Mary Poppins är en musikal i världsklass, en av Svenska Teaterns största produktioner genom alla tider. Drygt 200 personer har jobbat med föreställningen. Mycket skall till innan ensemblen entrar scenen.
När ridån väl går upp häpnas publiken gång på gång över ett enda stort iögonfallande konstverk. Vi får se färgsprakande dräkter med sydda vackra detaljer, en fantasieggande och maffig dekor som saknar motstycke och en magisk ljus- och ljudvärld som teaterns skickliga scenteknik har skapat. Det går inte att ta miste på vilken kärlek det konstnärliga teamet har lagt ner på den älskade musikalen. För dräktdesigner Pirjo Liiri-Majava har Mary Poppins varit ett drömjobb.
– Här kombineras fantasi med 1910-talets England och musikalisk feelgood. Det har varit ett sant nöje att jobba med den här produktionen, både med de andra konstnärliga planerarna och teaterns kostymateljé, säger hon.
Scenografen Jani Uljas håller med. Han har lagt ner ett enormt arbete på musikalens hyllade dekor. Uljas understryker att scenografin ofta är det första publiken ser och att det är viktigt att den ger rätt intryck. Publiken får se sagolika parker, Londons mörka gator och fullt med magi runt hustak och flygande drakar.
– Jag ser scenografin som en sinnesstämning. Den ska hjälpa åskådaren att förstå världen där pjäsen utspelar sig, men också vara tilltalande på ett känslomässigt plan. Scenografin i Mary Poppins placerar oss i London kring sekelskiftet, men skapar även en sagolik plats.
Fullt betyg för musikalen
Mary Poppins fick sin efterlängtade premiär redan hösten 2020, men pandemin satte käppar i hjulen för storproduktionen. Svenska Teatern fick sätta musikalen på hyllan för ett år. I november ifjol när restriktionerna lättade blev det nypremiär med en delvis utbytt ensemble, men bara en månad senare fick teatern stänga igen. Den första mars får Svenska Teatern äntligen öppna fullskaligt, vilket gör det möjligt att spela Mary Poppins och trycket på biljetter har varit enormt. Publiken längtar efter teater.
Det är ett stort maskineri att rulla igång. Musikalen har en ensemble och orkester som består av ca femtio skådespelare, dansare och musiker i världsklass.
Tidningen Helsingin Sanomats kritiker Lauri Meri gav det högsta betyget, fem stjärnor. Recensenten skriver att Mary Poppins flyger rakt in i hjärtat och att man inte längre behöver åka till London när man här kan se bättre teater.
Ett steppnummer utan like
Utöver Osku Heiskanens och Markku Nenonens koreografi har teaterns satsat ordentligt på musikalens klassiska steppummer. Steppkoreograf Säde Kajovaara fick i uppdrag att utbilda ensemblen i stepp redan ett helt år innan premiären. Därtill kommer ett gäng färdigt utbildade proffsiga steppare, som tillexempel Denny Leksström från Göteborg.
Det är ett klassiskt nummer i musikalvärlden, jag är så glad att vi lyckades göra det så bra och att man har lagt vikt vid en så väsentlig del av helheten. Det är faktiskt ett tolv minuter långt shownummer av stepp
Säde Kajovaara
Hon berättar att man beställt en specialmatta från Schweiz och satt mikrofoner på skorna.
Mary Poppins går in under huden
Svenska Teaterns egen Mary Poppins, Josefin Silén har valts ut av världens största teatermogul Cameron Mackintosh, som originalproducerat musikalerna Cats, Miss Saigon, Fantomen på Operan, Les Misérables och många fler. Hon har jobbat hårt för att nå den här nivån. Silén studerade två år på Balettakademien i Göteborg och sen tre år på Högskolan för scen och musik. Sen kom hon tillbaka till Finland och är nu åter redo att spela världens mest kända supernanny. Josefin Silén är lycklig över att få möta sin publik igen.
– Du anar inte vad jag har längtat. Det är så roligt att få göra den här rollen, där jag får använda hela mitt register – sången, dansen och skådespeleriet. Allt skall sitta och när det verkligen gör det kan jag känna den varma responsen från publiken, säger Silén.
Josefin Silén är ett enda stort leende när hon beskriver sin rollkaraktär. Hon säger att rollen som Mary Poppins vuxit under huden.
– Mary poppins är finurlig, väldigt klok och snäll men bestämd på ett bra sätt. Och ”tyvärr” får vi mer och mer gemensamt. Hennes kroppsspråk kommer mer och mer in i min kropp på något sätt. Jag märker hur jag ibland håller händerna på samma sätt som Mary och står mer upprätt i en första balettposition. Och så delar vi nog den bitska sarkastiska humorn, skrattar Silén.
I svåra tider måste vi komma ihåg varandra
Regissören Markku Nenonen har lagt ner mycket tanke i sitt arbete med att få den rätta nyanseringen av Mary Poppins. I Nenonens hälsning till publiken lyfter han fram Mary Poppins förmåga att se mer än andra.
Istället för att lösa ens problem ser hon till att omgivningen finner lösningen själv. Alla måste hitta sitt eget sätt och ögonblick att välja sin väg. Ibland kan en blygsam gest vara mycket betydelsefull. När man ger frön till fåglarna kan det kännas smått för oss, men för fåglarna är det något stort, säger han.
– Små saker kan vara början till något stort. I svåra tider måste vi komma ihåg varandra. Drömmar, förhoppningar, kärlek, närhet… vardagen, och fröna som ibland glöms bort. Ibland är det viktigaste i världen att vara tillsammans och flyga drake… Låt oss flyga drake tillsammans, säger Markku Nenonen.
Text: David Lindström
Foto: Cata Portin
★★★★★ ”Toivottavasti ilman lippuja jäävät saavat voimia siitä, että Mary Poppins on jotain mitä todella kannattaa odottaa.” (Förhoppningsvis får de som blivit utan biljetter krafter av att Mary Poppins är något som verkligen är värt att vänta på) Helsingin Sanomat – Lauri Meri
”Josefin Silén äger rollen som Mary Poppins i Svenska Teaterns fräscha musikaluppsättning. Stundtals är den faktiskt smått magisk.” HBL / Mats Liljeroos
Vid tillverkningen har teatern använt:
- 1 kilometer tyg till 210 dräkter, uppsydda på teatern.
- Över 100 par glänsande skor. Mycket att putsa.
- 100 sydda peruker där varje hårstrå sytts för hand.
- 630 kvadratmeter faner.
- 560 meter kulissribba.
- 1775 meter järnrör.
- 100 rekvisitaartiklar. Bland annat en hund som ser livslevande ut.
Det tar 1 timme och 30 minuter att ställa i ordning rekvisitan innan föreställning.