Dramatiker Craig Christie om nätmobbning som musikal

16.03.2017 kl. 13:15

Connected är en rockmusikal om nätmobbning, som är ett växande problem med oanade följder. Vi träffade pjäsförfattaren och kompositören Craig Christie för en intervju när han var i Helsingfors för att träffa ungdomarna som skall spela musikalen på Svenska Teatern i maj. 

– När jag skrev Connected för fem år sedan tänkte jag att den inte skulle få ett så långt liv eftersom sociala medier ändras med en enorm hastighet. Problemen som jag då tog upp skulle väl avta med tiden. Tråkigt nog har de tvärtom vuxit och blivit mycket värre. Idag finns det så många fler sätt att bli exponerad på. Människor tenderar att ansluta sig till dem som förföljer och utsätter andra. De vänder sig mot människor som önskar bli hörda och sedda av rädsla för att själva skilja sig ur mängden.  Det betyder att vi är mycket mer sårbara nu än för bara fem år sedan. 

- Alla rön visar att unga människor med självskadebeteende ökar kraftigt. Internetmobbning har blivit ett stort problem, vilket gör den här föreställningen mer aktuell än någonsin. Den fyller verkligen en viktig funktion. 

- Under arbetet med Connected har jag tittat på individuella fall där ungas liv har blivit förstörda och fall som till och med lett till självmord på grund av näthatet. 

– Utmaningen nu är att göra manuset “up to date”. Då jag skrev det handlade allt bara om Facebook. Idag finns det fler plattformar och appar att röra sig med. Facebook är något som ungdomarnas föräldrar använder medan de unga rör sig mer på ställen som Snapchat. Idag lever många med en enorm separationsångest från sina telefoner. De lever sina liv genom apparna.  De håller koll på allt och alla hela tiden. Det har blivit mer viktigt att existera virtuellt än i den verkliga världen. 

Vad tror du att man kan göra för att motverka nätmobbning?

– Om du märker att det förekommer nätmobbning, uppmärksamma det! Prata med dina medmänniskor. Det är ju olagligt.
– Vi får inte sopa saken under mattan och låtsas att det inte påverkar oss. Övervinn dina rädslor och våga träda fram och försvara en utsatt. Om du blir mobbad, prata om det. Det finns alltid människor som är beredda att lyssna. Genom tystnad växer mobbningen och blir bara värre. En kvinna kom fram till mig och sa att om hennes barn hade sett den här musikalen skulle hon kanske varit vid liv idag. Det är inte bara en musikal för unga. Det är en historia som berör och påverkar oss alla. Vuxna känner exakt likadant inför mobbning. Här finns en stark igenkänningsfaktor men också en stor portion av situationskomik och humor trots det allvarliga grundtemat. 

Hur kom det sig att du började skriva musikaler?

– Jag började skriva musikaler som levebröd av en ren slump. Jag hade tio års erfarenhet som lärare och tog ett år ledigt för att skriva en pjäs för mina elever. Projektet lyckades så jag startade mitt eget bolag med fokus på mitt skrivande, vilket ledde till att jag aldrig fortsatte som lärare. 

– Till en början skrev jag endast talpjäser. Musik var en hobby som jag sysslade med hemma och inte tog så allvarligt. Men jag märkte snabbt hur mycket musiken förstärker intrycken och hur den engagerar publiken så jag började skriva musik också. Jag skriver mest för en ung publik och musik är ett bra redskap att använda för att flytta fokus och vinna de ungas uppmärksamhet. 

– Först visste jag inte så mycket om musikalgenren. Jag bröt väl mot de flesta regler som fanns utan att jag visste om det. Därför handlar mina musikaler ofta om ämnen som man inte direkt förknippar med musikaler. Jag arbetar det ena halvåret i mitt hemland Australien och det andra i London. Karriären tog fart i Europa år 2000 efter att jag fick ett genombrott med en musikal som har sin utgångspunkt i Eurovision Song Contest. Den fick enorm uppmärksamhet på teaterfestivalen Fringe i Edinburgh och det slutade med att den sattes upp på West End i London. 

– Jag är intresserad av människors egna berättelser så jag gör mycket samhällsorienterade saker med ämnen som engagerar.  En av mina senaste framgångarna gjorde jag genom att jobba med sjuksystrar på ett sjukhus i USA. Jag intervjuade sköterskorna under en period på tolv månader. Deras berättelser blev musikalen Hey Florence!.  Det är den här typen av storytelling jag är intresserad av. I somras hade vi premiär med en musikal om en kvinna med en CP-skada. Hon själv var stjärnan på scenen. 

- En sak jag lägger ner mycket arbete på är en årlig satsning på pjäser som spelas upp i förskolor i Australien för att uppmärksamma barn- och ungdomslitteratur. Vi har just avslutat en sex veckors turné i Australien med femton simultana uppsättningar av min senaste pjäs. Den samlade en publik på 230 000 skolbarn.  Verksamheten har utvidgats till Nya Zeeland och till England genom mitt bolag West End at Schools. 

- Nu bearbetar jag texten i Connected. Jag vill att just det här gänget här i Finland berättar sina historier om hur de använder sociala medier. Det är viktigt att deras röster blir äkta på scenen och att det är deras språk som når ut. Det har varit givande att jobba med Nya TaDaM och jag ser verkligen fram emot premiären i maj.

Text: David Lindström

 

Dramatikerns hälsning 

Det finns ett teaterordspråk som lyder musikaler skrivs inte – de omskrivs. Att detta stämmer blev uppenbart när jag i oktober 2016 besökte Finland för en workshop med de begåvade ungdomarna i Nya TADAM, som hade beslutat att uppföra min musikal Connected som gjort succé i både Storbritannien och Australien. Utmaningen var att få en show med fyra karaktärer att fungera för en ensemble på 13 personer. Vad jag inte ville var att nya karaktärer och scener skulle läggas in enkom för att ge skådespelarna mera scentid. Under mitt arbete med gruppen blev det fort klart att sannolikheten att det skulle hända var mycket liten. Deras entusiasm, talang och generositet under workshoppen gav mig många viktiga nya idéer och karaktärer som kompletterar ursprungsberättelsen. Vad du i själva verket kommer att se i Helsingfors är en världspremiär av en ny show som utvecklats från tidigare produktioner av Connected.   
Den här nya produktionen tillåter publiken att ännu mer effektivt dras in i den moderna värld av sociala medier som ingen kan undvika och som kan vara en svår och till och med farlig plats. Jag hoppas att Connecteds publik när de lämnar teatern inte bara har blivit underhållna utan också påminda om att vi alla kan vara såväl förövare som offer när det kommer till nätmobbning. Jag har djup tilltro till att medvetenhet om ämnet kan hindra en del av de konsekvenser som dåligt online beteende kan orsaka. Som alltid är det upp till oss som individer att ta ansvar för att göra världen, inklusive online världen, till en tryggare och lyckligare plats. 
Craig Christie

LÄS MER OM ROCKMUSIKALEN CONNECTED / BOKA BILJETTER