Regissör Jakob Höglund vill inspirera barnen till nya sätt att leka hemma

24.04.2018 kl. 19:45
I oktober 2018 får Bröderna Grimms sagoklassiker Hans och Greta premiär på Stora scenen. Dramatiseringen är gjord av Lucy Kirkwood för National Theatre i London. För regi och koreografi står Jakob Höglund. Han vill erbjuda publiken en fartfylld och visuell karamellbomb. Hans och Greta spelas av Riko Eklundh och Anna Hultin.
- Ni kommer att få musikteater med ett helt eget musikaliskt koncept, säger regissören.

1. Första gången som regissör på Svenska Teaterns Stora scen, hur känns det?

- Skådespelare som jobbat med mig vet att jag är barnsligt förtjust i vridscener. När jag kommer till en ny scen så är det första jag undersöker hur snabbt vridscenen kan snurra samt vad det finns för luckor, hissar och flygmöjligheter på scenen. Det känns lite lyxigt att få jobba på STORA scenen med alla dess tekniska finesser och möjligheter så jag har inte tänkt spara på krutet.

2. Hans och Greta är en klassisk saga, hur tänker du ta dig an den?

- När jag lekte som barn så fanns inga hämningar och begränsningar i leken. När jag gör teater utgår jag från mitt barnasinne i allt det jag gör vilket jag hoppas ska leda till överraskande och oväntade lösningar på scen.

För mig är det viktigt att inte bara berätta en meningsfull historia, utan också ge de unga i publiken en fysisk upplevelse som inspirerar dem till nya sätt att leka hemma.

Hans och Greta är en riktig rysarsaga. Jag minns själv hur skrämd jag blev som liten när häxan låste in barnet i en bur för att äta upp honom. Jag vill närma mig sagan med mycket värme, humor och kärlek. Men också låta den bli skrämmande samt ta vara på mörkare teman - att som barn känna sig oälskad och bli undsatt av sina föräldrar. Samtidigt vill jag visa att barn är starka och smarta.

3. Hur skiljer sig dramatiseringen från den ursprungliga sagan?

- Berättelsen har en ramberättelse som jag är väldigt förtjust i. Det första publiken möter är bröderna Grimm som jagar sagor i skogen (hur en saga ser ut beskrivs aldrig i manuset). Efter en lång period utan fångst är Bröderna nära att ge upp. Men då får de fatt på en stinkande, skrämmande och lite obehaglig saga som de efter viss tvekan stoppar in i sin sagomaskin, en maskin som förvandlar sagor till böcker. Bröderna halkar dock av misstag in i maskinen och rakt in i sagan och vi får uppleva den. Dramatiseringen innehåller också mycket musik och sånger så publiken kan förvänta sig musikteater med ett helt eget musikaliskt koncept. 

4. Vad mer kan vi i publiken förvänta oss?

- Jag planerar att servera en färgsprakande karamellbomb så att hela publiken får uppsöka tandläkare efteråt. I Hans och Greta finns inte så många roller men i min version kommer alla tänkbara djur, månen, möbler och träd att spelas av skådespelare. Föreställningen ska innehålla lagom balans mellan farlighet, värme och humor så att även de yngsta kan se den. 

5. Häxans hus är ju något som säkert alla i publiken väntar med spänning på att få se. Vad har du för tankar kring det?

- Jag tänker inte avslöja hur Häxans hus kommer att gestaltas. Det får bli en överraskning. Men jag kan utlova att det är föreställningens höjdpunkt och att det har med godis i mycket stora mängder att göra.

text: Marie Finne för Första Raden 
foto: Karl Vilhjalmsson

MER OM FÖRESTÄLLNINGEN / BOKA BILJETT

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close