En nästanmusikal i varuhusmiljö

STOCKMANN, STOCKMANN

Mitt i stan ligger Stockmanns. Mitt i våra liv. Men nu går det dåligt och goda råd är dyra. Vi får följa med på en musikalisk resa genom våningarna under den sista av de galna dagarna. Vi möter den nyanställde chefen Alex, styrelsens sista chans, och den unga praktikanten Kira som mot sin vilja sugs in i verksamheten. Det är intriger i chefskorridoren, käbbel bland personal och stamkunder och inte så lite frustrerad romantik. Allt emedan guldfisken fortsätter simma runt, runt, runt på fjärde våningen.

Barbro Smeds nyskrivna pjäs Stockmann, Stockmann är varmhjärtad musikteater om alldeles vanliga människor i en bekant men bisarr miljö. Vårens nostalgitrip regisseras av Aleksis Meaney med nyskriven kuplett- och kabarémusik av Leif Jordansson under Maija Ruuskanens orkesterledning.
 

VÄLKOMMEN TILL VÅR VÄRLD!
 

 

urpremiär 17.2 på stora scenen

URPREMIÄR 17.2.2018 

Pris: 21-38 €
Föreställningens längd: ca 2 h 20 min inkl paus

#stockmannstockmann


konstnärlig ledning

Manus BARBRO SMEDS
Bearbetning ANNA SIMBERG
Musik LEIF JORDANSSON
Regi ALEKSIS MEANEY
Koreografi MARKKU NENONEN
Kapellmästare MAIJA RUUSKANEN
Scenografi ERIK SALVESEN
Kostymdesign ANNA SINKKONEN
Ljuddesign JUSSI MATIKAINEN
Ljusdesign TOM KUMLIN
Hår och mask PIRJO RISTOLA

 

Skådespelare

Mikael
Anna
Stella
Nicke
Kristofer
Dennis
Jonna
Niklas

musiker

Joakim Berghäll Jaakko Kämäräinen Maija Ruuskanen

 

 

pressbilder



Stockmann, Stockmann

En pjäs om Stockmann - varför regissör Aleksis Meaney?

Redan pjäsidén kändes kul, den beskriver en dag i varuhuset under Galna Dagar, och Barbro Smeds text fångade mig direkt. Alla helsingforsare har ett förhållande till Stockmann. Ett förhållande som rymmer kärlek, hat, misstankar och mani. Varuhuset har stått i utkanten av Esplanaden i över 100 år och är en självklar del av Helsingfors stadsbild.

Som liten pojke från Joensuu var det alltid en magisk upplevelse att gå in på Stockmann. Ur en liten knodds perspektiv såg varuhuset ut som en magnifik, magisk labyrint; ett fantasiland.

Stockmann som varuhus har inte förändrats fastän världen omkring har gjort det och det är nödvändigtvis inte en bra sak. I pjäsen leder Stockmanns motgångar till att förändringar slutligen måste göras. Vår föreställning är rolig och absurd men också kritisk. Kritiken är ändå inte illasint utan snarare ömt nostalgisk.

Stockmann är de stora känslornas varuhus. Kan man se det i er pjäs?

Visst! I pjäsen finns många starka och humana personligheter, bland både personal och stamkunder. Pjäsen har två huvudpersoner. Den unga idealistiska nya chefen som börjar undercover för att inte avslöja sin position och den arbetslösa skådespelerskan som extraknäcker på Galna Dagar. I pjäsen finns också tre kunder som sitter på en bänk i varuhuset och både minns det förflutna och kommenterar nuläget i koncernen.

Pjäsen innehåller mycket musik, kan du beskriva den?

Leif Jordansson låter musikstilarna skifta så att de stöder berättelsen. Pjäsen utspelar sig i nutid men ibland gör vi tidshopp till det som varit och genom musiken stärks nostalgin. Vi bjuds på nyskriven kuplett- och kabarémusik. Jag skulle beskriva det som att Kurt Weill möter Tom Waits.

Föreställningen har premiär i februari 2018 men det verkar hela tiden hända saker kring Stockmann. Hur tar ni det i beaktande?

Vi vill vara up-to-date så vid behov ändrar vi i texten och i föreställningen.

För att bättre förstå våra besökare samlar vi och våra samarbetspartners information om ditt besök med hjälp av cookies. 
Läs mer.

close