Näyttämöpäällikkö Lina Jonasson pitää teatterilavan langat käsissään

9.8.2023 Uutiset

Hetkeä ennen kuin kello lyö yksitoista talon kovaäänisistä kaikuu kuulutus: ”Huomenta kaikki, tänään harjoittelemme suurella näyttämöllä…”
Puhuja on yksi Svenska Teaternin näyttämöpäälliköistä Lina Jonasson, joka kuuluttaa iloisesti kaikki näyttelijät paikalle.

Lina Jonasson, inspicient
Lina Jonasson on viihtynyt Svenska Teaternissa jo 15 vuotta..

Lina Jonasson aloitti työssään Svenska Teaternin näyttämöpäällikkönä vuonna 2008. Sitä ennen hän oli toiminut kaksi vuotta samassa tehtävässä Lilla Teaternissa. Mutta mitä näyttämöpäällikkö oikein tekee?

Koordinoin ja informoin kaikkia tahoja harjoituskaudesta ja esityksistämme. Työskentelen ohjaajien, äänen, valaistuksen, näyttämötekniikan ja näyttelijöiden kanssa. Tässä työssä ollaan koko ajan paikalla näyttämöllä ja varmistetaan, että kaikki sujuu kuten pitää. Näyttämöpäällikkö astuu kuvaan siellä, missä kulloinkin tarvitaan. Hän on samanaikaisesti näyttämön pomona, hämähäkkinä verkossa ja öljynä rattaissa.

Näyttämöpäällikön täytyy siis pitää käsissään monia lankoja. Hänen pitää kuitenkin myös varautua tilanteisiin, joita voi syntyä yllättäen niin harjoituksissa kuin esityksessäkin.

– Joskus voi käydä niin, että joku satuttaa itsensä, joku sairastuu tai tapahtuu jotakin muuta odottamatonta. Meillä on myös paljon tekniikkaa. Enimmäkseen se toimii sujuvasti, mutta jos tulee ongelmia, on näyttämöpäällikön tehtävä puuttua peliin ja löytää kaikille paras ratkaisu.

Vahinkoja toki sattuu harvoin, mutta näyttämöpäällikkö on työnjohtaja, jonka on oltava aina paikalla.

Enimmäkseen näyttämöpäällikköä tarvitsevat näyttämötekninen henkilökunta ja näyttelijät lavalla. Me varmistamme, että kaikki etenee ja että kaikilla on tarvitsemansa tieto, jotta he voivat tehdä työnsä ja tuntea olevansa turvassa työpaikallaan.

Se, että kaikilla on varma olo tehtävistään, on ensi-illan onnistumisen A ja O. Silloin ilmassa ei saa olla huolia eikä epäselvyyttä.

Haluan olla kaikkien puolella ja pitää tuotannon keskipisteessä niin, että ensi-iltaan päästään aikataulussa, ja auttaa kaikkia tahoja pääsemään yhteiseen maaliin.
Näyttämöpäällikkö on näyttelijöiden oikea käsi. Huolehdimme heidän aikatauluistaan ja valvomme heidän oikeuksiaan esimerkiksi taukoihin ja ajan varaamiseen maskeeraukselle ja meikin puhdistamiselle. Työehtosopimusta on noudatettava.

– Kaikkien aikataulujen yhteensovittaminen on palapelin kokoamista. Joskus saa laskea sekunteja. Aika näyttämöllä on niin kallisarvoista, koska suurin osa harjoitusajasta kuluu muualla.

Taikuri ei paljasta temppujaan

Lina Jonassonin mielestä näyttämöpäällikön työ on yksi hauskimmista töistä, mitä voi olla. Kun häneltä kysytään, mitä näyttämöpäällikön ammattiin vaaditaan, hän sanoo, että siinä on osattava kuunnella erittäin herkällä korvalla.

– On hyvä, jos osaa ennakoida tilanteet siten, että on mieluiten askeleen edellä ohjaajaa. Pitäisi pystyä arvioimaan, mihin suuntaan tuotannon kanssa ollaan menossa, saada kiinni hetkistä ja uskaltaa tarttua asioihin ja ratkaista mahdolliset ongelmat, hän sanoo.

Linaa harmittaa, ettei hän ole kirjannut muistiin kaikkea, mitä on tapahtunut hänen 18 teatterityövuotensa aikana.

– Muistoja on niin paljon. On valtavasti mukavia asioita, joita on tapahtunut, sekä yllättäviä hetkiä. Loppujen lopuksi työskentelemme ihmisten kanssa, joten joka päivä tapahtuu jotakin uutta. En oikein voi kertoa mitään tarkempaa, koska se hävittäisi vähän teatterin taikaa. Minun tehtäväni on näet ratkaista asiat niin, että yleisö ei edes huomaa meillä olleen mitään ongelmaa. Taikuri ei paljasta temppujaan, hän sanoo hymyillen hiukan salaperäisesti.

Esitin ääneti laulavani, koska en osaa laulaa.

Yhdestä tapauksesta hän haluaa kuitenkin kertoa. Näyttämöpäällikön ei kuulu näkyä lavalla, mutta kerran hän päätyi oikein parrasvaloihin.

– Meillä oli montaa Kristina från Duvemålan tekijää sairaana. Yritin kaikkeni, että esitystä ei tarvitsisi perua. Yleensä meillä on varahenkilöjärjestelmä, jonka turvin esitys saadaan tehtyä ja se näyttää hyvältä, vaikka joku seurueesta puuttuisi. Yhteen kohtaukseen ei kuitenkaan löytynyt muuta ratkaisua kuin että minun piti itse mennä lavalle.
Pukeuduin suureen hienoon vannehameeseen, ja minun piti pitää kädessäni samppanjalasia. Meidän oli määrä esittää New Yorkiin sijoittuvaa juhlakohtausta. Esitin ääneti laulavani, koska en osaa laulaa. Seisoimme suurilla laatikoilla, jotka työnnettiin esiin, ja kun näin yleisön, menin melkein paniikkiin. Ymmärsin, että minun paikkani on näyttämön takana ja ajattelin, että tätä en tee enää koskaan uudelleen, hän nauraa.

Lina Johansson valmistautuu kauhunsekaisissa tunnelmissa hyppäämään lavalle tuuraamaan Kristina från Duvemåla -musikaaliin.

Kuva: Yksityinen arkisto

Linan on vaikea valita suosikkiaan näytelmistä, joiden parissa hän on työskennellyt, mutta hän nimeää kuitenkin farssin The Play That Goes Wrong.

Myös näyttämön takana tapahtui koko ajan uskomattoman paljon, ja oli aivan ihanaa kuulla, kuinka yleisö nauroi.

– Haluan nostaa esiin myös Kristina från Duvemålan. Se oli suurtuotanto ja oli täysi työvoitto, että onnistuimme tekemään sen niin hienosti samalla kun koko taloa remontoitiin, hän muistelee.

Lina on siis työskennellyt Svenska Teaternissa 15 vuotta ja on yhä sitä mieltä, että jokainen päivä on innostava ja hauska.

– Meillä on erilaisia tuotantoja, joissa on vaihtelevaa sisältöä, uusia työnjohtajia taiteellisessa tiimissä ja uusia taiteilijoita. Koko ajan saa virikkeitä ja pääsee tapaamaan jännittäviä ihmisiä. Myös työympäristö muuttuu jokaista näytelmää varten, koska näyttämöllä on uusi lavastus. Samaan aikaan minulla kuitenkin säilyy turvallinen ja ihana verkostoni. Kollegani muodostavat ammattilaisjoukon, jonka tunnen ja johon luotan sataprosenttisesti. Se tuntuu täydelliseltä yhdistelmältä.

Lopuksi Lina haluaa kiittää yleisöä teatteriin tulemisesta.

– Tunnemme teidän reaktionne ja kuulemme naurunne myös näyttämön takana. On kerrassaan upeaa saada sellaista vastakaikua yleisöltä!

Sånger från ett grått hav.

7 asiaa näyttämöpäällikön työtehtävistä

  • Jotta työskentely teatterituotannossa sujuu ja kaikki työhön vaikuttavat osaset ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, tarvitaan joku, joka on perillä kaikesta näyttämön ympärillä.
  • Näyttämöpäällikkö on eräänlainen koordinaattori, joka on yhteydessä ääni-, valo- ja näyttämötekniikkaan sekä niihin, jotka myötävaikuttavat näytelmään, ja suunnittelee, mitä tapahtuu sekä harjoituksissa että esityksissä.
  • Hän auttaa ohjaajaa ja eri tekniikkaosastoja harjoituksissa pysymään selvillä esimerkiksi siitä, missä näyttelijät tulevat olemaan lavalla, miltä lavastus ja lavasteiden vaihdot näyttävät ja mitä harjoituksiin tarvitaan, sekä suunnittelee harjoitusajat ohjaajan kanssa.
  • Näyttämöpäällikkö käynnistää esityksen ja tekee päätökset kaikesta, mikä koskee esityksen kulkua. Hän on perillä lavastuksen, rekvisiitan ja näyttämötekniikan töistä.
  • Näyttämöpäällikkö pitää yhteyttä yleisövastaaviin, jotta salin ovet avataan ja suljetaan oikeaan aikaan.
  • Hän kirjoittaa tuntilistat ja varmistaa, että työehtosopimusta noudatetaan.
  • Hän vastaa turvallisuudesta näyttämöllä yhdessä näyttämömestarin kanssa.

Faktoja näyttämöpäällikön ammatista

Näyttämöpäälliköstä käytetään joskus myös nimitystä inspisientti. Se tulee tarkkailemista merkitsevistä latinan kielen sanoista in spicio.

Svenska Teaternissa työskentelee näytäntökauden aikana samanaikaisesti neljä näyttämöpäällikköä.

Jos olet kiinnostunut näyttämöpäällikön työstä, Ruotsissa järjestetään teatteritekniikan korkeakouluopetusta, jossa voi valita suuntautumisen tähän ammattiin. Suomessa ei ole koulutusta näyttämöpäälliköksi. Aikaisempi teatterityökokemus on eduksi. Ammatissa on osattava johtaa ja sovittaa yhteen monien ihmisten työtä.
Pidätkö siitä, kun samaan aikaan tapahtuu paljon asioita, vaikka tilanteet olisivat joskus stressaavia?
Siinä tapauksessa tämä ammatti voisi olla sinua varten. Näyttämöpäällikkö on yksi teatterin vaihtelevimmista ja hauskimmista ammateista.