Amos A

Generös men småsint. Storslagen men outhärdlig. Mäktig och ensam. Vem var han? 

Bonden Andersson på Kimito hade fem söner. Fyra av dem led av mental ohälsa eller dog unga. Den femte, Amos, vägrade låta ödet besegra honom. Han skulle klara sig – och göra det bättre än någon annan! Amos strök ett ”s” från sitt namn och blev en av 1900-talets rikaste och mäktigaste män i Finland.

Fästmör stod i kö. En av dem var så ivrig att hon skickade ut en förlovningsannons till alla tidningar. En svettig Amos lyckades avstyra giftermålet den gången. 

Historien om den fattiga Kimitopojken är en resa genom Amos osannolika, färgstarka liv – en tid präglad av gatustrider mellan finskt och svenskt, fascistiska uppror och krig. Dramatiska scener, romantiska katastrofer, humor och tidstypisk musik för oss tillbaka till det glada 1920-talet fram till efterkrigstidens Finland.

Gunilla Hemmings nyskrivna pjäs om Amos Anderson handlar om makt och pengar och om priset han fick betala för framgången. Föreställningen regisseras av Kari Heiskanen och huvudrollen som Amos Anderson spelas av Patrick Henriksen.

Storslagen och snål, generös men småsint. Ibland komisk och gripande, ibland fullständigt outhärdlig. Amos Anderson ville lysa i offentligheten men dolde samtidigt en värld av hemligheter. Men vem var han?

Parketten utsåld hela hösten – biljetter till vårens föreställningar nu till försäljning! Observera att ströplatser ännu finns på samtliga föreställningar under hösten.

Premiär

4.9.2025

Spelperiod

4.9.2025 – 13.5.2026

Scen

Stora scenen

Biljetter

28 € – 45 €

Längd

ca 2 h 40 min med paus (20-25 min)

Textning

Svenska, finska

Syntolkning

Syntolkning till svenska på alla föreställningar

Gruppbokningar

Kontakta vår kundtjänst för att göra en bokning.

Kontaktuppgifter hittas här

Föreställningar och biljetter

Ensemble

Sofia Bach

Tollie Zellman, baderska, trädgårdsmästare

Sofia Bach

Tollie Zellman, baderska, trädgårdsmästare

Repertoar

Riko Eklundh

Riko Eklundh

Nicken Rönngren, Mattson
Riko Eklundh

Riko Eklundh

Nicken Rönngren, Mattson

Repertoar

Sophia Heikkilä

Sophia Heikkilä

Thyra Hanemann, sekreterare, nunna, Birgitta, baderska, sångerska, sjuksköterska
Sophia Heikkilä

Sophia Heikkilä

Thyra Hanemann, sekreterare, nunna, Birgitta, baderska, sångerska, sjuksköterska
Patrick Henriksen

Patrick Henriksen

Amos Anderson
Patrick Henriksen

Patrick Henriksen

Amos Anderson
Simon Häger

Simon Häger

Per Nyström, hovmästare, Abel, AKS, nunna, doktor, servitör
Simon Häger

Simon Häger

Per Nyström, hovmästare, Abel, AKS, nunna, doktor, servitör
Nina Palmgren

Nina Palmgren

Hanna Perho, Adele Weman, fru Gran, nunna, sekreterare (september)
Nina Palmgren

Nina Palmgren

Hanna Perho, Adele Weman, fru Gran, nunna, sekreterare (september)

Jessica Raita

Hanna Perho, Adele Weman, fru Gran, nunna, sekreterare (oktober-dec)

Jessica Raita

Hanna Perho, Adele Weman, fru Gran, nunna, sekreterare (oktober-dec)

Repertoar

Malin Saine

Arna Högdahl, Mona Mårtenson, baderska

Malin Saine

Arna Högdahl, Mona Mårtenson, baderska

Repertoar

Aaro Wichmann

Aaro Wichmann

Max Hanemmann, Arne, nunna, AKS, Aron
Aaro Wichmann

Aaro Wichmann

Max Hanemmann, Arne, nunna, AKS, Aron

Niklas Åkerfelt

Stig Lindman, biskop, AKS, doktor, Joel

Niklas Åkerfelt

Stig Lindman, biskop, AKS, doktor, Joel

Konstnärlig planering

Gunilla Hemming
Manus
Kari Heiskanen
Regi och dramaturgi
Erik Salvesen
Scenografi
Maria Rosenqvist
Kostymdesign
Tiitta Stoor
Maskdesign
Joonas Tikkanen
Ljusdesign
Hanna Mikander
Ljuddesign
Peter Pihlström
Koreograf
Kristian Nyman
Musikansvarig- arrangemang och kompositioner
Agency North
Uppföranderätt

Vill du veta mer om föreställningen?

To 4.12 kl. 18.00 pjäsintroduktion på finska, Stora scenen

Fr 6.3 kl 18.00 pjäsintroduktion på finska, Stora scenen

Lö 11.4 kl 15.00 pjäsintroduktion på svenska, Stora scenen

On 15.4 kl 18.00 pjäsintroduktion på finska, Stora scenen

On 29.4 kl18.00 pjäsintroduktion på svenska, Stora scenen

Pjäsintroduktionerna är gratis och kräver ingen skild anmälan.

Publikkommentarer

Gunilla Hemmingin komea satiirinen teksti, Kari Heiskasen vaivatta soljuva ohjaus, koko ensemblen vaikuttava esitys. Puree ja viihdyttää. Erityiskiitokset roolitöistä, Riko Eklundh ja Simon Häger!

Hyvä esitys ja kuvaus suomen ruotsalaiseen historiaan

Över mina förväntningar!! Intressant och informativ om en person jag läst mycket om. Fin kväll.
Glädjande fullsatt och mycket finska hördes i publiken, bra så!!!

Ett mycket fint och intressant teaterstycke. Amos A gav en otroligt fängslande bild av Amos Anderson som en person med helt otroligt många järn i elden. Bra manus, bra regi och fina skådespelar prestationer bräglade pjäsen. Pjäsen får skolvitsordet 9 av 10 möjliga.

Utmärkt föreställning, gott manus, bra regi och väldigt gott skådespeleri. Helheten lämnade ett härligt intryck. Det har gått en tid sen jag senast var på Svenska Teatern men till nästa besök räcker det säkert inte lika länge.

Utmärkt hela vägen.

Sai palauttaa mieleen Suomen historiaa yhden merkittävän liikemiehen ja taiteen tukijan näkökulmasta. Näytelmää oli tehostettu tai monipuolistettu myös hauskuudella. Itselleni Amos Andersonista syntyi monipuolinen, jopa ristiriitainen henkilökuva.

Appi toimi hienosti, vaikkakin on sääli, ettei ruotsia pysty seuraamaan ilman apuvälineitä.

Vår lilla grupp i åldern 17-68 år tyckte alla väldigt mycket om Amos A. Skickliga skådespelare i många olika roller, mycket historia. Just lämpligt med humor och sång. Härligt att se en intressant pjäs med mycket tal. Och vilka fina dräkter. Tack!

Underbar djup pjäs där allvaret lättades upp av lagom doser humor! Stort tack till alla för en oförglömlig kväll!

Loistava esitys kaikin puolin;vedet silmissä naurusta ja kyynelistä.
Vakavaa asiaa ja huumoria.
3. parveltakin näki ja kuuli.

Temaguidning: Amos-guidning på Svenska Teatern

Amos Andersons betydelse för Svenska Teatern ska inte förringas. Utöver att han agerade som regissör finns det mycket i själva teaterbyggnaden som än idag påminner oss om hans inflytande.

Under en guidning på 45 min besöker vi utrymmen med en koppling till Amos Anderson och bekantar oss med teaterhusets arkitektur. Från husets öppning 1866, via den stora ombyggnaden 1936 till den senaste renoveringen 2012. Guidningen leds av teaterpedagog Iiris Autio.

Biljetter: 15,50 €

On 25.2 kl 17.30-18.15 (på svenska) BOKA HÄR

On 11.3 kl 17.30-18.15 (på finska) BOKA HÄR

Fr 8.5 kl 17.30-18.15 (på finska) BOKA HÄR

Guidningen görs även på beställning för grupper. Kontakta kundtjänsten för mer information.

Din Krog serverar meny från 1949

I samband med ditt teaterbesök kan du äta samma meny som Amos Anderson bjöd på när han hade besök av en skara nordiska biskopar på Söderlångvik gård 28 augusti 1949.

Menyn kan förbeställas för större grupper och serveras också till enskilda kunder i teaterns restaurang. Ett vegetariskt alternativ erbjuds också.

Nyheter 11.9.2025

Amos A – ”Föreställningen är så läcker att man tappar hakan”

”Kari Heiskanens regi tar vara på humorn där den erbjuds, och berättelsen fylls med fart och rörelse”, ”Patrick Henriksen har ti­telrollen i Svenska Teaterns Amos A och han gör ett grymt fint ar­bete”, ”Lockar fram både skratt och tårar”, ”Samhällskritik precis rätt i samtiden”, ”Svenska Teatern hedrar sin store mecenat med ett kraftfullt samhällsdrama” ★★★★ Läs vår sammanställning av recensenternas lovord. 
Nyheter 7.8.2025

Konsten att lyckas – Amos Andersons förhållande till kultur var lika delar genuint som kalkylerat

Från fattig pojke från Kimito till förmögen konstmecenat – Amos Andersons livshistoria kan liknas vid en askungesaga. Varifrån kom Andersons generösa inställning till konsten? Marjatta Grenman, mångårig guide på Andersons herrgårdshem i Söderlångvik, och Gunilla Hemming, författare av den nya pjäsen Amos A, tecknar en bild av hur hans roll som kulturpersonlighet tog form.
Nyheter 10.3.2025

Amos Anderson – fattiglappen som dristigt byggde ett affärsimperium på lånade pengar

Amos Anderson kom från enkla förhållanden men byggde upp Finlands största förlags- och tryckerikoncern. Som en ovanligt skicklig företagsledare hade han förmågan att förutse samhällets utveckling och vågade ta tillfället i akt. Men gav rikedom verkligen lycka åt den evige spekulanten? Regissören Kari Heiskanen sätter nu upp pjäsen om Amos. Han och Stefan Björkman, Konstsamfundets vd och en sann Amos-kännare, träffades i Andersons hemmuseum för en intervju.
Nyheter 9.5.2025

Sex frågor till Kari Heiskanen om Amos A

Kari Heiskanen är en av Finlands mest hyllade scenkonstnärer och har gjort succé på både tv, film och teater. Nu regisserar Kari Heiskanen en pjäs om Amos Anderson på Svenska Teatern – ett porträtt av en fascinerande och motsägelsefull kulturpersonlighet.

Beställ på vårt nyhetsbrev

- ett säkert och bekvämt sätt att hänga med!

Kaffe och kaka

Pausservering och teaterns restaurang

Undvik köer och förhandsboka din pausservering.

Amos Anderson tillsammans med vännen och Svenska Teaterns dåvarande teaterchef Nicken Rönngren. Bilden är från teaterns arkiv.

Profil: Amos Valentin Anderson (1878–1961)

  • En framgångsrik entreprenör, tidningsmogul, politiker, konstmecenat och donator
  • Kom från ett enkelt jordbrukarhem i Brokärr by i Kimito
  • Ville bli lärare, men kom inte in på seminariet. Studerade vid Handelsinstitutet i Åbo, och vid universitet i Tyskland. År 1948 blev han filosofie doktor honoris causa vid Åbo Akademi
  • Inledde sin karriär som kontorist på sjöförsäkringsaktiebolaget Triton
  • Bosatte sig i Helsingfors 1902
  • Skapade grunderna till sin förmögenhet genom fastighetsaffärer under första världskriget
  • Bland hans främsta bolag fanns Hufvudstadsbladet och Tilgmanns tryckeri
  • Ägde och styrde Hufvudstadsbladet i 40 år. Läs mer om Amos i HBL här.
  • Var riksdagsledamot för SFP på 1920-talet
  • Köpte Söderlångvik gård som blev hans sommarresidens 1927
  • Innan dess hade han köpt upp över 7000 hektar skog och mark i de närliggande kommunerna på Kimitoön
  • Hade ett stort intresse för kultur, bland annat för teaterkonst och bildkonst. Under sin livstid hann han samla cirka 400 konstverk till sin konstsamling
  • Finansierade ombyggnaden av Svenska Teatern i Helsingfors i mitten av 1930-talet
  • Grundade Föreningen Konstsamfundet 1940
  • Var intresserad av medeltiden, katolicism, gammal kyrkoarkitektur och musik. Hade en personlig kristen övertygelse livet ut
  • Tog initiativ till att grunda Roms Finlandsinstitut Villa Lante på 1950-talet
  • Förblev ogift och Konstsamfundet blev hans universalarvinge