– Bra barnteater är bra teater! Dramatik, stora känslor, estetik och skönhet. Det är bara extra viktigt att ha barnens perspektiv med sig. Det vi gör är en dramakomedi, en äventyrspjäs och en rymningshistoria. Barnen kommer att skratta och så kommer de vuxna att både skratta och gråta. Det säger Ida Kronholm, regissör för Svenska Teaterns uruppförande av Radio Popov.
Ida Kronholm beskriver sig själv som regissör, spelman och skribent. I den ordningen. Hennes ambition som regissör är att göra ett riktigt spännande drama för både barn och vuxna.
– Vi kan berätta om vad som helst för barn bara vi står på deras sida och gör det bra. Vuxna har ju sett mycket teater och de kan gå på teater igen om de vill. Men för ett barn är det oftast första gången de kommer i kontakt med teatern som konstform.
De har inte makten att bestämma själva vad de skall se och då är det vår förbannade plikt att se till att de får någonting riktigt härligt dramatiskt med sig, säger hon.
Ida brukade själv göra radioprogram som liten
Vi befinner oss på AMOS-scenen, som har fått skepnaden av ett färgsprakande hem hämtat ur sagornas värld. Den Finlandiaprisvinnande boken Radio Popov av Anja Portin skall snart ha urpremiär som pjäs på Svenska Teatern, i Ida Kronholms regi.
När Ida fick frågan om hon ville regissera Radio Popov kände hon inte till boken, men hon fattade snabbt tycke för berättelsen. Och titeln Radio Popov var tilltalande. Radions läkande kraft är också ett av pjäsens huvudteman.
– Jag brukade själv göra små radioprogram med min mammas diktafon när jag var liten. Min kanal hette Radio Rummet, berättar hon.
Barn som referensgrupp – våra största experter
Ida Kronholm arbetar med en referensgrupp som enbart består av barn. Tanken är att lära känna rätt åldersgrupp och låta dem, med sin sakkunskap, kommentera de frågor som hon vill förmedla.
– Vi jobbar med barnteater. ”När jag pratar om barnteater menar jag i själva verket revolution”.
Ida citerar Suzanne Osten – en känd teaterprofil i Sverige. Det är Osten som har utvecklat arbetssättet att jobba med barn som referensgrupp och hon har inspirerat Ida väldigt mycket.
– Osten är min läromästare, mentor och kompis, konstaterar Ida.
– Genom att möta barnen får vi hjälp att tänka rätt. Vuxna är ofta idealiserande eller nedlåtande då vi tänker på barns förmåga. Det är också viktigt att skådespelarna får spegla sig i barnen så att de inte glömmer vem de talar till, säger Kronholm.
”Barn är tänkande människor, det här är deras vardag”
Ida säger att barnen sitter på en sakkunskap som vi vuxna saknar.
– Det är barnen som har erfarenheten av att vara barn i vårt samhälle idag. Om vi öppnar upp och tittar på det, så märker vi rätt snabbt vilket barnfientligt samhälle vi lever i. Att vara barn är att inte ha makt över sitt liv. Barn kan inte bestämma själva, det är därför så viktigt att lyssna och höra hur de tänker, umgås med dem och se hur de använder sina kroppar och relaterar till saker som vi berättar om.
En sak som Ida fått svar på är hur mycket kunskap barnen besitter.
Hon poängterar att det man säger på scenen har en otrolig betydelse för dem.
– Barn tänker på alla de här sakerna. Inget av det vi berättar är nytt för dem. De vet till exempel att vuxna kan försumma sina barn. Barn är tänkande människor och det här är mycket av deras vardag.
Vuxna vill tänka att alla barn skall ha det bra, men barnen vet att det inte är så som verkligheten ser ut. Barn har behov av att ta del av berättelser som handlar om dem.
Den här vetskapen skapar en trygghet för oss som skall berätta, vi behöver inte linda in historien eller göra saker för uppenbara.
”Det kan hända att du förändrar ett barns liv!”
Med Radio Popov hoppas Ida att den vuxna publiken skall se hur viktiga dom är i ett barns liv och att det inte alltid behöver vara ens egna föräldrar som utgör den tryggheten.
– Det kan vara vem som helst. Det kan vara en granne, en bra lärare eller en släkting som räddar ett barns självkänsla eller till och med ett liv. Och då tycker jag det allra viktigaste vi kan göra är att vara en sådan vuxen i åtminstone ett barns liv.
Så ta med ett barn du känner på teater. Det kan hända att du förändrar hela deras liv! Jag hoppas att de vuxna går från teatern med en brinnande vilja att göra mer för de barn som behöver det, säger hon.
För Ida har det som regissör och utbildad radiojournalist varit en ynnest att få arbeta med Radio Popov.
– Det är så härligt att jobba med Anja Portins berättelse och se den växa fram genom Iira Halttunens dramatisering och vår dramaturg Nina-Maria Häggblom. Att få se alltsammans komma till liv med vår underbara ensemble är ALLT!
Idas boktips
Ida Kronholm tipsar om all litteratur som finns att läsa kring att jobba med barn som referensgrupp och Radio Popov.
• Radio Popov – Anja Portins prisbelönta bok
Om att göra teater för barn
• Utopiska ögonblick – Erik Uddenberg
• Vem tror hon att hon är, Suzanne Osten? – Suzanne Osten
• Besvärliga människor, teatersamtal med Suzanne Osten – Tiina Rosenberg
Psykoanalytiska texter om barn
• I begynnelsen var uppfostran – Alice Miller
• Annars äter häxan opp mej – Dorothy Bloch
Köp biljetter till Radio Popov
Radio Popov är ett stämningsfullt äventyr om barn som glömts bort av sina föräldrar, men som tack vare lyhörda vuxna hittar en trygg tillvaro.
Anja Portins humoristiska och varma bok Radio Popov är en fängslande och oförglömlig berättelse om ensamhet och vänskap. Portins bok tilldelades Finlandiapriset för barn- och ungdomslitteratur 2020.