Hoppa över navigering
Programblad

Hamlet

Klassikernas klassiker

Regissörens hälsning

Välkommen till Hamlet, ett av de mest älskade och utforskade verken av William Shakespeare.  

Denna tradition förpliktigar men ger mig samtidigt frihet att utforska verket vidare. Just den ständiga omgörningen, omtolkningen och den ständiga återupptäckten är numera en tradition när det gäller detta verk.


Jag har känt en särskild fascination för denna tragedi sedan första gången jag läste den. Den unge prins Hamlet står inför ett val: hämnas sin fars mord på uppmaning av dennes vålnad, eller förbli passiv och leva med konsekvenserna av svek och orättvisa. Det är en berättelse där moraliska frågor inte har några enkla svar, och jag har ofta funnit mig själv reflektera över hur just detta faktum är lika relevant i vår samtid. 


När jag hör den berömda monologen “Att vara eller icke vara” får jag en djup känsla av mänsklig sårbarhet. Jag känner den existentiella tyngd som Hamlet bär på, den eviga frågan om vad det egentligen innebär att leva och att handla, eller att inte göra det. Det är en pjäs som, trots sin ålder, alltid lyckas påminna mig om våra gemensamma mänskliga dilemman. Vad gör vi när vi står inför moraliska vägskäl? Hur långt är vi villiga att gå för rättvisan, för att skydda våra nära? 


Det som gör Hamlet så speciell för mig är inte bara dess storslagna teman utan också de små, intima ögonblicken – Hamlets förhållande till sin mor, hans förtvivlade kärlek till Ophelia, och hans tvivel inför den värld han lever i. Dessa personliga ögonblick fördjupar pjäsens stora frågor och gör den till en resa inte bara genom en politisk tragedi, utan genom den mänskliga själens mörkaste vrår. 

Välkommen till Hamlet – en föreställning som, precis som livet självt, bjuder på allt från bitter sorg till glimtvis klarhet, och som alltid lämnar oss med mer att tänka på. 

Dritëro Kasapi
Regissör

Konstnärligt team
Dritëro Kasapi  image

Dritëro Kasapi

Regissör

Dritëro Kasapi

Dritëro Kasapi är utbildad regissör vid Faculty of Dramatic Arts i Makedonien. Han har 20 års erfarenhet som regissör med ett 40-tal uppsättningar i Sverige och Europa. Sedan 2018 är han också teaterchef och konstnärlig ledare på Riksteatern i Sverige.

Annika Bromberg  image

Annika Bromberg

Scenograf och kostymdesigner

Annika Bromberg

I vår tolkning av Hamlet blir Shakespeares ord en megafon som ekar genom tidens korridorer. De stora känslorna, då som nu, finns djupt rotade i våra själar. Teaterscenen, med sina skådespelare, scenografi, kostymer, ljus och ljud, fungerar  som budbärare och lyfter eviga teman om kärlek, hat och att våga göra sin röst hörd i en värld där ”fake news” inte längre går att urskilja från sanningen. Vem kan man lita på?

 

Annika Bromberg är en frilansande scenograf och kostymdesigner med gedigen erfarenhet. Sedan 2021 innehar hon ett femårigt uppdrag som scenograf vid Folkteatern Gävleborg. År 2021 avslutade Annika sin magisterutbildning vid Stockholms konstnärliga högskola, där hon fokuserade på hållbarhet inom scenkonst. Tillsammans med Dritëro Kasapi har Annika under två decennier skapat flera uppmärksammade teateruppsättningar.

 

Tommi Saviranta  image

Tommi Saviranta

Ljusdesigner

Tommi Saviranta

Jag känner mig hedrad över att få göra min första ljusdesign för talteater för Hamlet, klassikernas klassiker, på Svenska Teaterns historiska stora scen. Hamlet var också det första talteaterverket där jag var ljusoperator. Det var 2012. Nu, tolv år senare, har jag äntligen fått möjligheten att ljussätta Hamlet på mitt eget sätt, och jag är oerhört entusiastisk över det.

 


Helsingforsbaserad frilansande ljusdesigner. Ljus, ljusdesign och programmering är min passion. Jag arbetar huvudsakligen som ljusoperatör på Finlands nationalopera och -balett, men jag tar mig an alla slags ljusrelaterade uppdrag när jag får chansen. Utöver ljusdesign för teater har jag också arbetat med cirkusproduktioner, tv-produktioner, livemusik och olika evenemang. 

Hanna Mikander  image

Hanna Mikander

Ljuddesigner

Hanna Mikander

I Hamlet är relationen mellan den yngre och den äldre generationen något som resonerar starkt hos mig och tangerar sådant som unga tampas med idag. Både Hamlet och Ofelia känner sig svikna av sina föräldrar. Med deras livserfarenhet och visdom borde de vara förebilder för de unga men istället handlar de själviskt och manipulativt. Hamlet blir också sviken av sina bästa vänner. Så vad händer när ens närmaste sviker en och framtiden känns hopplös? Man tappar fotfästet. I Hamlets och Ofelias fall leder det till ödesdigra konsekvenser.

 

Jag har arbetat som ljuddesigner på Svenska Teatern i 16 år och gästat på bl.a. Stockholms Stadsteater, Åbo Svenska Teater, Lilla Teatern och Viirus. Utöver arbetet som ljuddesigner så komponerar jag, arrangerar och gör musikproduktion till föreställningar. 

Tiitta Stoor  image

Tiitta Stoor

Maskdesign

Tiitta Stoor

Jag är glad över att få vara med som maskdesigner i detta konstnärliga team och arbeta med denna världskända klassiker. Hamlet anpassar sig till varje tidsålder och visar människan i sina mest sårbara, råa ögonblick – hämndlysten och kapabel till extrema handlingar.

 

Jag började jobba i teaterbranschen för 30 år sedan. Först på Finlands Nationalopera, och sedan 2008 har jag varit frilansare inom filmproduktion, musikteater, tv-produktioner och på Svenska Teatern. Sedan 2015 har jag varit fast anställd här på Svenska Teatern som maskör och perukmakare. Idag arbetar jag även som maskdesigner och avdelningschef för maskavdelningen. 

Skådespelarna
Sonia Haga image

Sonia Haga

Ofelia

Sonia Haga image

Sonia Haga

Ofelia är syster till Laertes och dotter till Polonius

Hurudan är din karaktär?
En viljestark ung kämpe

Jesper Fransson image

Jesper Fransson

Hamlet

Jesper Fransson image

Jesper Fransson

 

Hurdan är din karaktär?
Hamlet, prins av Danmark, sörjer sin just bortgångne far. Känner sig sviken av sin mor som inte sörjer utan har gått vidare med livet. Till råge på allt gift om sig, och dessutom inte med vem som helst, utan med sin svåger. 

Patrick Henriksen image

Patrick Henriksen

Rosencrantz

Patrick Henriksen image

Patrick Henriksen

Rosencrantz är Hamlets barndomsvän

 

Hurdan är din karaktär?
Rosencrantz försöker spela i allas lag men spelar ut sig själv. Vill stå på allas sida men den enda som står på hans sida är Gyldenstern. Innerst inne tycker han att allt var bättre förr. 

Dennis Nylund image

Dennis Nylund

Gyldenstern, Laertes

Dennis Nylund image

Dennis Nylund

Gyldenstern är Hamlets barndomsvän. Laertes är bror till Ofelia och son till Polonius

 

Hurdan är din karaktär? 

Laertes. En man med stort hjärta men ännu större tillkortakommanden. 

Sophia Heikkilä image

Sophia Heikkilä

Drottning Gertrud

Sophia Heikkilä image

Sophia Heikkilä

Drottning Gertrud är mor till Hamlet

 

Hurdan är din karaktär? 

Gertrud av Danmark är en till synes äregirig och känslokall drottning men drivs hon av pur själviskhet eller av villkorslös kärlek till sin son Hamlet, det är frågan.. 

Mikael Andersson image

Mikael Andersson

Polonius

Mikael Andersson image

Mikael Andersson

Kung Claudius rådgivare och pappa till Ofelia och Laertes


Hurdan är din karaktär?

En politisk spelare. Trots en massa prat för att komma till en slutsats så är han listig och slug. Detta för att hålla ihop sin familj och för deras överlevnad. Men också för att bibehålla sin makt i riket.  

 

Mitja Sirén image

Mitja Sirén

Skådespelaren, Osric

Mitja Sirén image

Mitja Sirén

 

Hurdan är din karaktär? 

Skådespelaren anser sig vara den bästa skådespelaren, mästare på att förmedla känslor, oavsett i vilken genre pjäsen är. 

Genom sitt agerande utmanar han Hamlets tankar kring handling och inre känslor. 

  

Niklas Åkerfelt image

Niklas Åkerfelt

Kung Claudius

Niklas Åkerfelt image

Niklas Åkerfelt

Claudius är Hamlets farbror. Efter Hamlets fars död gifter han sig med Hamlets mor.

Hurdan är din karaktär?

 

Claudius är nybliven kung och han är drucken på makt och härlighet.

Han njuter av sin nya tillvaro, en tillvaro som fram tills nyligen framlevts i skuggan av brodern, den gamla kungen. Men nånting gnager, en skräck, en paranoia, en skuld…

Det är en både tacksam och utmanande roll för en skådespelare, man får utforska ett otroligt brett spektrum av uttryck.

Hamlet

För mig är det något magiskt med teatrar

Jag älskar känslan av att komma in på en teater. Bara att vara där och insupa atmosfären. Jag vet inget om hur en troende känner sig i sin religions byggnad, men jag antar att det är en liknande känsla med den jag känner när jag är på teatern. I skrivande stund har vi precis haft vår första repetition av Hamlet på scenen. Hittills har vi repeterat i en övningssal. När jag nu står där och får se scenografin på plats på scenen för första gången inser jag att; “Ja, detta händer verkligen på riktigt. Det ska bli en föreställning av det här!” 


Tänk att som teaterälskare, få vara med och spela denna pjäs på denna teater. Jag har fått ynnesten att fylla funktionen som Hamlet i spelet med samma namn. Jag är mycket väl medveten om hur få förunnat det är.  


Även om det, arbetsmässigt, är det i särklass svåraste och tyngsta jag gjort inom min korta tid som yrkesverksam skådespelare så är det också bland det roligaste. Kanske inte alltid roligt som i “haha”, eller i alla fall inte scenen, men utanför är det en del skratt. Det är just det som gör att jag har möjlighet att kunna anse, inse, känna samt kunna njuta av detta privilegium jag fått. Jag har underbara arbetskamrater. Inte bara medskådespelare och regissör utan det gäller alla andra också, allt från maskör, påklädare, scenarbetare, rekvisitörer, konstnärliga planerare osv. osv. Om inte de/ni hade varit så behjälpliga och vänliga hade jag inte haft lika lätt att kunna njuta av detta projekt.  


Så… hur är det att fylla funktionen som Hamlet i spelet med samma namn? På det stora hela är det exakt samma jobb som görs när jag ska fylla denna funktion som vilken annan som helst. Texten ska bankas in och viljorna, undertexterna, scenerierna och den rätta tonen ska testas fram. Vissa dagar famlar man i mörker, andra ser man ljuset i tunneln. Det är tungt, svårt, stressigt och utmanande. Som frilansande skådespelare lever jag med en ständig oro över eventuell framtida arbetslöshet (inte minst i dessa tider med rådande regering och nedskärningar som sker) och om jag aldrig igen skulle få något skådespelarjobb så kommer jag ändå alltid att kunna minnas tillbaka och tänka att ja, jag fick faktiskt spela Hamlet. På denna teater. Med dessa kollegor. 

Kort sagt; 

Ett privilegium få förunnat och jag är väldigt tacksam. 

Jesper Fransson,

Skådespelare som gestaltar Hamlet

Galleri

Produktion

Det är vi som har skapat föreställningen

60 år sedan sist

Hamlet fick senast premiär på Svenska Teatern 24 april 1964 (Shakespeares 400-årsminne) i regi av Carl-Axel Heiknert. Hamlet spelades av Kurt Ingvall och Ofelia av Gunvor Sandkvist. 

Playlist

Lyssna på musik som spelas i föreställningen

Galleri

animation
Syntolkning

Alla föreställningar syntolkas

Till Hamlet erbjuder vi syntolkning på svenska. Syntolkningen sker via applikationen Subtitle Mobile på din egen smarttelefon.

Läs mer om syntolkningen här

personalen

Svenska Teaterns personal