"Dagarnas skum är en samtida musikal om nutidens dagdrivare"

04.10.2016 kl. 16:20
Dagarnas skum handlar om oss, här och nu. Pjäsen beskrivs som en musikalisk saga för vuxna. Den alternativa musikscenens store idol Jimi Tenor skapar en lustfylld ljudvärld live i Kaisa Salmis surrealistiska scenografi. Tanya Weinstein regisserar. Vi har träffat Tanya för en kort intervju.

LÄS MER OM PJÄSEN



Romanen Dagarnas skum (original titel: L’Ecume des jours) av Boris Vian framröstades till nummer tio av århundradets bästa böcker i franska Le Monde. Varför är den så populär, Tanya Weinstein?

- Boken är full av glädje och sorg på samma gång. Den är kreativ, och samtidigt som den fångar sin tid (1947), så är den verkligen tidlös. När du läser den tänker du verkligen “Ah, det här är Frankrike! Det är precis som jag föreställt mig!”. Personerna i boken är lekfulla och ironiska och lever ett fantastiskt liv. De jobbar inte. Inte för att de är lata, utan för att de tycker att människan inte är gjord för att bara jobba. Vi är inte djur. För mig är det den franska igenkänningsfaktorn som gör den så universell, som en riktigt bra fransk film. Så känns den. Boken är också full av musik. Boris Vian var framför allt en känd jazzmusiker och många franska litteraturkritiker har konstaterat att strukturen och språkanvändningen är precis som en musikalisk improvisation. Det inspirerar mig i iscensättningen. 

Vad är det i pjäsen som lockar dig? 

- Boken skrevs när andra världskriget precis var slut eller höll på att ta slut, världen var en otrygg och osäker plats. Samtidigt fanns det en generation av människor som ville fly allt, som stängde sina ögon och låtsades som ingenting. De fortsatte leva sina lyckliga liv helt enkelt. Jag tror det är viktigt att vi talar om det här eftersom samma sak pågår just nu. 

- Vi lever inte längre på en säker plats, tryggheten är hotad. Vi vet vad som händer i världen med politiken, ekonomin, flyktingströmmen. Samtidigt är det många som helst blundar för det som pågår. Vi vill festa, leva livet och inte ta så mycket ansvar – jag klandrar ingen för det. 

- I Vians roman är alla väldigt unga. För mig är det därför ett medvetet val att jobba med vuxna skådespelare och inte de allra yngsta. De förstärker känslan jag får när jag ser människor i 40-årsåldern som ännu har flickvänner och pojkvänner, inga familjer. De bara festar, har roligt och lyssnar på musik. De är smarta, ironiskt nog, men de gör ingenting annat än lever. Jag tror att det är dags att prata om det. 

Boken beskrivs som en ”fascinerande liten surrealistisk berättelse”. Många avskräcks av ordet surrealism, vad vill du säga till dem?

- Det mest skrämmande med surrealism är antagligen det att människor är rädda för att inte förstå handlingen. Men saken är den att i det här fallet är den väldigt klar. Det handlar om hur den riktiga världen och den imaginära världen inte går ihop. Någon gång i din perfekta värld måste du öppna ögonen, ta beslut, bli vuxen. Det händer oss alla och det är det föreställningen handlar om. Det blir också mycket musik, live, eftersom vi har Jimi Tenor på scenen. Och en hel del rörelse. Lite som en samtida musikal, för dagens dagdrivargeneration.


Extra material kring föreställningen Dagarnas skum

• Tanja Weinstein är en internationell regissör med otaliga framgångar bakom sig. Titta här vad allt hon regisserat


• Dagarnas skum är Boris Vians mästerverk

Det är 57 år sedan den franske författaren och jazzmusikern Boris Vian avled, endast 39 år gammal. Hans mest kända bok, Dagarnas skum, blev snabbt den stora kärleksromanen och kultboken somm ”alla” i Frankrike skulle läsa. Romanen är på topp tio av de mest lästa böckerna i Frankrike.

Vian var före sin tid. Det är först under senare som man lyft hans litterära betydelse, till exempel det nydanande i hans poetiskt sensuella språk. För många fransmän är ”Dagarnas skum” en läsupplevelse som man bär med sig.

Boken är givetvis något annat än den föreställning som ensemblen skapar. Men fdu som vill  som vill veta mer om boken Lyssna till Göran Sommardal, som läser ur klassikern på Sveriges Radio (klicka på bilden)


Jimi Tenor ger oss häftig jazz

Musikern och kompositören Jimi Tenor är den alternativa musikscenens stora idol. Svenska Teaterns publik kommer att få höra honom skapa en lustfylld ljudvärld på AMOS. 

I Dagarnas Skum gestaltar Tenor en person som kallas för Jean-Sol Partre. Under repetitionsperioden komponerar han musik speciellt för den här uppsättningen genom improvisation och samspel med ensemblen. 

Tenor är en mycket produktiv musiker som spelat in hela 25 album. Hans igenkänningsmärke är elektronisk musik blandat med Jazz. I England har han beskrivits som banbrytande med sin trendiga techno jazz. Det är också jazz som färgar Dagarnas skum på AMOS. 

- Ja, det blir mycket jazz, fast i olika former beroende på skådespelarnas karaktär eller känsloläge. I första akten får vi kanske höra mer free-jazz med lite erotiska undertoner, säger han. 

Regissören Tanya Weinstein kallar föreställningen för en ”dirty musical”. Hon berättar att Jimi också kommer att sjunga med de andra skådespelarna.

Det lönar sig alltså att komma och se Dagarnas skum också för musiken skull. Om man vill uppleva en av jazzens och funkens stora rebeller i Finland. 

Vad kommer du att spela för instrument?
- Jag kommer att spela saxofon, flöjt och piano. 

FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ JIMI TENORS MUSIK: Vi har gjort en spellista på Spotify med exempel på Jimi Tenors musik. Det är dock inte denna musik som är med i föreställningen

Text: David Lindström 

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close