Till följd av myndigheternas beslut har vi inhiberat samtliga föreställningar fram till 31.1.2021. Beslutet berör bland annat 13 föreställningar av Pappan. På grund av produktionstekniska orsaker är vi dessutom tvungna att inhibera de tre sista föreställningarna av Pappan, som skulle ha spelat 1-3.2. Föreställningen återkommer inte senare i vår.
Alla kunder som köpt eller bokat biljetter till ifrågavarande föreställningar har blivit kontaktade per SMS och e-post (ifall du uppgett dem i samband med biljettköpet/-bokningen).
En tragikomisk berättelse om hur det är att tappa minnet
Han är en väldigt charmerande och punktlig äldre man som bor ensam i sin lägenhet. Men hans klocka försvinner hela tiden och han kan inte hitta den.
Därför har han två, en på armen och en i huvudet. Tidigare i livet var han dansare. Säger han. Men underligt nog påstår hans dotter att han har varit ingenjör. Var hon nu kan ha fått det ifrån.
Vilka de här människorna är som kommer och går i hans hem, vet han inte. Personer som han aldrig sett förut påstår sig vara hans barn. Och varför vill de hjälpa honom hela tiden? Han klarar ju sig alldeles utmärkt på egen hand.
Florian Zeller har skrivit en varm och insiktsfull berättelse om hur det är att tappa minnet. Det blir ett efterlängtat återseende när en av våra mest folkkära skådespelare Asko Sarkola intar scenen. Senast han stod på Svenska Teaterns scen var 1966 då han gick Svenska Teaterskolan*. Den kritikerrosade pjäsen regisseras av Marcus Groth.
Pappan ger på ett briljant sätt oss nya perspektiv på vår tillvaro, oss själva och våra anhöriga.
KONSTNÄRLIG LEDNING
av FLORIAN ZELLER
Översättning LISA LINDBERG
Regi MARCUS GROTH
Scenografi KEIJO VIITALA, MARCUS GROTH
Kostymdesign KAISA RAUTAKOSKI
Ljusdesign TOM KUMLIN
Ljuddesign ANDREAS LÖNNQUIST
Mask och hår PIRJO RISTOLA
Rättigheter: Näytelmäkulma - Nordic Drama Corner