Hoppa över navigering

Matilda

För- och efterarbete i form av uppgifter och videomaterial till musikalen Matilda

Nedan hittas förslag på uppgifter som kan göras före och efter klassens teaterbesök. Vi rekommenderar att ni iallafall gör uppgiften ”Teaterbesöket”.



Förbereded även eleverna på att berättelsen handlar om vuxna som beter sig riktigt illa mot barn, de använder både hånfullt och orespekterande språk som våld mot barn som de tycker beter sig dåligt. Berättelsen handlar även om barn som tills sist får revanch mot dåliga förebilder och får omkring sig varma och omtänksamma vuxna.

Påminn eleverna om att teater är en konstform för alla sinnen, dvs kan upplevelsen vara ganska annorlunda än t ex att se på film i hemmasoffan. Kom gärna också överens om hur eleverna agerar ifall de under föreställningen behöver stöd från pedagogen eller personal.

INNAN TEATERBESÖKET

1. Barnens rättigheter

Roald Dahl skrev ofta berättelser om barn som lever i ofungerande familjer eller helt utan familj. I berättelsen om Matilda finns vuxna som beter sig riktigt illa mot barn, kallar dem fula saker, låter inte barnen lära sig och använder sig också av fysiskt våld mot barn.

Utanför sagan och fantasin, i det riktiga livet, är det vuxnas ansvar att barn och unga mår bra och att osakligt beteende eller skadande beteende inte skall riktas mot barn och unga.

I barnkonventionen har länder tillsammans bestämt hur barn runtom i världen skall behandlas och vilka rättigheter barn har. I den bestäms till exempel att:

  • Alla barn är jämnlika
  • Barnets åsikter skall beaktas
  • Ett barn har rätt till ett gott liv
  • Barnets bästa prioriteras vid allt beslutsfattande

Välj en eller flera av reglerna här ovan och gör plakat/en affischer med regeln. Häng upp era skyltar i klassrummet och diskutera hur skolan följer barnets rättigheter och hur detta syns i vardagen.


2. Mod och magiska krafter

I föreställningen är Matilda ett barn som vågar ställa sig emot auktoriteter som kränker på barnens rättigheter. Hon har ett starkt kroppspråk som hon använder för att understrycka sin viljestyrka. Prova tillsammans på kroppsställningar som får er att känna er modiga och visa upp dem för varandra.

Matilda besitter även magiska krafter som träder fram då hon har behov av dem. Hurdan krafter skulle eleverna vilja besitta om de fick välja, och vad skulle dessa användas  till? Lägg till den magiska kraften i styrkepositionerna och skapa också ljueffekter som passar ihop med statyerna.

Nästa gång du känner dig rädd, förbisedd eller dåligt behandlad kom ihåg denna styrkeposition! Den kan hjälpa dig. 

3. Teaterbesöket

Fundera tillsammans på det kommande teater besöket och gör upp en lista på saker som är bra att komma ihåg.  Vad ska man inte göra som publik?  Vad ska man göra som publik?

  • Har klassen varit på teater tidigare? Vilken pjäs var det? Hur många har gått på teater med familj eller vänner?
  • Visste ni att på samma sätt som du hör skådespelarna på scenen så kan de faktiskt höra det som händer i publiken?
  • På teater får man gärna skratta, applådera, gråta eller svara då en skådespelare frågar något av publiken.

4.Recension

Denna uppgift görs efter teaterbesöket men är lättare att genomföra med hjälp av förberedelser.

Förbered eleverna redan innan teaterbesköket på att de  efteråt skall ska  skriva en recension av föreställningen.

Tips på förberedelser:

Läs en välskriven teaterrecension och diskutera vad det är som gör texten ”bra”. Använd t.ex. tidningar eller recensioner som eleverna skrivit tidigare som exempel. Ni kan också läsa och disktuera en ”dålig” recension.  Läs ogärna en recension av Matilda, detta kan styra elevernas upplevelse. Använd er av äldre recensioner av andra uppsättningar  istället.

Be eleverna tänka ut saker de vill ta upp i sina recensioner och kom tillsammans överens om en gemensam minneslista. Uppmuntra dem att göra anteckningar om föreställningen så fort som möjligt efter att de har sett föreställningen. 


EFTER TEATERBESÖKET



1. Återberätta tillsammans

Låt eleverna tillsammans minnas pjäsen.

Hur började pjäsen, vad hände sen och hur blev slutet? Försök även minnas detaljer.

Använd er av stödfrågor såsom:

  • Vem var den första karaktären publiken träffade?
  • Var började berättelsen?
  • Vilka detaljer lade du märke till?
  • Hur slutade föreställningen?

Diskutera också ifall eleverna har olika åsikter om hur allt hängde ihop, vad kan det bero på att vi tolkar olika? Ni kan även använda er av pressbilderna HÄR som stöd.

2. Rollanalys

Välj ut 2-3 karaktärer som var intressanta för eleverna. Gör en rollanalys av karaktärerna genom “pepparkaksmetoden” nedan.

Ta fram två riktigt stora papper. Be två av eleverna att agera passform och lägga sig på pappret, rita av konturerna. Alternativt kan även två ”pepparkaksfigurer” ritas på pappren. Benämn figurerna enligt deras rollnamn (t ex Matilda, Miss Honey, Agatha Trunchbull, Mrs/MS Wormwood, Bruce, Lavender) . Be eleverna fritt  skriva ner ord som beskriver rollkaraktärerna enligt instruktionen nedan.

  • Utanför konturlinjen skrivs ord som har med det yttre att göra (skägg, färgranna kläder, yjamas, skoluniform, tuggummi osv).
  • På insidan av konturlinjen skrivs ord som beskriver karaktärernas inre egenskaper eller agerande (pratsam, tillbakadragen, otålig, hjälpsam, modig, arg osv ).

Ge gott om tid för uppgiften. Då alla skrivit in sina ord, kan orden läsas igenom och diskuteras i helgrupp.



3. Läsutmaningen

Matilda läser enorma mängder böcker och trivs bäst på biblioteket. Böckerna har även fått en stor roll i visualiseringen (scenografin) på scen. Vi har tillverkat totalt hela 88 m2 bokryggar och bokhyllor för denna pjäs i teaterns scenografiverkstad!

Utmana er själva att läsa och samla ihop en rejäl pott lästa böcker under överenskommen period. Utmana de andra klasserna i skolan att också samla på lästa böcker och hitta på en festlighet för att fira läsandet. Ni kan samla in resultatet och hänga upp det i skolans korridor på denna blankett.

Följ barnensemblens resa under Matildaskolan med hjälp av våra korta dokumentärer.