Vårens föreställning Läkaren har hyllats i pressen, framför allt för alla lysande skådespelarprestationer men också för sin aktuella tematik. Som Västra Nyland skrev ”En pjäs av vår tid, så angelägen och aktuell”. Läkaren är en pjäs som helt tydligt väcker diskussion, som engagerar och t.o.m provocerar. En föreställning som i bästa fall utmanar dina egna förutfattade meningar. Vi har sammanställt en sida med utdrag ur recensionsflödet. Lyssna också till Yles finska omdöme via vår direktlänk.
”Anna Hultin är strålande som abortförsvarande anti-woke läkare”
”Anna Hultin är strålande som abortförsvarande anti-woke läkare
Brännande frågor om makt och tolkningsföreträde debatteras i sjukhusmiljö. Svenska Teaterns Läkaren tvingar åskådaren att rannsaka sig själv.
Med pondus och Hillary Clinton-look äntrar Anna Hultin Svenska Teaterns scen och äger den, så gott som hela den två och en halvtimme långa föreställningen. Ända in i sin sista ödesdigra replik ”Jag är läkare” som hon yttrar på ett sätt som ger kalla kårar…
Robert Icke hemsöker oss med frågan om det faktiskt finns ett enda samhällsområde där vi kan agera fritt från fördomar, helt neutralt och objektivt. Och påminner i samma andetag om att detta naturligtvis bör vara vår strävan.
Visst är det ett skickligt bygge för pjäsen lyckas ta pulsen på en myriad samtidsfenomen utan att skriva ut dem. Här växlar tankarna mellan kategoriska imperativ, utilitarism, moralrelativism, Sanna Marin och vaccinmotstånd!
Beundransvärd är regissören Saana Lavastes förmåga att skapa rytm och puls i den vita sjukhusmiljön liksom att locka fram igenkännbara typer som den stroppige läkaren, den pigga informatören, den floskelkramande politikern.”
HBL / Isabella Rothberg
”Regissören Saana Lavaste har lyckats skapa en viktig föreställning som ligger rätt i tiden”
”Anna Hultin som nyligen skördat lagrar med sin egenskrivna soloshow Är det hett här? på Svenska Teatern och turné, glänser här i huvudrollen som läkaren.
Simon Häger är likaså strålande som den kvinnliga hälsoministern.
Niklas Åkerfelt står i alla fall för starka tolkningar av den katolska prästen och flickans far. Miikko Toiviainen gör träffsäkra porträtt av rivalen Hardiman och medicinetisk expert. Patrick Henriksen är trovärdig bland annat som docent i judisk historia, Sonia Haga utmärker sig som Sami, Ruths unga ickebinära granne, och Nina Palmgren som läkaren som trotsar Ruth.
Josef Törner är både tv-värd och läkare. Antonia Atarah, Svenska Teaterns bejublade Ronja Rövardotter, är övertygande både som kommunikatör och aktivist. Speciellt gläder jag mig åt att se Astrid Assefa live och inte bara i Sveriges tv som annars, här både som läkare och aktivist som går hårt åt Ruth…
Det här är verkligen en pjäs av vår tid, så angelägen och aktuell. På grund av de många svenska skådespelarna kan den bara gå till och med 24 april, med en par veckors uppehåll i samband med sportlovet, så det gäller att inte missa denna juvel med en text så full av tänkvärda pärlor!”
Västra Nyland / Siw Handroos-Kelekay
”Svenska Teatern inleder året starkt med en högaktuell pjäs som anknyter till dagens samhällsdebatt om maktstrukturer och identitetspolitik”
”I vårens storsatsning på Svenska Teatern är speciellt Anna Hultins gestaltning av läkaren Ruth Wolff ett respektingivande kraftprov…
…Det intelligenta manuset är som en lök som lager för lager plockas isär ända till sista scenen. En läckerbit till föreställning, väl värd sin speltid”
”I huvudrollen som Ruth Wolff glänser Anna Hultin. Med en suverän scennärvaro gör hon en klockren rollprestation”
Arbetarbladet / Demokraatti – Topi Lappalainen
”Det åligger människor att känna sig själva och förstå”
”I en värld som ofta liknar en informationsaccelerator befinner vi oss mycket snabbt i ett läge som ingen hade önskat sig. Känslan är alltid snabbare än tanken. Känslan är också mera underhållande än tanken och känslosvallet ger oss en hisnande känsla av att vara med. Läkaren på Svenska Teatern utgör också en utmaning för våra långsamma hjärnor: ”Det åligger människor att känna sig själva och förstå”, som Herakleitos skrev i ett av sina fragment.”
”Pjäsen drivs fram av en ström av rappa replikskiften och en torr brittisk humor som skildrar det cyniska statusspelet inom denna medicinska superelit (särskilt skickligt gestaltat av Miiko Toivanen som den drivna men känslokalla rivalen Hardiman). Svenska Teaterns uppsättning i regi av Saana Lavaste har flera starka kvaliteter, en effektiv scenbild där Anna Sinkkonens avskalade scenografi förmedlar en stämning av utsatthet.”
”Svenska Teaternin Läkaren tekee vaikutuksen kirjavalla esiintyjäryhmällään”
”Pelkkä somekeskustelujen seuraaminen saattaa viedä ihmiseltä voimat muutamassa minuutissa, joten voi vain kuvitella mitä myrskyn silmään joutuneet maalittamisen kohteet saavat kokea. Mikäli jostain löytyy vielä ihminen, joka ei usko osaavansa eläytyä tilanteeseen, kannattaa mennä katsomaan Svenska Teaternin asiaan kuuluvalla tavalla uuvuttava brittidraama Läkaren (Lääkäri).”
Helsingin Sanomat / Lauri Meri
”Noitavainon ajankohtaiset muodot”
”Näytelmä on ajankohtainen ja kertoo nykyajan vallan etiikasta ja identiteettipolitiikasta karmivalla tavalla. Cancel-kulttuuri ja yksilön tuhoaminen koetaan oikeutetuksi.
Suosittelemme näytelmää erityisesti organisaatiokulttuurien dynamiikasta ja sosiaalisen median ilmiöistä kiinnostuneille. Myös johtajille näytelmä tarjoaa kiinnostavan kokemuksen.”
Kuiske.fi / Niina Rita ja Kaisa-Maria Leskinen
”Haluan hehkuttaa teille Läkaren näytelmää”
Klipp från vad Annu Kempainen sa i Kulttuuriykkönen: Teksti on älyttömän hieno, ihan siis upea! Lavastus ihan äärimmäisen nerokas ja roolitukset ovat poikkeuksellisen upeat. Kannattaa ihan niidenkin takia mennä katsomaan tätä esitystä. Ne myös tukee tämän näytelmän sanomaa tosi hienosti.
Mene katsomaan. Moni ihminen kysyi, kun olin menossa sinne, että “puhunko ruotsia”, mutta se ei ole tarpeen, kun siellä on tekstitykset sekä suomeksi että enganniksi ja ne on hyvin helposti luettavissa. Eli kieli ei missään nimessä ole este kenellekkään mennä, niin suosittelen!
Kulttuuriykkönen / Annu Kemppainen
”Svenska Teaternin Läkaren vie katsojan ajankohtaisen identiteettipolitiikan ja canceloinnin syövereihin”
Ohjaaja Saana Lavaste ja esityksen bipoc-konsultti Elina Izirra uskovat teatterin olevan hyvä väline osin tiedostamattomien valtarakenteiden tutkimiseen.
Artikel i Voima / Tuomas Rantanen
Missa inte vårens mest omtalade föreställning!
Läkaren av Robert Icke
En thriller om makt, etik och cancelkultur. Av den framstående dramatikern Robert Icke, i regi av Saana Lavaste.