Dramatikern Veera Tyhtilä förenar politik och teater – Under attack  utmanar publiken att ta ställning

25.2.2025 Nyheter

Hur fattar man rätt beslut när hela nationens framtid står på spel? När riksdagshuset drabbas av en cyberattack ställs fyra politiker inför en omöjlig uppgift. Landet måste räddas – men till vilket pris? Dramatikern Veera Tyhtilä utforskar dessa frågor i sin nya pjäs Under attack, där publiken får bestämma utgången. Under attack fick urpremiär på Svenska Teatern.

Det är första gången som Veera Tyhtilä får en pjäs uppsatt på Svenska Teatern. Under attack hade urpremiär 25.2.2025.
Fotomontage: Laura Malmivaara/Cata Portin

Idén till Under attack föddes ur Veera Tyhtiläs fascination för politik och teater. Tyhtilä studerade vid sidan av sitt arbete vid Helsingfors universitet och gick många kurser i internationell politik, till exempel freds- och konfliktstudier. Hon ville hitta ett sätt att förena dessa två kunskapsområden – det konstnärliga och det akademiska. 

– Samtidigt blev jag intresserad av escape room-spel som jag spelade tillsammans med mina egna ungdomar, sådana som kan spelas hemma. Escape room-spelens genialitet ligger just i att de saknar en motståndare. Det handlar inte om att besegra någon annan, utan om att hela gruppen samarbetar för att lyckas. Att lösa konflikter behöver inte nödvändigtvis innebära en konfrontation, säger hon. 

Hon har också länge varit intresserad av digitalisering som ett samhälleligt tema inom teaterkonsten. Hur kan teatern reagera på en utveckling som är helt annorlunda än dess traditionella sätt att vara fysiskt närvarande i samma rum som publiken? 

– Jag ville utforska hur teatern kan kommentera denna utveckling på ett sätt som känns relevant för dagens publik. Och framför allt – på vilket sätt kan teatern hantera ett allt mer polariserat samhälle på ett meningsfullt sätt.

Fiktion eller verklighet? Pjäsen mer aktuell än väntat 

När Veera Tyhtilä började skriva Under attack år 2022 var mycket av det hon skildrade fortfarande fiktion. Men i takt med att världen förändrats har hennes pjäs blivit allt mer relevant. 

– Många saker som jag tänkte var fantasier eller överdrifter har blivit verklighet. Och pjäsen känns alltmer aktuell för varje vecka som går, berättar hon. 

Hon anade att utvecklingen kunde gå i denna riktning – det var därför hon skrev pjäsen. 

– Men jag hade gärna haft fel, konstaterar hon. 

Med Under attack vill hon påverka, om så bara genom ett ord eller en liten vink åt gången i rätt riktning.

Niklas Åkerfelt, Mikael Andersson, Sonia Haga och Sofia Heikkilä i Under Attack / Svenska Teatern / Photo by Cata Portin

Verktyg för att bryta polariseringen

Ett centralt inslag i föreställningen är Dialogpaus-metoden, en samtalsmetod utvecklad av Sitra för att skapa konstruktiva och jämlika samhällsdiskussioner. 

– Pjäsens syfte är att skapa möjligheter till igenkänning i situationer som vi ofta bara följer på avstånd. Med det här projektet vill jag stärka människors förståelse och delaktighet, säger Tyhtilä. 

– I takt med att samhället blivit allt mer distanserat från politik och från att möta människor med andra perspektiv, blir det viktigare att hitta verktyg som kan bryta denna isolering. Dialogpaus-metoden fungerar som en motvikt till polarisering och stärker en konstruktiv diskussionskultur. 

I Under attack används element ur Dialogpaus-metoden för att säkerställa att upplevelsen av interaktion blir trygg och behaglig för alla deltagare. 

I Under Attack får publiken påverka pjäsen genom att rösta / Svenska Teatern / Photo by Cata Portin

Från teaterscenen till riksdagen – och tillbaka igen

Förutom att följa Under attack till dess premiär har Veera Tyhtilä flera projekt på gång. Just nu färdigställer hon en pjäs som har premiär hösten 2025 på Tampereen Työväenteatteri. 

Samtidigt arbetar hon som kommunikationsexpert i Finlands riksdag. Att hon tog det jobbet kan delvis ha påverkats av researchen inför Under attack.  

– Jag skrev Under attack innan jag började arbeta i riksdagen, men kanske påverkade researchen för pjäsen på något sätt mitt val att ta emot jobbet. Det är en fascinerande plats – både på scen och i verkligheten, säger hon. 

– – –

• Skrivandet av Under attack har fått stöd av Taiteen edistämiskeskus Taike och Eugène, Elisabeth och Birgit Nygréns stiftelse
 
• Idén till Under attack skickades in till Svenska Teatern i samband med en Open call för ungdomspjäser som Svenska Teatern ordnade kring årsskiftet 2022 / 2023. Syftet med Open call var att hitta nya och spännande pjäsidéer för en tonårspublik.  

Vem är Veera Tyhtilä? 

Veera Tyhtilä har arbetat som dramatiker och manusförfattare på heltid sedan 2006. Hennes pjäser har satts upp bland annat på Finlands Nationalteater, Ryhmäteatteri och stadsteatrarna i Seinäjoki, Savonlinna, Uleåborg, S:t Michel och Tavastehus, samt verk som visats på biografer runt om i landet. 

Hennes verk omfattar pjäser, filmer, stora musikaler, experimentell teater och dansteater. 

Tyhtilä har studerat politisk historia inom programmet för samhällelig förändring vid Helsingfors universitet. 

Hon var medlem av Utrikesministeriets rådgivande kommitté för internationella mänskliga rättigheter 2020–2022 och ordförande för den finländska författarorganisationen Suomen PEN 2019–2022. Hon har även varit vice ordförande i den internationella PEN-föreningens fredskommitté 2019–2021. 

Examen: 

  • Politices kandidat 2023, snart magister. 
  • Manusförfattarutbildning vid Metropolia 2000–2005. 
  • YLE Drama-akademin 2005–2007. 

www.veeratyhtila.com 

Fyra skådespelare klädda i liknande beige kläder tittar oroligt mot åskådaren. I bakgrunden, som är färgad från vänster i gult, orange, blått och lila, man ser en liten del av riksdagen.

Under attack

Landet måste räddas, men till vilket pris?

Hur fattar man rätt beslut när hela nationens framtid står på spel?  När Riksdagshuset drabbas av en cyberattack ställs fyra politiker inför en omöjlig uppgift. Landet måste räddas – men till vilket pris?  Publiken får bestämma! 

I samarbete med publiken, som via interaktiva omröstningar påverkar handlingens gång, måste politikerna välja mellan fyra olika alternativ för att hitta en lösning på situationen. 

Under attack, skriven av Veera Tyhtilä i regi av Lidia Bäck, är en spännande nyföreställning där ungdomar får reflektera över viktiga samhällsfrågor. Inspirerad av spelvärldens dramaturgi kombinerar pjäsen teater med interaktiv teknik, och utforskar teman såsom samhällssäkerhet, etik och samarbete över partigränserna. Föreställningen skildrar dagens politiska klimat på ett sätt som både engagerar och utmanar.  

Under attack riktar sig särskilt till elever i grupp från åk 8 till andra stadiet och erbjuder en plattform för diskussion och eftertanke kring viktiga samhällsfrågor. Det är också ett verktyg för skolor att föra in engagerande samtal om politik, etik och samhällssäkerhet på ett nytt och interaktivt sätt. 

Nyheter 4.10.2024

Landet måste räddas, men till vilket pris?

När Riksdagshuset drabbas av en cyberattack ställs fyra politiker inför omöjliga val – och publiken får avgöra utgången. Under attack är en nyskapande och interaktiv föreställning regisserad av Lidia Bäck, där ungdomar får reflektera över vår tids stora samhällsfrågor genom en unik kombination av teater och teknik. Premiär på Svenska Teatern 25.2.2025.
Nyheter 10.1.2025

Fem nyskrivna pjäser på repertoaren 2025

Ett nytt teaterår har inletts. Svenska Teatern kan igen presentera en mångsidig repertoar. Totalt ger vi 18 pjäser och program på repertoaren under 2025 och hela fem pjäser är nyskrivna. Hösten inleds med Gunilla Hemmings nya pjäs om Amos Anderson på Stora scenen. Övriga nyheter är bland annat Milja Sarkolas nyaste pjäs Förgät mig. Nu kan vi också avslöja att Ronja Rövardotter får nypremiär på Stora scenen.
Nyheter 21.1.2025

Gudarnas väktare – ett globalt teatersamarbete för barn och unga

Gudarnas väktare är en nyskriven pjäs som spelas i 11 länder i fem världsdelar under 2025. Pjäsen är en del av The Childhood Project, ett stort internationellt samarbete initierat av Unga Klara i Stockholm i samarbete med Unge Viken Teater i Norge och Svenska Teatern i Helsingfors. Världspremiären äger rum den 30 maj i Diyarbakır, Turkiet. Pjäsen framförs på varje deltagande teaters egna språk. På Svenska Teatern är det premiär i augusti på NICKEN-scenen.