – och som en verklig inspirationskälla. 

– Svenska Teatern är en av landets mest betydande kulturinstitutioner, med ett starkt förtroende i samhället och en central roll i det finlandssvenska kulturlivet, men också en viktig scen för finskspråkig publik och teaterbesökare från våra nordiska grannar. Att få arbeta med att nå ut med Svenska Teaterns inspirerande repertoar – och bygga broar mellan scen och publik – är ett ärofyllt och inspirerande uppdrag, säger Lotta Fagerlund. 


Hon lyfter även fram kombinationen av kreativitet och ansvar som något som driver henne: 

– För mig handlar försäljning, marknadsföring och kommunikation inte bara om synlighet, utan om att bygga relationer och skapa ett innehåll som betyder något. Jag ser fram emot att utveckla strategier som förenar det konstnärliga med det publika på ett hållbart och inspirerande sätt. 

Rekryteringen av Lotta Fagerlund är ett led i Svenska Teaterns långsiktiga utvecklingsarbete, där målet är att ytterligare förstärka teaterns relevans, synlighet och tillgänglighet för framtidens publik.

VÄLKOMMEN! 

Pressbilder

Nyheter 19.8.2025

”Jag hoppas att barnen kommer att känna sig upplyfta, hoppfulla och glada när de sett Gudarnas väktare”

vuxna. Med den insikten har Svenska Teatern inlett ett konstnärligt samarbete med teatrar i elva olika länder för att skapa en föreställning om hur barn ser på vuxenvärlden. Föreställningen hade urpremiär i Turkiet och sverigepremiär på Parkteatern i Stockholm, där den fick strålande kritik. – Jag hoppas att barnen kommer att känna sig upplyfta, hoppfulla och glada när de sett Gudarnas väktare, säger regissör Gustaf Deinoff.
Nyheter 14.8.2025

Spelåret 2025-2026 bjuder på 14 produktioner – här är hela listan!

Svenska Teatern presenterar en bred repertoar med något för var och en under spelåret 2025-2026. På Stora scenen blir det urpremiär på AMOS A. Ronja Rövardotter får efterlängtad nypremiär och i vinter blir det premiär för Kulturbärarna. På AMOS-scenen får Milja Sarkolas nya pjäs Förgät mig urpremiär. Totalt fjorton produktioner uppförs på Svenska Teatern under spelåret.
Nyheter 7.8.2025

Konsten att lyckas – Amos Andersons förhållande till kultur var lika delar genuint som kalkylerat

Från fattig pojke från Kimito till förmögen konstmecenat – Amos Andersons livshistoria kan liknas vid en askungesaga. Varifrån kom Andersons generösa inställning till konsten? Marjatta Grenman, mångårig guide på Andersons herrgårdshem i Söderlångvik, och Gunilla Hemming, författare av den nya pjäsen Amos A, tecknar en bild av hur hans roll som kulturpersonlighet tog form.