”Den här föreställningen är minsann konst”

18.1.2023 Recensioner

Skådespelarna och Ulrika Bengts regi hyllas i Svenska Teaterns uppsättning av Florian Zellers Innan avfärd. En särskild eloge får huvudrollsinnehavarna Asko Sarkola och Ylva Ekblad som gestaltar denna kärlekshistoria ömsint och gripande.
”Vänner av Asko Sarkolas skådespelarkonst får sig ett verkligt lystmäte, så mycket känslor och tankar han förmår uttrycka med sitt kroppsspråk och sin mimik”, skriver Västra Nyland.

Exklusiv intervju med Ylva Eklblad och Asko Sarkola, aktuella i Florian Zellers Innan avfärd
Asko Sarkola och Ylva Ekblad hyllas unisont i Ulrika Bengts uppsättning av Innan avfärd.

”Mystik, värme och humor” 

Ulrika Bengts har i sin regi tagit fasta på den thrilleraktiga mystiken i texten vilket understryks av Heidi Wikars ödesmättade scenografi med den vissnande köksträdgården som ingen längre sköter om…
Föreställningen kretsar kring de stora frågorna i livet, kärleken och döden, och regissören uttrycker det så vackert i programbladet. Hon ser Innan avfärd som en kärlekshistoria, där de älskande sträcker sina händer över dödens rike.”


VÄSTRA NYLAND / Siw Handroos-Kelekay

”Imponerande tolkningslek”

Ulrika Bengts har lyckats riktigt bra med regin av Florian Zellers pjäs Innan avfärd
Skådespelarnas prestationer är mycket imponerande. Asko Sarkola spelar författaren André på ett övertygande sätt och Ylva Ekblad är lysande som hans hustru Madeleine…

ARBETARBLADET / Topi Lappalainen

Sophia Heikkilä och Sannah Nedergård spelar de vuxna döttrarna Anne och Elise. Foto: Christian Jakowleff

”Den här föreställningen är minsann konst”

”Berättelsen breder ut sig framför oss på flera plan samtidigt och enligt samma principer som en dröm. Tid och rum flyter ihop och motsatta situationer existerar samtidigt. Jag ser för mig ett collage där bilderna inte är fastlimmade utan flyter som löv på vatten. Vissa bilder flyter upp bredvid varandra och skapar ett motiv, för att sedan glida isär och förena sig med andra och skapa en ny helhet. Allting är förgängligt men samtidigt bestående, ingenting försvinner bara byter form. Yttre och inre skeenden är lika verkliga. 

Personligen blir jag lyrisk över sådana dramaturgiska grepp. Ulrika Bengts regi känns balanserat lekfull. Ensemblen blåser liv i texten på ett sätt som gör att man glömmer att det är text och bara känner liv. Blickar artikulerar tydligt, scenen där Paul sitter vid sidan om och skalar äpplen men blicktalar med André är nästan flirtig i sin intensitet och i synnerhet Asko Sarkola spelar med varje cell i sin kropp så man nästan hör vad hans hand och rygg berättar. 

Den här föreställningen är minsann konst och jag går från teatern med en upplevelse större än summan av delarna.”

NyTid / Sofia Nyberg

”Kärnan i Florian Zellers dramer är relationerna, kärleken, spänningarna och maktspelet”

Ulrika Bengts regi tar fasta på det lekfulla i pjäsen och Asko Sarkola i rollen som pappa André är inte sen att haka på…
Bengts regi balanserar skickligt, hon ser till att det komiska inte tar över utan låter publiken reflektera över både det osäkra i vem som lever och vem som är död och kring den känslomässiga osäkerheten. Kärnan i Zellers dramer är relationerna, kärleken, spänningarna och maktspelet…

I Innan avfärd fäster man sig vid Sarkolas gestalt – särskilt ryggen – som avspeglar hans ensamhet och tvärhet. Också minspelet visar på kluvenhet, hur han sjunker in sig själv och markerar gränser. Han klarar sig utmärkt på skorpor med jordgubbssylt.

Innan avfärd, märk pjäsnamnet, är en uppmaning att tänka efter innan det är för sent och att samla mod för att penetrera också svåra ämnen. Tonläget är tillåtande. Efteråt är vi benägna att förlåta.”

HBL / Barbro Enckell-Grimm

Pappan (Asko Sarkola) omgiven av döttrarna Elise (Sannah Nedergård), Anne (Sophia Heikkilä) och en väninna (Johanna af Schultén) i Svenska Teaterns uppsättning av Florian Zellers Innan avfärd.

”Pappans liv och bortgång blir en fascinerande gåta i Innan avfärd på Svenska Teatern”

En gammal stjärnförfattare försvinner sakta i minnets dimmor. Innan avfärd i regi av Ulrika Bengts är en slipad och gåtfull föreställning som lever kvar i tanken som en fascinerande tolkningslek.

Pjäsen öppnar med en vacker sal i ett hus på den franska landsbygden. Det har varit en jordfästning, och scengolvet är fullt av blommor i vaser, ståtliga buketter som sakta vissnar….

Florian Zellers pjäs Innan avfärd kunde beskrivas som en slags uppföljare till succépjäsen Pappan som filmatiserats och spelats runt om i världen. Även Pappan sattes upp på Svenska Teatern 2019, även den med Asko Sarkola i huvudrollen som en gammal man med minnessvårigheter.

Innan avfärd använder sig Zeller av samma enkla och eleganta metoder för att skapa konflikt och spänning i berättandet – i en scen säger sig en skådespelare vara en viss person, för att i nästa scen presentera sig som någon annan. Den situation som etableras i inledningsscenen byts omärkligt ut till en annan.

Detta skapar en framåtrörelse i berättandet som inte beror på att åskådaren vill veta vad som händer härnäst, utan helt enkelt försöker orientera sig i nuet och förstå vad som pågår. Historien berättas ur ett kraftfullt inifrånperspektiv som sällan är pålitligt men nog så innerligt.

I centrum för pjäsen står det gamla äkta paret André och Madeleine som spelas av Sarkola av Ekblad med njutbar precision. Relationen de gestaltar är en gammal och djup kärlek som fortfarande rymmer en hel värld av spänningar och oförlösta historier. I scenerna där en av dem gått bort blir det tydligt hur halva de är utan varandra.

Svenska Teaterns uppsättning av Innan avfärd är en väldigt slipad helhet. Regin av Ulrika Bengts är kontrollerad men lekfull och bjuder på filmatiska element (främst av dem kanske Johanna af Schulténs ståtliga femme fatale).

Svenska YLE / Lasse Garoff

Den stora behållningen är skådespeleriet

”Den stora behållningen är skådespeleriet med Asko Sarkola som pappan, och Ylva Ekblad som mamman, Sophia Heikkilä som den viljestarka och dominerande systern Anna, och Sanna Nedergård som den en smula naiva lillasystern Elise som fallit i skuggan av henne och nu har en självupptagen pojkvän (Kristofer Möller).”
Nya Östis / Helene Wallin

Ylva Ekblad och Nannah Nedergård spelar mor och dotter i Innan avfärd.

★★★★

+ aiheeltaan aina yhtä tärkeä ja ajankohtainen näytelmä, joka saa ajattelemaan omaa suhtautumistaan yksin jääviin vanhempiinsa

+ hyvät näyttelijäsuoritukset

+ toimiva lavastus ja valosuunnittelu sekä moitteettomasti toimiva tekstitys teatterin omalla tekstityslaitteella

www.kulttuuritahdet.fi

Asko Sarkola saa yleisön nauramaan yleensä heti näyttämölle astuessaan. Niin käy nytkin.

Helsingin Sanomat / Lauri Meri

Ylva och Asko om sina roller, livslång kärlek och pjäsen Innan avfärd

Asko Sarkola och Ylva Ekblad är två erfarna skådespelare som trots sina långa karriärer aldrig tidigare spelat mot varandra. I innan avfärd ska de spela ett äldre par som binds samman av en livslång kärlek. Pjäsen beskriver denna kärlek på ett vackert och mångbottnat sätt. En eftermiddag då repetitionen är slut slår de sig ner i en blå soffa i skådespelarnas foajé för att samtala om sitt rollarbete och att vara skådespelare.  

Ylva Ekblad och Asko Sarkola intervjuades av David Lindström i vår minidokumentär. Foto/klipp: Theo af Enehielm.
Click here to add new accordion