– Hyvä lastenteatteri on hyvää teatteria! Dramatiikkaa, suuria tunteita, estetiikkaa ja kauneutta. On vain erityisen tärkeää pitää mielessään lasten näkökulma. Luomamme teos on draamakomediaa, seikkailua ja pakotarina. Sen nähdessään lapset nauravat ja aikuiset puolestaan sekä nauravat että itkevät. Näin sanoo Ida Kronholm, Svenska Teaternissa esitettävän Radio Popovin kantaesityksen ohjaaja.
Ida Kronholm kertoo olevansa ohjaaja, pelimanni ja kirjailija. Tässä järjestyksessä. Hänen tavoitteensa ohjaajana on tehdä aidosti jännittävää draamaa sekä lapsille että aikuisille.
– Voimme kertoa lapsille mistä aiheesta tahansa, kunhan vain olemme heidän puolellaan ja teemme sen hyvin. Aikuiset ovat nähneet teatteria ennenkin ja voivat mennä sinne halutessaan uudelleen. Lapselle kyseessä on kuitenkin usein ensimmäinen kerta, kun hän pääsee kosketuksiin teatterin kanssa taidemuotona.
Lapsilla ei ole valtaa päättää, mitä he pääsevät katsomaan ja siksi on totta vieköön meidän velvollisuutemme varmistaa, että heille jää muistoksi todella hieno teatterielämys.
Ida teki lapsena omia radio-ohjelmia
Olemme AMOS-näyttämöllä, jonne on rakennettu näkymä sadunomaisesti värejä hehkuvasta kodista. Anja Portinin Finlandia-palkittuun kirjaan Radio Popoviin perustuva näytelmä saa pian kantaesityksensä Svenska Teaternissa Ida Kronholmin ohjaamana.
Kun Idalta kysyttiin, haluaisiko hän ohjata Radio Popovin, hän ei tuntenut kirjaa entuudestaan. Hän kuitenkin ihastui tarinaan välittömästi. Myös näytelmän nimi ”Radio Popov” puhutteli häntä. Radion parantava voima onkin eräs näytelmän pääteemoista.
– Minulla itsellänikin oli tapana tehdä lapsuudessani pieniä radio-ohjelmia äitini sanelukoneella. Kanavani oli nimeltään Radio rummet, hän kertoo.
Viiteryhmänä lapset – tärkeimmät asiantuntijamme
Ida Kronholm työskentelee yksinomaan lapsista koostuvan viiteryhmän kanssa. Ajatuksena on oppia tuntemaan oikea ikäryhmä ja antaa sen edustajien kommentoida omalla asiantuntemuksellaan kysymyksiä, joita hän haluaa nostaa esille.
– Teemme töitä lastenteatterin parissa. ”Kun puhun lastenteatterista tarkoitan itse asiassa vallankumousta.”
Ida siteeraa tunnettua ruotsalaista teatteriammattilaista Suzanne Ostenia. Osten on kehittänyt työskentelytavan, jossa lapset ovat viiteryhmänä ja hän on inspiroinut Idaa valtavasti.
– Osten on oppimestarini, mentorini ja ystäväni, Ida toteaa.
– Lasten kohtaaminen auttaa meitä ajattelemaan oikein. Aikuiset suhtautuvat usein joko idealisoivasti tai alentuvasti, kun on kyse lapsen kyvyistä. On tärkeää myös, että näyttelijät voivat peilata itseään lapsiin, jotta he eivät unohda, kenelle he puhuvat, sanoo Kronholm.
”Lapset ovat ajattelevia ihmisiä, ja tätä tapahtuu heidän arjessaan”
Idan mukaan lapsilla on hallussaan tietotaitoa, joka meiltä aikuisilta puuttuu.
– Lapsilla on kokemusta siitä, millaista on olla lapsi tämän päivän yhteiskunnassa. Jos mietimme asiaa, huomaamme pian, miten lapsivihamielisessä yhteiskunnassa elämme. Lapsella ei ole valtaa omaan elämäänsä. Lapset eivät voi päättää itse, joten siksi on tärkeää aidosti kuunnella heidän ajatuksiaan. On myös oltava vuorovaikutuksessa heidän kanssaan ja katsottava, mitä he ilmaisevat kehonkielellään ja miten he samaistuvat asioihin, joita kerromme heille.
Eräs Idan havainnoista on se, miten paljon tietoa lapsilla on hallussaan.
Hän korostaa, että lapsille on valtavan suuri merkitys sillä, mitä näyttämöllä sanotaan.
– Lapset miettivät kaikkia näitä asioita. Mikään kertomamme ei ole heille uutta. He esimerkiksi tietävät, että aikuiset voivat laiminlyödä lapsiaan. Lapset ovat ajattelevia ihmisiä, ja tätä tapahtuu paljon heidän arjessaan.
– Aikuiset haluavat ajatella, että kaikilla lapsilla on asiat hyvin, mutta lapset tietävät, että todellisuus voi olla toisenlaista kuin miltä se näyttää. Lapsilla on tarve päästä osaksi tarinoita jotka käsittelevät heitä.
Tämä tieto tuo varmuutta meille, jotka olemme kertojan roolissa. Meidän ei tarvitse kaunistella tarinaa tai tehdä asioista liian ilmiselviä.
”Voi käydä niin, että muutat lapsen koko elämän!”
Radio Popovin myötä Ida toivoo, että aikuisyleisö näkee, miten tärkeitä aikuiset ovat lapsen elämässä. Aina välttämättä omien vanhempien ei tarvitse olla ainoa turvaa tuovia aikuisia.
– Se voi olla kuka tahansa. Se voi olla naapuri, hyvä opettaja tai sukulainen, joka pelastaa lapsen itsetunnon tai lopulta koko elämän. Niinpä ajattelen, että kaikkein tärkeintä mitä voimme tehdä, on olla tällainen aikuinen ainakin yhden lapsen elämässä.
Ota siis tuttu lapsi mukaan teatteriin. Voi käydä niin, että muutat hänen koko elämänsä. Toivon, että aikuiset lähtevät teatterista tuntien palavaa halua tehdä enemmän sitä tarvitsevien lasten hyväksi, hän sanoo.
Ohjaajana ja koulutettuna radiotoimittajana Idalle on ollut ilo saada työskennellä Radio Popovin parissa.
– On mahtavaa saada työstää Anja Portinin tarinaa ja nähdä sen kehittyvän Iira Halttusen dramatisoinnin ja dramaturgimme Nina-Maria Häggblomin työn myötä. Se, että voin nähdä kaiken heräävän eloon mahtavan työryhmämme toteuttamana on KAIKKI KAIKESSA!
Ida Kronholmin kirjavinkit
Ida Kronholm antaa vinkkejä kirjallisuudesta, joka liittyy Radio Popoviin sekä työskentelyyn lasten kanssa viiteryhmänä.
• Radio Popov – Anja Portins (Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia)
Lastenteatterin tekemisestä
• Utopiska ögonblick – Erik Uddenberg
• Vem tror hon att hon är, Suzanne Osten? – Suzanne Osten
• Besvärliga människor, teatersamtal med Suzanne Osten – Tiina Rosenberg
Psykoanalyyttisiä tekstejä lapsista
• I begynnelsen var uppfostran – Alice Miller
• Annars äter häxan opp mej – Dorothy Bloch
Radio Popov – Osta lippusi nyt!
Radio Popov on koskettava seikkailutarina vanhempiensa unohtamista lapsista, jotka löytävät turvan elämäänsä tarkkanäköisten aikuisten ansiosta. .
Anja Portinin humoristinen ja lämminhenkinen kirja Radio Popov on kiehtova ja unohtumaton kertomus yksinäisyydestä ja ystävyydestä. Portinin kirja sai lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinnon vuonna 2020.