”Kari Heiskanens regi tar vara på humorn där den erbjuds, och berättelsen fylls med fart och rörelse”, ”Patrick Henriksen har titelrollen i Svenska Teaterns Amos A och han gör ett grymt fint arbete”, ”Lockar fram både skratt och tårar”, ”Samhällskritik precis rätt i samtiden”, ”Svenska Teatern hedrar sin store mecenat med ett kraftfullt samhällsdrama” Läs vår sammanställning av recensenternas lovord.
★★★★ Läs vår sammanställning av recensenternas lovord.
Amos A är utmärkt teaterhantverk
Styrelsemedlem i rasbiologiska föreningen Folkhälsan, självisk kulturmecenat, Amos A gestaltar den mångsidiga och motstridiga Amos Andersons liv i kolossalt kostymdrama…
Föreställningen är ett så läckert kostymdrama att man tappar hakan. Ensemblen hanterar utan undantag de digra textmassorna formidabelt väl med frasering och tonfall…
Kari Heiskanens regi tar vara på humorn där den erbjuds, och berättelsen fylls med fart och rörelse.
★★★★
Svenska Teatern kunnioittaa suurta mesenaattiaan jäntevän yhteiskunnallisella draamalla
”HEISKASEN ohjauksessa kaikki nämä teemat kulkevat kärki terävänä läpi koko esityksen. Aiheiden runsaudesta huolimatta kiirettä ei tule, eivätkä asiat pääse puuroutumaan keskenään.
Hemmingin käsikirjoitus antaa erinomaisen pohjan selkeälle ja meidän aikaamme avautuvalle teemankäsittelylle. Hemming ei kahlaa läpi Andersonin kaikkia elämänvaiheita, vaan tekee yleisöystävällisiä kiteytyksiä hänen aikakaudestaan.”
Helsingin Sanomat / Lauri Meri

I ”Amos A” blir replikerna pilar som borrar sig in i vår tid
Patrick Henriksen har titelrollen i Svenska Teaterns ”Amos A” och han gör ett grymt fint arbete…
Man kunde ha tänkt sig att Riko Eklundh skulle ha tecknat sin roll som teaterdirektören Nicken Rönngren med tjocka konturer, men han låter alla möjliga aspekter komma fram: arrogans och omsorg, sårbarhet, mod…
Hanemann gestaltas rakryggat och lyskraftigt av Aaro Wichmann, och hans hustru Thyra med lika stor karisma av Sophia Heikkilä...
Malin Saine spelar återhållsamt men innerligt Mona Mårtenson, skådespelerskan som uppriktigt ar fast vid Amos.
Tollie Zellman är hennes motsats, Sofia Bach gör henne till en fullfjädrad diva…
Nina Palmgrens hushållerska och gamla lärarinna (stolta Adele Weman!) visar en genomskådande omsorg…
Simon Häger gör en hjärtskärande broder Abel på permission från mentalsjukhuset. Och när Amos lämnar Husis redaktion firar vd:n (Häger) och den tålige men i kärlek försagda murveln Stig Lindman, förkroppsligad av Niklas Åkerfelt, med riktig rotblöta.
Åbo Underrättelser / Ann-Christine Snickars
”Gunilla Hemming ska ha en eloge för att föreställningen Amos A inte är ett överslätande hyllningsporträtt”
Svenska Teaterns uppsättning om Amos Anderson är fullspäckad med intressant tematik och fascinerande livsöden. Ställvis landar dess samhällskritik precis rätt i samtiden.
NyTid / Janne Wass

Amos A är en livfull och välbehövlig historielektion
Pjäsen heter Amos A och Kari Heiskanen står för den dynamiska regin. Den mycket samspelta ensemblen levererar en underhållande men samtidigt tragisk pjäs om Amos Anderson som framkallar både skratt och tårar… Amos A ger en gedigen tidsbild av 1900-talet, från mellankrigstiden till efterkrigstiden. Pjäsens musikansvariga Kristian Nyman förtjänar en speciell eloge för den genomgående mycket stämningsfulla musiken. Scenografen Erik Salvesen lyckas på ett utomordentligt sätt med att skapa tillbörliga kulisser för pjäsens gripande dramatiska båge. Allt som allt präglas Amos A av en utstuderad professionalism ut i fingerspetsarna.
Arbetarbladet / Topi Lappalainen
Tänderna blottas mot finlandssvensk borgerlighet på Svenska Teatern
Svenska Teaterns Amos A är ett välspelat, snyggt och dynamiskt sammanfogat drama…
Å ena sidan är det respektingivande att Hemming och Heiskanen vågar vara så skoningslösa mot sin huvudperson, som ännu i dag är så uppburen och fortsätter vara inflytelserik även efter sin död. Å andra sidan kan jag emellanåt, särskilt mot slutrakan, känna att själva berättelsen blivit mer dramatiskt engagerade om den tydligare och trovärdigare hade lyckats illustrera lite fler sympatiska sidor
Patrick Henriksen genomgår en trovärdig metamorfos som dramats huvudperson.
HBL / Otto Ekman

Framgångsrik på utsidan men motsägelsefull på insidan
Amos A är något så ovanligt som en nyskriven, finlandssvensk pjäs, uttryckligen en pjäs som är skriven för scenen, och inte en kraftigt nerbantad roman som vi är vana att se…
Amos A är en fängslande berättelse om en historiskt viktig och absolut inte okomplicerad person, Amos Anderson, och dessutom ett påkostat epokdrama om en spännande tid i Svenskfinlands historia…
Amos Anderson framstår som en gåta till person såsom han skrivs fram av Gunilla Hemming och gestaltas på scenen av Patrick Henriksen, och inte på ett förbryllande sätt, utan tvärtom. Han är full av motstridigheter, alltså rätt och slätt en människa.
Borgåbladet / Astrid Stenius
Underhållande pjäs om gåtan Amos Anderson
Ensemblen är över huvud taget perfekt samspelt…”Amos A” är en dubbel pjäs som börjar i dur och slutar moll. I den uppsluppna första akten strösslas det med komiskt tillskruvade scener. I andra akten sänks tempot och tonen mörknar. Komedin övergår i tragedi i takt med att Amos blir allt ensammare på grund av sin hänsynslösa framfart.
Ålandstidningen / Petter Lobråten


Amos och teatern – utställningen!
Utanför teaterhuset kan du just nu ta del av en verkligt fin utställning om Amos Anderson och Svenska Teatern – sammanställd av Konstsamfundet (Amos Andersons Fond). Utställningen står kvar till slutet av oktober.
Svenska Teatern spelade en viktig roll i affärsmannen och konstmecenaten Amos Andersons liv. I dag är byggnaden vid Skillnaden det synligaste beviset för Andersons teaterintressen. Han finansierade till stor del totalrenoveringen av huset på 30-talet. Utöver att han stödde teatern ekonomiskt var Amos också själv konstnärligt aktiv både som regissör och pjäsförfattare. Han var också väldigt nära teaterchef Nicken Rönngren. Du kan även ta det av en annan utställning på temat ”Amos och teatern” i Amos hemmuseum på Georgsgatan. Välkommen!