MELKEINMUSIKAALI TAVARATALOSSA 

STOCKMANN, STOCKMANN

Stockmann seisoo keskellä kaupunkia, keskellä elämäämme. Nyt tavaratalolla menee huonosti ja hyvät neuvot ovat kalliita. Musikaalinen matka vie meidät keskelle Hullujen Päivien viimeistä päivää. Tapaamme vastanimitetyn johtajan Alexin, firman viimeisen toivon, ja nuoren harjoittelijan Kiran, joka vastoin tahtoaan tulee vedetyksi mukaan tapahtumiin. Johdon käytävillä juonitellaan, henkilökunta ja kanta-asiakkaat kinastelevat, ja ilma on sakeana tukahdutetusta romantiikan nälästä. Kaiken keskellä kultakala ui loputonta ympyräänsä neljännessä kerroksessa.

Barbro Smedsin näytelmä Stockmann, Stockmann on lämminsydäminen musiikkinäytelmä tavallisista ihmisistä tutussa, mutta silti omituisessa ympäristössä. Kevään uutuuden ohjaa Aleksis Meaney. Maija Ruuskasen johtama orkesteri soittaa Leif Jordanssonin säveltämää kupletti- ja kabareemusiikkia.
 

 

kalenteri

ENSI-ILTA 17.2.2018

Hinta: 21-38 €
Kesto: n. 2 t 20 min sis väliaika
Esitys tekstitetään suomeksi
Tilaa väliaikatarjoilu


 

 

taiteellinen työryhmä

Käsikirjoitus BARBRO SMEDS
Muokkaus ANNA SIMBERG
Musiikki LEIF JORDANSSON
Ohjaus ALEKSIS MEANEY
Koreografia MARKKU NENONEN
Kapellimestari MAIJA RUUSKANEN
Lavastus ERIK SALVESEN
Pukusuunnittelu ANNA SINKKONEN
Äänisuunnittelu JUSSI MATIKAINEN
Valosuunnittelu TOM KUMLIN
Maskeeraus ja hiukset PIRJO RISTOLA

Näyttelijät

Mikael
Anna
Stella
Nicke
Kristofer
Dennis
Jonna
Niklas

muusikot

Joakim Berghäll Jaakko Kämäräinen Maija Ruuskanen

 

 

Miksi Stockmann, Stockmann ohjaaja Aleksis Meaney?

Jo näytelmän idea tuntui hauskalta. Se kuvaa päivää tavaratalossa Hullujen Päivien aikaan. Barbro Smedsin kirjoittama teksti kiehtoi minua heti.

Jokaisella helsinkiläisellä on jokin suhde Stockmanniin, ja siinä suhteessa on rakkautta, vihaa, karsastusta ja pakkomielteitä. Tavaratalo on seistä pönöttänyt Esplanadin laidalla lähes sata vuotta ja se on osa Helsingin katukuvaa.

Minulle joensuulaisena pikkupoikana Stockmann oli aina maaginen kokemus. Pienen nassikan silmin sokkeloisessa tavaratalossa kaikki näytti valtavalta ja maagiselta. Se oli kulutusjuhlan taikamaa.

Tavaratalona Stockmann ei ole muuttunut, vaikka maailma sen ympärillä on muuttunut, ja se taas ei ole välttämättä hyvä. Näytelmässäkin paikka on vaikeuksissa. On tiputtu kärryiltä, ja muutoksia on viimein pakko tehdä.  

Esityksemme on hauska ja absurdi, mutta samalla kriittinen. Kriittisyys ei ole pahansuopaista, vaan lempeän nostalgista.

Stockmann on suurten tunteiden tavaratalo. Miten se näkyy näytelmässä? 

Näytelmässä on vahvoja, inhimillisiä persoonia, niin tavaratalon henkilökuntaa kuin asiakkaitakin. Päähenkilöitä on kaksi. On nuori ja idealistinen keskiportaan pomo, joka aloittaa työnsä niin, ettei kukaan tiedä hänen olevan pomo, ja on työtön näyttelijä, joka pestautuu rahapulassaan Hulluille Päiville myyjäksi. He tuntevat toisensa lukiosta. 

Näytelmässä on myös kolme asiakasta, jotka istuvat tavaratalon penkeillä ja muistelevat menneitä ja kommentoivat nykymenoa. Esityksessä on lukuisia pieniä inhimillisiä tarinoita ja monia hyviä naishahmoja. Se kuvaa myös työelämää ja sen muutoksia.

Näytelmässä on paljon musiikkia. Millaista?

Leif Jordanssonin säveltämässä musiikissa tyylilajit vaihtelevat ja palvelevat tarinaa. Kurt Weillin hengessä edetään Tom Waitsiin. Näytelmän tapahtumat sijoittuvat nykypäivään, mutta välillä tehdään aikahyppyjä menneisyyteen ja nostalgiaan myös musiikin kautta. Musiikki sisältää niin kabareen kuin varieteenkin elementtejä. Lue koko artikkeli

Jotta voisimme ymmärtää kävijämme paremmin, me ja meidän yhteistyökumppanimme keräämme tietoja vierailustasi evästeiden avulla. Lue lisää.

close