För att trygga er säkerhet när ni utför era biljettärenden på teatern: 

  • Har vi specialutbildat vår städpersonal för rådande omständigheter 
  • Förser vi er med handdesinfektionsmedel 
  • Iakttar vi extra god handhygien 
  • Desinficerar vi ytorna i och utanför biljettkassan flera gånger dagligen 
  • Stannar vi hemma vid minsta sjukdomssymptom och testas omgående 
  • Har såväl cafét som biljettförsäljningen skyddsglas 
     

När ni besöker vår biljettförsäljning önskar vi av er att: 

  • Ni följer alla av THL utarbetade rekommendationer och myndigheternas beslut 
  • Iakttar extra god handhygien och vid behov nyser i ärmen eller näsduk 
  • Håller säkerhetsavstånd (minst 1,5 m) från övriga besökare och personalen 
  • Använder kortbetalning i första hand 
     

Vänligen håll oss uppdaterade med aktuella kontaktuppgifter så att vi kan nå er med eventuella specialmeddelanden samt smittspårning vid behov.

Känner ni er det minsta lilla krasslig ska ni stanna hemma. Så gott som alla ärenden går också att sköta per telefon 09 616 214 11 (må – lö kl. 12-18) eller e-post biljetter@svenskateatern.fi. På det viset behöver du inte personligen besöka teatern. Det går också att köpa biljetter rakt på lippu.fi.  

I det rådande läget byter vi biljetter avgiftsfritt så sent som på föreställningsdagen.  

Så tryggar vi Ert besök hos oss

Frågor och svar

Stora scenen 

Salongskapaciteten på Stora scenen begränsas till 250 personer för att vi ska kunna garantera ett säkerhetsavstånd på 1-2m mellan besökarna. Personer i samma sällskap får givetvis sitta tillsammans. Platserna är numrerade, men förbered er på att platsnumreringen kanske inte stämmer. Lämna alltid en plats ledig mellan er och följande sällskap.  Våra publikvärdar visar in och hjälper till att hitta plats.  

Ytterdörrarna öppnar 45 minuter innan föreställningen börjar och salongsdörrarna 25 minuter innan föreställningen börjar. Vi ber er att kontrollera vilken sida ni sitter på innan ni kommer till teatern. Om era platsbiljetter är på höger sida, önskar vi att ni använder höger entré på Skillnadens sida. Om era platsbiljetter är på vänster sida, önskar vi att ni använder vänster entré på Norra Esplanaden, mittemot Akademiska bokhandeln.  

Biljetterna kontrolleras vid ingången till teatern. Ta därför fram biljetterna färdigt så att vi tillsammans kan undvika onödig köbildning. 

I pausen önskar vi att ni använder utgången närmast er och undviker trängsel. 

AMOS-scenen 

Salongskapaciteten på AMOS-scenen begränsas till 65 personer för att vi ska kunna garantera ett säkerhetsavstånd på 1-2m mellan besökarna. Personer i samma sällskap får givetvis sitta tillsammans. Platserna är onumrerade och våra publikvärdar visar in publiken till rätt plats. Vänligen lämna en plats ledig till följande sällskap. Platserna fylls i den ordning som publiken anländer till teatern.  

Ytterdörrarna öppnar 45 minuter innan föreställningen börjar och salongsdörrarna en halv timme innan föreställningen börjar. Ingång till AMOS-scenen sker via vänster entré mittemot Akademiska Bokhandeln, om inget annat meddelats. I första hand ber vi er använda trapporna och följa de anvisningar som finns i publikutrymmena. Våra publikvärdar eskorterar i hiss vid behov.  

NICKEN-scenen 

Vi tar endast emot en dagisgrupp åt gången till vardagsföreställningarna av Diktatorn samt Barnens November - programmet. Familjer tas emot på lördagar och bebisar tillsammans med en trygg vuxen på babyteatern. Salongskapaciteten är begränsad till 40 besökare för att vi ska kunna garantera säkerhetsavståndet på 1-2m. Till BNICK är salongskapaciteten begränsad till 30 besökare. 

Ytterdörrarna öppnar 45 minuter innan föreställningen börjar och salongsdörrarna öppnar 15 minuter innan föreställningen börjar. Ingång till NICKEN-scenen sker via vänster entré mittemot Akademiska Bokhandeln. I första hand ber vi er använda trapporna och följa de anvisningar som finns i publikutrymmena. Våra publikvärdar eskorterar i hiss vid behov.  

Garderob 

Garderoberna på såväl höger som  vänster sida till Stora scenen fungerar med självbetjäning. Teatern ansvarar inte för kläder och värdeföremål som lämnas i garderoberna. Det är dock möjligt att få väskor inlåsta vid behov. Våra publikvärdar hjälper med detta. Vi rekommenderar att ni endast tar med er det mest nödvändiga när ni besöker teatern. Jackor får tas med in i salongerna men stora väskor måste lämnas utanför pga brandsäkerhet.  

AMOS-besökarna ombeds använda hängarna i AMOS-foajé under föreställning. Dörrarna till foajén är låsta medan föreställningen pågår.  

NICKEN-besökarna kan använda Stora scenens garderob på vänster sida, samt garderoben vid 2:a Balkong.   

Servering 

För att underlätta pausserveringen önskar vi att ni beställer den på förhand på https://cafesvenskis.fi/bestall/ 

Innan föreställningen 

Förhandsbeställd pausservering betalas i publikfoajén i andra våningen på vänster och höger sida innan föreställningen börjar. Borden är numrerade och vid betalning får ni info om ert bordsnummer samt placering. Vill ni beställa servering till pausen på plats och ställe, går det också att göra här.  

Serveringen har utvidgats till alla våningar och utrymmen för att försäkra säkerhetsavstånd till övriga besökare.   

I pausen

Café Artist, på gatuplan, har öppet i pausen, ifall du glömt att göra beställning på förhand. 

Textningsapparater

Utdelning av textningsapparater för Stora scenen kommer att ske endast vid ingången till Café Artist.

Programblad 

Programblad kan köpas av våra publikvärdar och i teaterns biljettkassa. Vi önskar att endast kortbetalning används. 

Hygien 

En god handhygien är A och O. På teatern finns handdesinfektionsstationer på flera ställen. Vi uppmanar kunderna att hålla avstånd (minst 1,5 m) från andra kunder och personal. Ytorna i biljettkassan desinficeras flera gånger dagligen. Vid föreställning desinficerar våra publikvärdar alla räcken, ledstänger och dörrhandtag såväl innan föreställningen som innan och efter pausen. Teaterns personal följer rekommendationen om användning av ansiktsmasker och rekommenderar också besökare att göra det. Ta gärna med en egen mask till teatern. Har du glömt masken, så delar vi också ut masker på teatern. Våra publikvärdar administrerar utdelning för den som behöver. Vår städpersonal har gått specialutbildning för att kunna anpassa städningen till den rådande situationen och städning utförs också under föreställning.  

Hälsa 

Är vi sjuka eller har minsta sjukdomssymptom stannar vi hemma, och det önskar vi att också ni gör. Vi byter era biljetter till nytt speldatum avgiftsfritt ännu samma dag! Kom också ihåg att skydda munnen och näsan med en engångsnäsduk när du hostar eller nyser. Släng omedelbart den använda näsduken. Har du inte en näsduk till hands ska du hosta och nysa mot armvecket. 

Om du under ditt besök börjar känna dig krasslig önskar vi att du är i kontakt med närmaste publikvärd.  

Ifall vi via hälsomyndigheterna får veta att en smittad person besökt teatern desinficeras utrymmen hen vistas i med specialutrustning för att trygga besök för kommande publik. Samtliga personer som besökt teatern samtidigt kommer också att informeras.  

Vi uppmuntrar alla besökare att ladda ner Coronablinkern! 

Publika utrymmen 

Vi önskar att ni följer de anvisningar, som finns på plats, för hur ni ska röra er i huset. Vi vill försäkra oss om att säkerhetsavstånd hålls och att alla upplever sitt besök tryggt. Vänligen respektera övriga besökare.  

För att trygga er säkerhet när ni utför era biljettärenden på teatern: 

  • Har vi specialutbildat vår städpersonal för rådande omständigheter 
  • Förser vi er med handdesinfektionsmedel 
  • Iakttar vi extra god handhygien 
  • Desinficerar vi ytorna i och utanför biljettkassan flera gånger dagligen 
  • Stannar vi hemma vid minsta sjukdomssymptom och testas omgående 
  • Har såväl cafét som biljettförsäljningen skyddsglas 
     

När ni besöker vår biljettförsäljning önskar vi av er att: 

  • Ni följer alla av THL utarbetade rekommendationer och myndigheternas beslut 
  • Iakttar extra god handhygien och vid behov nyser i ärmen eller näsduk 
  • Håller säkerhetsavstånd (minst 1,5 m) från övriga besökare och personalen 
  • Använder kortbetalning i första hand 
     

Vänligen håll oss uppdaterade med aktuella kontaktuppgifter så att vi kan nå er med eventuella specialmeddelanden samt smittspårning vid behov.

Känner ni er det minsta lilla krasslig ska ni stanna hemma. Så gott som alla ärenden går också att sköta per telefon 09 616 214 11 (må – lö kl. 12-18) eller e-post biljetter@svenskateatern.fi. På det viset behöver du inte personligen besöka teatern. Det går också att köpa biljetter rakt på lippu.fi.  

I det rådande läget byter vi biljetter avgiftsfritt så sent som på föreställningsdagen.  

Café Artist är öppet!

Vi vill att ni ska känna er trygga hos oss! Personalen i Café Artist värnar om din säkerhet. Vi följer myndigheternas restriktioner och har plockat bort hälften av borden och stolarna inne i caféet. Terrassen har utvidgats, personalen har skolats och handhygienen tryggas med desinficeringsmedel för kunderna. Dessutom har plexiglas installerats vid kassan och personalen sätter särskild vikt på god handhygien. Om du känner dig sjuk ber vi dig vänligen besöka oss vid ett senare tillfälle i stället. Välkomna till Café Artist!

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close