Susanna Haavisto väcker nytt liv i Raka Rör! ”Jag är så stolt över hela teamet”

24.10.2024 Nyheter

Högst uppe i Svenska Teaterns repetitionssal Eros, med en vidsträckt utsikt över Esplanaden, sätter sig Susanna Haavisto vid pianot. Hon är här för att regissera en svenskspråkig ny version av sin egen succéföreställning Kraanat auki. Den är som ett kärt barn för Haavisto. Hon berättar hur Kraanat auki nu sätts upp och blir musikalen Raka rör! med Minna Kettunen-Enberg och Marika Westerling på AMOS-scenen.
”Vänskap var en viktig del, men det handlade också om småbarnsåren, föräldraskap och relationer”

Susanna Haavisto gjorde succé med Kraanat auki, nu regisserar hon sin egen pjäs med Marika Westerling och Minna Kettunen-Enberg på scenen. Foto: Cata Portin

Raka rör! bygger på teman som vänskap och vardagens glädjeämnen och utmaningar. Susanna Haavisto beskriver hur idén till pjäsen föddes ur hennes och vännen Eija Ahvos vänskap. År 1985 valde de båda att lämna sina fasta anställningar vid Helsingfors Stadsteater för att bli frilansare. För att fira den nya friheten reste de båda vännerna till Stockholm och började drömma om vad de skulle kunna skapa på egen hand. Namnet Kraanat Auki kom att symbolisera denna känsla av frihet och kreativitet, och tio år senare var pjäsen ett faktum.

Det var en hektisk period. Jag arbetade i Tammerfors sex dagar i veckan och skrev på kvällarna på hotellrummet eller på tåget. Men den snabba intensiteten hjälpte mig att forma pjäsen. Och min man Juha Tikka, som skrev musiken, fick lov att arbeta lika snabbt, ler Haavisto.

Mäkta imponerad över översättningen

Långt senare när pandemin svepte över världen, hittade Minna Kettunen-Enberg pjäsen på pjäsförlaget Nordic Drama Corner. Minna såg potentialen i att väcka föreställningen till liv igen. Hon tog kontakt med Susanna och föreslog ett samarbete. Processen ledde till att Minna Kettunen-Enberg och Marika Westerling nu spelar huvudrollerna. Marika har gjort den svenska översättningen och Susanna är imponerad av hur skickligt översättningen integrerats med musiken.

Det är en fantastisk översättning,  jag är så stolt över hela det här teamet.

Haavisto berättar att den ursprungliga pjäsen Kraanat auki inte var en musikal i traditionell bemärkelse, utan snarare en serie musikaliska scener som återspeglade olika aspekter av livet.

Vänskap var en viktig del, men det handlade också om småbarnsåren, föräldraskap och relationer.


Den gemensamma nämnaren är vänskapen

År 2016 fick hon en förfrågan från en skådespelare som ville sjunga sången “Ystävät” med sina vänner på Alla hjärtans dag. Det inspirerade Susanna att omvandla pjäsen till en mer traditionell musikteaterföreställning.

Raka Rör! utforskar en rad känslomässiga teman, från ungdomlig glädje till sorg och förlust. Där finns scener om barndomsvänner, att få barn, att förlora någon och att skiljas, men den genomgående tråden är vänskapen, som alltid består även när livet blir tufft och vägarna skiljs åt, säger Haavisto.

Musiken är en viktig del av föreställningen, och den är skapad av Susannas make, Juha Tikka. Paret har varit tillsammans i 50 år, och deras nära samarbete har satt sin prägel på skapandeprocessen.

Vi diskuterar alltid musiken noga. Jag kan ge Juha några ledtrådar, som att jag vill ha något i stil med Paraplyerna i Cherbourg, och så arbetar han vidare därifrån. Hans melodier är enkla men kraftfulla, och det är något som känns i hela uppsättningen.

Haavisto hoppas att publiken ska känna igen sig i karaktärernas upplevelser.

Jag vill att människor ska kunna relatera till scenerna, spegla sina egna liv och känna musiken beröra dem på djupet. Lite grand hoppas jag att publiken får de här ganska vardagliga historierna att spela på strängar som får ögonen att tåras.

Joachim Wigelius som fågelskrämman och Susanna Haavisto i huvudrollen som Dorothy i trollkarlen från Oz på Svenska Teatern 7.10.1989. Foto: Peter Sandqvist

Susanna Haavisto spelade HYPE och Trollkarlen från Oz

Det är inte första gången Susanna är på Svenska Teatern. Hon minns med värme hur hon stod på Stora scenen redan 1989, då hon spelade huvudrollen som Dorothy i Trollkarlen från Oz.
Men framför allt minns hon tiden då hon tillsammans med Eija Ahvo delade på den kvinnliga vuxna huvudrollen i den redan legendariska megasuccén HYPE.

Jag minns särskilt en Valborgsmässoafton då vi hade spelat HYPE. Jag var nästan rädd att lämna teatern, för utanför samlades massor av fans. Och det var ju inte mig de ville träffa, utan Tino Singh, Paavo Kerosuo, Ville Pusa och de andra unga stjärnorna.

Två fina minnen som Susanna bär med sig och snart är det alltså premiär för Raka Rör!

Det känns fint att vara tillbaka. Svenska Teatern är en plats full av energi och fina minnen, och jag hoppas att Raka Rör! ska skapa nya, starka upplevelser för alla som kommer och ser den.

Affischbild för repertoaren Raka rör. Två kvinnor ler mot varandra.

Raka Rör!

En antiglamour-musikal om vänskap och vardag.

Raka Rör! är en antiglamourmusikal med scener ur livets fotoalbum. Där finns bilder av lycka, hejdlös vardagskomik och djupaste sorg.

Sångerna handlar om den första kärleken, sömnlösa nätter, leda vid sandlådskanten, etapperna i ett parförhållande och om att börja om på nytt. Raka Rör! är en berättelse om två vänner mitt i vardagens djungel. Vänskapen som finns kvar och bär trots att man tappar bort varann ibland är föreställningens kärna.

I rollerna ses de karismatiska skådespelarna Minna Kettunen-Enberg och Marika Westerling och som musiker mångkonstnärerna Suvi Isotalo och Puro Paju.

Susanna Haavistos texter bjuder på allt från det ömsinta till det rasande och djärva och skapar i samverkan med Juha Tikkas lyhörda tonsättningar stormande tango, festlig samba, nostalgisk pop och känsliga ballader.

Kraanat auki! var en succé redan 1995 då Susanna Haavisto och Eija Ahvo spelade den på Helsingfors stadsteater. Föreställningen har sedan dess uppdaterats för en ny generation och spelas nu första gången på svenska. För den svenska översättningen står Marika Westerling.