Axel Lindell toimii Svenska Teaternilla palveluvastaavana. Hän on monille ensimmäinen kasvo, joka kohdataan teatteriin tultaessa. Juuri siitä syystä hän jää monille lähtemättömästi mieleen. Ensimmäinen teatterikäynti on kokemuksena aivan erityinen.
– Hyvä vastaanotto on valtavan tärkeää. Olemme täällä yleisöä varten, sanoo itsekin paljon teatteriesityksiä katsova Lindell.
Axel Lindell on työskennellyt 35 vuotta yleisöisäntänä Svenska Teaternissa. Yleisöstä monet tuntevat hänet aina hyväntuulisena, turvallisena ja lämpimän vastaanoton tarjoavana isäntänä, kun he astuvat aulaan, joka täyttyy iltaa odottavasta, sisään virtaavasta yleisöstä ja sen puheensorinasta.
Tapaamme Lindellin samaan aikaan, kun Nicken-näyttämöllä on meneillään esitys kaikkein pienimmille teatterin ystäville. Tällä kertaa aula on täynnä lastenvaunuja. Svenska Teatern tarjoaa Vierailulla ötököiden maailmassa -nimisen vuorovaikutteisen teatterihetken 1-2-vuotiaille lapsille.
– On aina yhtä mukavaa tulla töihin ja saada olla täällä yleisöä varten, Axel toteaa vakaalla äänenpainolla. Yleisöisäntänä työskentely on hänelle sekä kutsumus että kunnia.
– Svenska Teaternissa työskentely on hyvin kiehtovaa. Jokainen päivä tuntuu hauskalta ja merkitykselliseltä. Tunnen itseni täällä niin onnelliseksi, että kaipaan sunnuntaisin jo takaisin teatteriin, hän sanoo.
Lindellin mielestä teatterissa käyminen on tärkeää. Svenska Teaternin ohella hän käy katsomassa myös muiden teattereiden esityksiä. Hän puhuu lämpimästi teatterikäynneistään Berliinissä.
– Elämästä tulee helposti yksipuolista ilman kulttuuria. Teatteri tuo meille henkistä hyvinvointia. Toivon, että mahdollisimman moni huomaa sen.
Minulle teatteri on kuin voimalaitos
On helppo huomata, että Axel Lindell suhtautuu erittäin vakavasti tehtäväänsä yleisöisäntänä. Hän on iloinen ja ylpeä voidessaan työskennellä Svenska Teaternissa.
– Minulle teatteri on kuin voimalaitos. Saan yleisöstä positiivista energiaa. Yleisö on hyväntuulista saapuessaan ja poistuu vieläkin iloisemmalla mielellä.
– Toivon, että yleisökin arvostaa työtämme. Kyse on jatkuvasta vuoropuhelusta. Emme me vain seisoskele hiljaa sivussa. Me olemme läsnä. Olemme yleisön isäntiä. Kun on työskennellyt samassa paikassa niin kauan kuin minä, tulee kiintyneeksi yleisöön. Tuntuu kuin tapaisi hyviä ystäviä, hän sanoo.
Lindellin mielestä on tärkeää sekin, että hän ja hänen kollegansa näkevät mahdollisimman paljon teatterin esityksiä.
– Meidän täytyy toki tietää, mitä yleisö tuntee ja mistä ihmiset puhuvat lähtiessään kotiin. Mikä tekee heidät iloisiksi tai surullisiksi. Olen nähnyt kaikki Svenska Teaternin näytelmät 35-vuotisen työurani aikana. En ole enää pysynyt mukana laskuissa, mutta todennäköisesti niitä on lähes tuhat.
On mukavaa saada paljon myös suomenkielistä yleisöä
Herää luonnollisesti kysymys, mikä kaikista näytelmistä on tehnyt kaikkein suurimman vaikutuksen.
– Ei ole mitään ehdotonta suosikkia. Mitä enemmän teatteriesityksiä näen, sitä enemmän nautin niistä. Luulen, että parhaiten mieleen jäävät ne, jotka olemme nähneet nuorina.
Kuten Svenska Teaternin revyyt, joissa esiintyivät Nisse Brandt ja muut vastaavat. Siksi onkin hauskaa, että meille tulee syksyllä revyy* ja että revyyn perinne saa jatkua edelleenkin. Kristina från Duvemåla oli tietysti täysin omassa luokassaan. Kirjoitin opinnäytetyönikin Mobergin hienosta trilogiasta. Olen kuitenkin pitänyt kovasti myös omista nykytuotannon teoksistamme, kuten esimerkiksi Joakim Grothin näytelmistä.
Onko jokin muuttunut työvuosiesi aikana teatterissa?
– Ilman muuta. Nykyään meillä on paljon enemmän suomenkielistä yleisöä. Se on minusta mukavaa. Ihmiset tulevat mielellään Svenska Teaterniin. Kieli ei ole enää este, koska meillä on tekstitys suomeksi. Lisäksi meillä on paljon englanninkielistä yleisöä. Haluan kaikkien tuntevan olonsa lämpimästi tervetulleiksi, sanoo Axel ja kiirehtii avaamaan oven lastenvaunujen kanssa saapuvalle äidille.
*Revyy, johon Lindell viittaa, on nimeltään Fina pipor. Sen ensi-ilta on syksyllä 2023.