Näytelmäkirjailija Veera Tyhtilä yhdistää politiikan ja teatterin – Under attack haastaa yleisön ottamaan kantaa 

25.2.2025 Uutiset

Miten tehdään oikea päätös, kun koko kansakunnan tulevaisuus on vaakalaudalla? Kun eduskunta joutuu kyberhyökkäyksen kohteeksi, neljä poliitikkoa joutuu mahdottoman tehtävän eteen. Valtion tulevaisuus on pelastettava – mutta millä hinnalla? Näytelmäkirjailija Veera Tyhtilä käsittelee näitä kysymyksiä uudessa näytelmässään Under attack, jossa yleisö saa päättää tapahtumien kulusta. Under attack sai kantaesityksensä Svenska Teaternissa. Pyysimme Tyhtilää vastaamaan viiteen kysymykseen näytelmän synnystä.

Veera Tyhtilä on iloinen siitä, että hänen uusi näytelmänsä Under attack sai kantaesityksensä juuri Svenska Teaternissa. Under attack sai kantaesityksensä 25.2. KUVAT: Laura Malmivaara/Cata Portin

1. Mistä sait idean tähän näytelmään? 

Opiskelin uutta tutkintoa työni ohella Helsingin yliopistossa ja suoritin paljon kansainväliseen politiikkaan liittyviä kursseja, sekä esimerkiksi rauhan- ja konfliktintutkimuksen opintoja. Halusin löytää tavan yhdistää nämä kaksi osaamisaluettani, taiteellinen ja akateeminen. 

Samaan aikaan olin kiinnostunut omien nuorteni kanssa pakohuonepeleistä, sellaisista ihan kotona pelattavista. Pakohuonepelien nerous on juuri siinä, että niissä ei ole vastustajaa. Niissä ei pyritä voittamaan toista, vaan koko pelaajaryhmä toimii yhdessä onnistuakseen.

Konfliktin ratkaiseminen ei välttämättä tarkoita vastakkainasettelua. 

Minua on myös pitkään kiinnostanut digitalisaatio teatterin yhteiskunnallisena aiheena ja toisaalta välineenä. Miten teatteri voi reagoida kehitykseen, joka on täysin toista kuin teatterin perinteinen tapa olla läsnä ja samassa tilassa katsojan kanssa? Miten teatteri voi kommentoida tätä kehitystä siten, että se on nykykatsojalle relevanttia? 

Ja miten teatteri voi osallistua polarisoituvan yhteiskunnan käsittelemiseen merkityksellisellä tavalla? 

2. Esitys käsittelee konfliktien hallintaa ja politiikkaa. Ymmärsitkö kirjoittaessasi, kuinka ajankohtainen näytelmästä tulisi yhteiskunnallisesti?

Aloitin tekstin kirjoittamisen vuonna 2022 ja aika paljon on maailma tietysti myllertänyt tässä välissä. Moni asia, joita ajattelin kuvitelmaksi tai kärjistykseksi, on tullut todellisuudeksi. Ja näytelmä tuntuu muuttuvan aina vain ajankohtaisemmaksi, viikko viikolta. 

Aavistin tietenkin, että kehitys saattaa olla tämänkaltaista, siksi tietysti näytelmän kirjoitinkin. Mutta olisin halunnut olla väärässä. 

Tämä on minun pieni yritykseni vaikuttaa maailman suuntaan, edes vain sana tai sysäys kerrallaan. 

Niklas Åkerfelt, Mikael Andersson, Sonia Haga ja Sofia Heikkilä. Under Attack / Svenska Teatern / Photo by Cata Portin

3. Kerro Erätauko-menetelmästä ja sen yhteydestä Under attack -näytelmään. 

Teoksen tarkoitus on tarjota samastumisen mahdollisuuksia sellaisiin tilanteisiin, joita usein seurataan kaukaa ja ulkopuolelta. Vieraantuminen politiikasta, yhteisestä vaikuttamisesta ja toisaalta ”toisen” kohtaamisesta on viime vuosina ollut vahvaa ja haluan projektilla tukea ihmisten ymmärrystä ja osallisuutta. 

 Erätauko-metodi on Sitran käyttämä keskustelumenetelmä, jonka idea on käynnistää ja käydä rakentavaa ja tasavertaista yhteiskunnallista keskustelua. Erätauko-menetelmä toimii vastavoimana yhteiskunnalliselle polarisaatiolle sekä keinona vahvistaa rakentavaa keskustelukulttuuria.  

Under attack -näytelmässä Erätauko-menetelmän avulla varmistetaan, että kokemus vuorovaikutuksesta on kaikille osallistujille turvallinen ja mukava. 

Under attack -näytelmässä yleisö pääsee vaikuttamaan esityksen kulkuun äänestämällä. Kuva: Cata Portin

4. Mitä teet tällä hetkellä? 

Viimeistelen parhaillaan näytelmää, joka saa ensi-iltansa syksyllä 2025 Tampereen Työväen Teatterissa. 

Työskentelen myös nykyään toisena työnäni Suomen Eduskunnassa viestinnän asiantuntijana. 

 Olin kirjoittanut Under attack -näytelmän jo ennen kuin aloitin eduskuntatyöt, mutta ehkä taustatyö näytelmää varten vaikutti osaltaan siihen, että päädyin lopulta eduskuntaan töihin. Kiehtova paikka, sekä näyttämöllä että todellisuudessa. 

– – –

• Under attack -näytelmän kirjoittamista ovat tukeneet Taiteen edistämiskeskus Taike sekä Eugène, Elisabeth och Birgit Nygréns stiftelse 

Under attack -näytelmän idea lähetettiin Svenska Teaterniin osana Open Call -hakua, jonka teatteri järjesti vuodenvaihteessa 2022/2023 nuorten näytelmiä varten. Open Call -haun tarkoituksena oli löytää uusia ja kiinnostavia näytelmäideoita teini-ikäiselle yleisölle. 

Koka on Veera Tyhtilä? 

Veera Tyhtilä on toiminut päätoimisena näytelmäkirjailijana ja elokuvakäsikirjoittajana vuodesta 2006. Tyhtilän näytelmiä on esitetty muun muassa Suomen Kansallisteatterissa, Ryhmäteatterissa, Seinäjoen, Savonlinnan, Oulun, Mikkelin ja Hämeenlinnan kaupunginteattereissa sekä elokuvateattereissa kautta maan. 

Teoksien joukossa on mm. näytelmiä, elokuvia, suuren näyttämön musikaaleja, kokeellista teatteria ja tanssiteatteria. 

Tyhtilä on opiskellut poliittista historiaa yhteiskunnallisen muutoksen ohjelmassa Helsingin yliopistossa. 

Hän oli Suomen Ulkoministeriön kansainvälisten ihmisoikeusasiain neuvottelukunnan jäsen kaudella 2020-2022 ja toimi kirjailijoiden sananvapausjärjestö Suomen PENin puheenjohtajana 2019-2022 sekä PEN Internationalin kansainvälisen Rauhankomitean varapuheenjohtajana 2019-2021. 

Valtiotieteiden kandidaatti 2023, maisteri pian. 

Metropolia, käsikirjoittajaopinnot 2000–2005 

YLE Draama-akatemia 2005–2007
 

www.veeratyhtila.com 

Fyra skådespelare klädda i liknande beige kläder tittar oroligt mot åskådaren. I bakgrunden, som är färgad från vänster i gult, orange, blått och lila, man ser en liten del av riksdagen.

Under attack

Valtio on pelastettava, mutta millä hinnalla?

Miten tehdään oikea päätös, kun koko kansakunnan tulevaisuus on vaakalaudalla? Kun eduskunta joutuu kyberhyökkäyksen kohteeksi, neljä poliitikkoa joutuu mahdottoman tehtävän eteen. Valtion tulevaisuus on pelastettava – mutta millä hinnalla? Yleisö päättää!

Yleisö tekee yhteistyötä poliitikkojen kanssa, vaikuttamalla tarinan kulkuun interaktiivisten äänestysten kautta. Yleisön vaikuttamia poliitikkojen on valittava neljästä vaihtoehdosta löytääkseen ratkaisun tilanteeseen. 

Under attackVeera Tyhtilän käsikirjoittama ja Lidia Bäckin ohjaama jännittävä esitys, tarjoaa nuorille mahdollisuuden pohtia tärkeitä yhteiskunnallisia kysymyksiä. Pelimaailman dramaturgiasta inspiraationsa saanut näytelmä yhdistää teatterin ja interaktiivisen teknologian, ja tutkii yhteiskunnan turvallisuuteen, etiikkaan ja puoluerajojen ylittävään yhteistyöhön liittyviä teemoja. Esitys kuvaa nykypäivän poliittista ilmapiiriä tavalla, joka sekä vangitsee että haastaa katsojan. 

Pressmeddelanden 4.10.2024

Maa on pelastettava, mutta millä hinnalla?

Kun eduskuntataloon kohdistuu kyberhyökkäys, neljä poliitikkoa joutuu mahdottoman valinnan eteen – ja yleisö saa päättää lopputuloksen. Under attack on Lidia Bäckin ohjaama uraauurtava ja vuorovaikutteinen esitys, jossa nuoret saavat pohtia aikamme suuria yhteiskunnallisia kysymyksiä teatterin ja tekniikan ainutlaatuisen yhdistelmän avulla. Ensi-ilta 25.2. Svenska Teaternissa.
Tiedotteet 10.1.2025

Viisi uutta näytelmää ohjelmistossa 2025

Uusi teatterivuosi on alkanut, ja Svenska Teatern esittelee jälleen monipuolisen ohjelmiston. Vuoden 2025 ohjelmistossa nähdään yhteensä 18 näytelmää ja tapahtumaa, näytelmistä peräti viisi ovat kantaesityksiä. Syyskausi käynnistyy Gunilla Hemmingin lehtimoguli ja mesenaatti Amos Andersonista kertovalla uutuusnäytelmällä, joka nähdään Suurella näyttämöllä. Yksi muista uutuuksista on Milja Sarkolan uusin näytelmä Förgät mig. Lisäksi voimme nyt paljastaa, että Ronja Ryövärintytär palaa Suurelle näyttämölle.
Tiedotteet 21.1.2025

Kansainvälisen teatteriyhteistyön taidonnäyte – esityksiä lapsille ja nuorille 11 maassa

Gudarnas väktare (Jumalten vartijat) on uutuusteos, joka esitetään 11 maassa yhteensä 5 maanosassa vuonna 2025. Teos on osa The Childhood Project -hanketta. The Childhood project on iso kansainvälinen yhteistyöprojekti, jonka toteuttaa Tukholman Unga Klara -teatteri yhteistyössä Norjan Unge Viken Teaterin ja Helsingin Svenska Teaternin kanssa. Teoksen maailmanensi-ilta järjestetään 30.5. Diyarbakırissa Turkissa. Teos esitetään jokaisen projektiin osallistuvan teatterin kotikielellä. Svenska Teaternissa teoksen ensi-ilta on elokuussa NICKEN-näyttämöllä.