Amos A – ”Föreställningen är så läcker att man tappar hakan”

11.9.2025 Nyheter

”Kari Heiskanens regi tar vara på humorn där den erbjuds, och berättelsen fylls med fart och rörelse”, ”Patrick Henriksen har ti­telrollen i Svenska Teaterns Amos A och han gör ett grymt fint ar­bete”, ”Lockar fram både skratt och tårar”, ”Samhällskritik precis rätt i samtiden”, ”Svenska Teatern hedrar sin store mecenat med ett kraftfullt samhällsdrama” Läs vår sammanställning av recensenternas lovord. 
★★★★ Läs vår sammanställning av recensenternas lovord. 

Amos A är utmärkt teaterhantverk

Styrelsemedlem i rasbiologiska föreningen Folkhälsan, självisk kulturmecenat, Amos A gestaltar den mångsidiga och motstridiga Amos Andersons liv i kolossalt kostymdrama…
Föreställningen är ett så läckert kostymdrama att man tappar hakan. Ensemblen hanterar utan undantag de digra textmassorna formidabelt väl med frasering och tonfall…
Kari Heiskanens regi tar vara på humorn där den erbjuds, och berättelsen fylls med fart och rörelse.

Svenska Yle / Lasse Garoff

★★★★

Svenska Teatern kunnioittaa suurta mesenaattiaan jäntevän yhteis­kunnallisella draamalla

”HEISKASEN ohjauksessa kaikki nämä teemat kulkevat kärki terävänä läpi koko esityksen. Aiheiden runsaudesta huolimatta kiirettä ei tule, eivätkä asiat pääse puuroutumaan keskenään. 

Hemmingin käsikirjoitus antaa erinomaisen pohjan selkeälle ja meidän aikaamme avautuvalle teemankäsittelylle. Hemming ei kahlaa läpi Andersonin kaikkia elämänvaiheita, vaan tekee yleisöystävällisiä kiteytyksiä hänen aikakaudestaan.”

Helsingin Sanomat / Lauri Meri 

I ”Amos A” blir replikerna pilar som borrar sig in i vår tid

Patrick Henriksen har ti­telrollen i Svenska Teaterns ”Amos A” och han gör ett grymt fint ar­bete…
Man kunde ha tänkt sig att Riko Ek­lundh skulle ha tecknat sin roll som teaterdirektören Nicken Rönngren med tjocka konturer, men han låter alla möjliga aspekter komma fram: arrogans och omsorg, sårbarhet, mod…
Ha­nemann gestaltas rakryggat och lyskraftigt av Aaro Wichmann, och hans hustru Thyra med lika stor karisma av Sophia Heikkilä...
Malin Saine spelar återhållsamt men innerligt Mona Mårtenson, skådespelerskan som uppriktigt ar fast vid Amos.
Tollie Zellman är hennes mot­sats, Sofia Bach gör henne till en fullfjädrad diva…
Nina Palmgrens hushållerska och gamla lärarinna (stolta Adele We­man!) visar en genomskådande omsorg…
Simon Häger gör en hjärtskäran­de broder Abel på permission från mentalsjukhuset. Och när Amos lämnar Husis redaktion firar vd:n (Häger) och den tålige men i kärlek försagda murveln Stig Lindman, förkroppsligad av Niklas Åkerfelt, med riktig rotblöta.

Åbo Underrättelser / Ann-Christine Snickars

”Gunilla Hemming ska ha en eloge för att föreställningen Amos A inte är ett överslätande hyllningsporträtt”

Svenska Teaterns uppsättning om Amos Anderson är fullspäckad med intressant tematik och fascinerande livsöden. Ställvis landar dess samhällskritik precis rätt i samtiden.

NyTid / Janne Wass

Amos A är en livfull och välbehövlig historielektion

Pjäsen heter Amos A och Kari Heiskanen står för den dynamiska regin. Den mycket samspelta ensemblen levererar en underhållande men samtidigt tragisk pjäs om Amos Anderson som framkallar både skratt och tårar… Amos A ger en gedigen tidsbild av 1900-talet, från mellankrigstiden till efterkrigstiden. Pjäsens musikansvariga Kristian Nyman förtjänar en speciell eloge för den genomgående mycket stämningsfulla musiken. Scenografen Erik Salvesen lyckas på ett utomordentligt sätt med att skapa tillbörliga kulisser för pjäsens gripande dramatiska båge. Allt som allt präglas Amos A av en utstuderad professionalism ut i fingerspetsarna.

Arbetarbladet / Topi Lappalainen

Tänderna blottas mot finlandssvensk borgerlighet på Svenska Teatern

Svenska Teaterns Amos A är ett välspelat, snyggt och dynamiskt sammanfogat drama…
Å ena sidan är det respektingivande att Hemming och Heiskanen vågar vara så skoningslösa mot sin huvudperson, som ännu i dag är så uppburen och fortsätter vara inflytelserik även efter sin död. Å andra sidan kan jag emellanåt, särskilt mot slutrakan, känna att själva berättelsen blivit mer dramatiskt engagerade om den tydligare och trovärdigare hade lyckats illustrera lite fler sympatiska sidor 
Patrick Henriksen genomgår en trovärdig metamorfos som dramats huvudperson.

HBL / Otto Ekman

Framgångsrik på utsidan men motsägelsefull på insidan

Amos A är något så ovanligt som en nyskriven, finlandssvensk pjäs, uttryckligen en pjäs som är skriven för scenen, och inte en kraftigt nerbantad roman som vi är vana att se…
Amos A är en fängslande berättelse om en historiskt viktig och absolut inte okomplicerad person, Amos Anderson, och dessutom ett påkostat epokdrama om en spännande tid i Svenskfinlands historia…
Amos Anderson framstår som en gåta till person såsom han skrivs fram av Gunilla Hemming och gestaltas på scenen av Patrick Henriksen, och inte på ett förbryllande sätt, utan tvärtom. Han är full av motstridigheter, alltså rätt och slätt en människa.

Borgåbladet / Astrid Stenius

Underhållande pjäs om gåtan Amos Anderson

Ensemblen är över huvud taget perfekt samspelt…”Amos A” är en dubbel pjäs som börjar i dur och slutar moll. I den uppsluppna första akten strösslas det med komiskt tillskruvade scener. I andra akten sänks tempot och tonen mörknar. Komedin övergår i tragedi i takt med att Amos blir allt ensammare på grund av sin hänsynslösa framfart. 

Ålandstidningen / Petter Lobråten

Amos och teatern – utställningen!

Utanför teaterhuset kan du just nu ta del av en verkligt fin utställning om Amos Anderson och Svenska Teatern – sammanställd av Konstsamfundet (Amos Andersons Fond). Utställningen står kvar till slutet av oktober.

Svenska Teatern spelade en viktig roll i affärsmannen och konstmecenaten Amos Andersons liv. I dag är byggnaden vid Skillnaden det synligaste beviset för Andersons teaterintressen. Han finansierade till stor del totalrenoveringen av huset på 30-talet.  Utöver att han stödde teatern ekonomiskt var Amos också själv konstnärligt aktiv både som regissör och pjäsförfattare. Han var också väldigt nära teaterchef Nicken Rönngren.  Du kan även ta det av en annan utställning på temat  ”Amos och teatern” i Amos hemmuseum på Georgsgatan.  Välkommen!

Annat om Amos

Nyheter 10.3.2025

Amos Anderson – fattiglappen som dristigt byggde ett affärsimperium på lånade pengar

Amos Anderson kom från enkla förhållanden men byggde upp Finlands största förlags- och tryckerikoncern. Som en ovanligt skicklig företagsledare hade han förmågan att förutse samhällets utveckling och vågade ta tillfället i akt. Men gav rikedom verkligen lycka åt den evige spekulanten? Regissören Kari Heiskanen sätter nu upp pjäsen om Amos. Han och Stefan Björkman, Konstsamfundets vd och en sann Amos-kännare, träffades i Andersons hemmuseum för en intervju.
Nyheter 7.8.2025

Konsten att lyckas – Amos Andersons förhållande till kultur var lika delar genuint som kalkylerat

Från fattig pojke från Kimito till förmögen konstmecenat – Amos Andersons livshistoria kan liknas vid en askungesaga. Varifrån kom Andersons generösa inställning till konsten? Marjatta Grenman, mångårig guide på Andersons herrgårdshem i Söderlångvik, och Gunilla Hemming, författare av den nya pjäsen Amos A, tecknar en bild av hur hans roll som kulturpersonlighet tog form.
Nyheter 9.5.2025

Sex frågor till Kari Heiskanen om Amos A

Kari Heiskanen är en av Finlands mest hyllade scenkonstnärer och har gjort succé på både tv, film och teater. Nu regisserar Kari Heiskanen en pjäs om Amos Anderson på Svenska Teatern – ett porträtt av en fascinerande och motsägelsefull kulturpersonlighet.