- CHESS är kanske världens bästa musikal, säger Tim Rice

06.09.2018 kl. 10:52
CHESS på svenska. Så heter Svenska Teaterns version av Chess. Det blir världspremiär för Anders Eljas nya orkestrering och tredje gången gillt som en musikal signerad Björn Ulvaeus och Benny Andersson får sin Finlandspremiär på Svenska Teatern. Vi har talat med idéskaparen som skrev librettot - Sir Tim Rice.

Musikallegenden Tim Rice i en exklusiv intervju för Svenska Teaterns teatermagazin Första Raden. Text: David Lindström

BILDEN:  Björn Ulvaeus, Tim Rice, Benny Andersson. Upphovsmän till Chess. Foto från 1982, firandet av att arbetet startar, som utmynnar i Chess in Concert, musikalen Chess och musikalen Chess på svenska. Foto: Anders Hanser © Premium Rockshot

MER OM CHESS - KÖP BILJETTER

 Låt oss blicka tillbaka. År 2012 fick Kristina från Duvemåla premiär på Svenska Teatern i ett nyrenoverat teaterhus. Radarparet från ABBA hade tillbringat mycket tid i Helsingfors innan premiären för att återuppliva det mästerverk som de hade skapat tillsammans med dramatikern och regissören Lars Rudolfsson. När musikalen fick en bejublad nypremiär på Svenska Teatern hade den legat i träda och inte spelats i sin helhet på 14 år. Musikalen blev en minnesvärd milstolpe i Svenska Teaterns historia. 

Utan Chess ingen MAMMA MIA!

Två år senare fick musikalen MAMMA MIA! Finlandspremiär på Svenska Teatern. Det blev en braksuccé och den största publikframgången i teaterns 150-åriga historia.  MAMMA MIA! är till skillnad från Kristina från Duvemåla inte helt och hållet en “Björn och Benny”-skapelse. Det var producenten Judy Craymer som fick idén till musikalen då hon arbetade för musikalgeniet Tim Rice. Hon träffade Ulvaeus och Andersson för första gången i samband med att Tim Rice inlett arbetet med duon för Chess. 

Craymer blev helt omtumlad av Ulvaeus och Anderssons arbete med Chess och hon brann för sin Mamma Mia –idé.  ABBA-duon var däremot tämligen skeptiska till hennes planer, men till slut fick hon ändå med Ulvaeus och Andersson på noterna. Utan det här sammanträffandet hade det förmodligen aldrig blivit något av hela framgångssagan MAMMA MIA!.

Då Svenska Teatern höll en hemlighetsfull presskonferens år 2009 på teatern, var det många som trodde att teatern skulle presentera Chess. Istället steg Ulvaeus och Andersson upp på scenen för att skriva under kontraktet för Kristina från Duvemåla. I snart tio år har Svenska Teatern fått önskemål om att också sätta upp Chess. 

Många förknippar Chess med Ulvaeus och Andersson, eftersom de har skrivit den fantastiska musiken. Idén till den ursprungliga versionen av musikalen föddes hos Tim Rice, som skrev librettot. Svenska Teaterns version, CHESS på svenska är en bearbetning av musikalen som Lars Rudolfsson gjort tillsammans med Ulvaeus och Andersson. Vi når Rice per telefon i London. 

– Det är roligt att Chess sätts upp i Finland. Den har gjorts i flera versioner, men det skall bli spännande att se er version, säger Rice. 

Kalla kriget fascinerade

Rice hör till giganterna när det kommer till musikaler. Tillsammans med Andrew Lloyd Webber har han skapat världssuccéer som Jesus Christ Superstar och Evita. Tim Rice fick idén till Chess redan i slutet av 1970-talet. Han var intresserad av motsättningarna mellan öst och väst under det kalla kriget, och särskilt av de omskrivna schacktureneringarna, liksom av politikerna som kom för att bevittna dem.

– Jag tyckte det var en briljant idé. Det fanns så mycket material att hämta i upplägget. De olyckliga kärlekshistorierna i musikalen har faktiskt sin förankring i schackspelarnas komplicerade privatliv, säger Rice. 

I början av 1980-talet hade Rice skrivit ett synopsis som handlade om en sovjetisk schackspelare som efter en seger mot sin amerikanska rival hoppade av till väst. Men det var kärlekshistorien som skulle komma att utgöra musikalens röda tråd. 

– Det skulle ju vara tråkigt med en musikal som enbart handlade om schack och politiskt spel, även om det är fascinerande, skrattar Rice. 

För Rice var det naturligt att först fråga Andrew Lloyd Webber om han ville skriva musiken. 

– Ja, det är riktigt. Jag hade jobbat så mycket med Andrew, men han var just då upptagen med Cats och Fantomen på Operan. Jag tänkte också på andra kompositörer som Marvin Hamlisch, och på andra vänner. På den tiden hade jag ingen aning om att Ulvaeus och Andersson ville skriva musikal. ABBA var trots allt ännu aktiva som grupp, och alla såg dem enbart som en popgrupp. Jag visste att de var mer än så. Då jag hörde om deras intresse för att skriva musikal, tog jag kontakt. Jag åkte över till Stockholm och vi fann varandra, men det tog tid innan vi kom igång eftersom alla var upptagna med sina egna projekt just då. 

När samarbetet väl satte igång, löpte det väldigt bra. 

– Björn kom med mycket idéer för handlingen i sångerna. Han är en väldigt begåvad textförfattare. Han fungerade som en naturlig länk mellan mig och Benny, som komponerade fantastisk musik, säger Rice. 

Med Chess fick Rice sin tredje första plats på Englandslistan. 

– Ja, jag var nog mer exalterad än Björn och Benny då ”I Know Him So Well” med Elaine Paige och Barbara Dickson rusade upp till första platsen. För dem var det den tionde låten som låg etta på listan, jag hade bara haft två tidigare med ”Don’t Cry for Me Argentina” och ”Any Dream Will Do”. 

Elaine Paige har sagt i en TV-intervju för Sveriges Television att Chess är den bästa musikalen rent musikaliskt. Jag frågar Rice om han håller med. 

– Ja, det skulle jag absolut hålla med om, utbrister han. Många tycker att det är det bästa jag varit inblandad i och jag kan hålla med dem. Styrkan med Chess är att hela musikalen håller ihop musikaliskt. Det finns inte en enda sekvens som är svag. Både Lion King och Evita innehåller fantastisk musik, men det finns ingen musikal som har en bättre musikalisk helhet än Chess – kanske någon som är lika bra – men absolut inte bättre, säger Rice. 

– Vad gäller mitt eget arbete med musikalen är jag mest stolt över orden i ”Pity The Child” (Vem ser ett barn). 

Chess kan bli långfilm 

Rice kan inte nämna någon enskild musikal som han är mer stolt över än någon annan. 

– Jag går gärna och ser en premiär av Lion King, Evita eller Chess ifall de sätts upp någonstans, och om ”I Know Him So Well” eller ”Circle of Life” spelas på radion så skruvar jag nog upp volymen lite extra, skrattar han.

Jag undrar om han tycker att Chess kunde bli en film, precis som MAMMA MIA!? 

– Ja, den skulle bli perfekt som film. Det har faktiskt cirkulerat frågor kring det ett flertal gånger, men ännu har det inte blivit av. Jag hoppas få se en film innan vi alla är döda, skämtar Rice.

Regissören Maria Sid gör en del ändringar i sin tolkning av musikalen för Svenska Teatern. Sid har bland annat rollsatt schackspelets domare med en kvinna, Silva Lillrank. Jag frågar Rice vad han tänker om det?

– Det låter bara bra. Faktum är att Chess inte alls är en musikal om bara män. De flesta av sångerna är skrivna för kvinnor, för Florence (Maria Ylipää) och Svetlana (Johanna Ström). Att låta en kvinna göra domaren är bara spännande. 

Har du varit i Helsingfors, Tim Rice!

– Ja, jag var faktiskt tre dagar i Helsingfors på 1980-talet för att marknadsföra studioskivan av den första versionen av Chess. Kanske cirkeln sluter sig? Det skulle vara trevligt att se CHESS i Helsingfors. 

MER OM CHESS - KÖP BILJETTER

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close