”Kari Heiskasen ohjaus hyödyntää huumorin aina kun siihen on paikka, ja tarina saa vauhtia ja liikettä.”
”Esitys saa aikaan sekä naurua että kyyneleitä.”
”Yhteiskuntakritiikki osuu täydellisesti tähän aikaan.”
★★★★ Svenska Teatern kunnioittaa suurta mesenaattiaan jäntevän yhteiskunnallisella draamalla”
Lue, mitä kriitikot sanovat.
Amos A on erinomaista teatterikäsityötä.
Rotubiologisen yhdistyksen Folkhälsanin hallituksen jäsen, itsekäs kulttuurimesenaatti – Amos A kuvaa monipuolisen ja ristiriitaisen Amos Andersonin elämää valtavassa pukudraamassa…
Esitys on niin herkullinen pukudraama, että sitä katsoessa jää sanattomaksi. Ensemble hallitsee poikkeuksetta valtavat tekstimassat erinomaisesti fraasien ja äänenpainojen avulla…
Kari Heiskasen ohjaus hyödyntää huumorin aina kun siihen tarjoutuu mahdollisuus, ja tarina saa vauhtia ja liikettä.
★★★★
Svenska Teatern kunnioittaa suurta mesenaattiaan jäntevän yhteiskunnallisella draamalla
”HEISKASEN ohjauksessa kaikki nämä teemat kulkevat kärki terävänä läpi koko esityksen. Aiheiden runsaudesta huolimatta kiirettä ei tule, eivätkä asiat pääse puuroutumaan keskenään.
Hemmingin käsikirjoitus antaa erinomaisen pohjan selkeälle ja meidän aikaamme avautuvalle teemankäsittelylle. Hemming ei kahlaa läpi Andersonin kaikkia elämänvaiheita, vaan tekee yleisöystävällisiä kiteytyksiä hänen aikakaudestaan.”
Helsingin Sanomat / Lauri Meri

”Amos A:ssa repliikit iskevät kuin nuolet suoraan meidän aikaamme.”
Patrick Henriksenilla on nimirooli Svenska Teaternin ”Amos A:ssa” – ja hän tekee siinä todella hienoa työtä…
Olisi voinut kuvitella, että Riko Eklundh olisi piirtänyt teatterinjohtaja Nicken Rönngrenin roolin paksuin ääriviivoin, mutta hän antaa kaikkien mahdollisten puolien tulla esiin: ylimielisyyden ja välittämisen, haavoittuvuuden ja rohkeuden…
Hanemannia esittää ryhdikkäästi ja säteilevästi Aaro Wichmann, ja hänen vaimoaan Thyran yhtä suurella karismalla Sophia Heikkilä…
Malin Saine tulkitsee hillitysti mutta sydämellisesti Mona Mårtensonin, näyttelijättären, joka vilpittömästi pysyy Amosissa kiinni.
Tollie Zellman on hänen vastakohtansa – Sofia Bach tekee hänestä täysiverisen diivan…
Nina Palmgrenin esittämä taloudenhoitaja ja entinen opettaja (ylpeä Adele Weman!) paljastaa läpikotaisen huolenpidon…
Simon Häger tekee sydäntäsärkevän veljen, Abel, joka on lomalla mielisairaalasta. Ja kun Amos jättää Husiksen toimituksen, juhlii toimitusjohtaja (Häger) sekä kärsivällinen mutta rakkaudessa arka toimittaja Stig Lindman, jonka ruumiillistaa Niklas Åkerfelt, kunnon ryyppyjen kera.
Åbo Underrättelser / Ann-Christine Snickars
”Gunilla Hemming ansaitsee kiitoksen siitä, ettei Amos A ole siloteltu ylistysmuotokuva.”
Svenska Teaternin Amos Andersonista kertova esitys on täynnä kiinnostavia teemoja ja kiehtovia elämäntarinoita. Paikoitellen sen yhteiskuntakritiikki osuu tarkasti tähän aikaan.
NyTid / Janne Wass

Amos A on elävä ja ajankohtaisen tärkeä historian oppitunti
Näytelmän nimi on Amos A ja ohjauksesta vastaa Kari Heiskanen, jonka kädenjälki on dynaamista. Erittäin yhteen hiileen puhaltava ensemble tarjoaa viihdyttävän mutta samalla traagisen näytelmän Amos Andersonista – esityksen, joka saa aikaan sekä naurua että kyyneleitä…
Amos A antaa perusteellisen ajankuvan 1900-luvusta, välikausista aina sodanjälkeiseen aikaan. Näytelmän musiikista vastaava Kristian Nyman ansaitsee erityisen kiitoksen kauttaaltaan hyvin tunnelmallisesta musiikista. Lavastaja Erik Salvesen onnistuu erinomaisesti luomaan näyttämölle puitteet, jotka tukevat näytelmän koskettavaa dramaattista kaarta.
Kaiken kaikkiaan Amos A:ta leimaa viimeistelty ammattitaito sormenpäitä myöten.
Arbetarbladet / Topi Lappalainen
Svenska Teaternissa isketään suoraan suomenruotsalaisen porvariston hermoon
Svenska Teaternin Amos A on hyvin näytelty, tyylikäs ja dynaamisesti koottu draama…
Toisaalta on kunnioitettavaa, että Hemming ja Heiskanen uskaltavat olla niin armottomia päähenkilöään kohtaan, joka vielä tänäkin päivänä on arvostettu ja jatkaa vaikutusvaltaisuuttaan kuolemansa jälkeen. Toisaalta saatoin ajoittain, erityisesti loppua kohden, tuntea että itse kertomus olisi ollut dramaattisesti vetävämpi, jos se olisi onnistunut selkeämmin ja uskottavammin tuomaan esiin hieman enemmän sympaattisia puolia.
Patrick Henriksen käy läpi uskottavan muodonmuutoksen draaman päähenkilönä.
HBL / Otto Ekman

Ulkopuolelta menestynyt, sisältä ristiriitainen
Amos A on jotakin niin harvinaista kuin uusi, suomenruotsalainen näytelmä – nimenomaan näyttämölle kirjoitettu, eikä tiukasti lyhennetty romaani, joita olemme tottuneet näkemään…
Amos A on kiehtova kertomus historiallisesti tärkeästä ja kaikkea muuta kuin yksinkertaisesta henkilöstä, Amos Andersonista, ja samalla myös näyttävä epookkidraama jännittävästä ajanjaksosta suomenruotsalaisessa historiassa…
Gunilla Hemmingin kirjoittamana ja Patrick Henriksenin näyttämöllä tulkitsemana Amos Anderson näyttäytyy arvoituksellisena henkilönä, ei hämmentävällä tavalla, vaan päinvastoin. Hän on täynnä ristiriitoja – siis yksinkertaisesti ihminen.
Borgåbladet / Astrid Stenius
Viihdyttävä näytelmä arvoituksellisesta Amos Andersonista
Ensemble on kauttaaltaan täydellisesti yhteen hiileen puhaltava… Amos A on kaksijakoinen näytelmä, joka alkaa duurissa ja päättyy mollissa. Hilpeässä ensimmäisessä näytöksessä nähdään runsaasti koomisesti kärjistettyjä kohtauksia. Toisessa näytöksessä tempo hidastuu ja sävy synkkenee. Komedia muuttuu tragediaksi sitä mukaa kun Amoksesta tulee yhä yksinäisempi hänen armottoman menonsa seurauksena.
Ålandstidningen / Petter Lobråten
Huom. Ruotsinkieliset arviot on vapaasti käännetty suomeksi ilman, että kriitikon tekstin ydinajatus on muuttunut.


Amos ja teatteri – koe Konstsamfundetin näyttely Svenska Teaternin ulkopuolella
Svenska Teaternin edessä on juuri nyt esillä hieno näyttely Amos Andersonista ja teaternista – koonnut Konstsamfundet. Näyttely on avoinna lokakuun loppuun saakka.
Svenska Teaternilla oli tärkeä rooli liikemies ja taidemesenaatti Amos Andersonin elämässä. Nykyään rakennus Skillnadin varrella on näkyvin todiste Andersonin teatteri-innosta. Hän rahoitti suurelta osin teatteritalon peruskorjauksen 1930-luvulla.
Taloudellisen tuen lisäksi Amos oli itsekin taiteellisesti aktiivinen sekä ohjaajana että näytelmäkirjailijana. Hän oli myös hyvin läheinen teatterinjohtaja Nicken Rönngrenin kanssa.
Voit tutustua aiheeseen lisää myös Amos Anderssonin kotimuseossa Yrjönkadulla esillä olevassa näyttelyssä “Amos ja teatteri”.
Tervetuloa!