Recensioner på INGVAR!

"Svenskanin musikaaliosaaminen ansaitsee kaiken ylistyksen. Musiikki soi upeasti niin sooloina kuin kuorona, eikä liike sen paremmin kuin kohtausten teemojen ja sävyjen näytteleminen jätä toivomisen varaa. Heittäytyminen on sataprosenttista.Groth on aivan parhaimmillaan pyhimysmäisen tyynesti hymyilevänä Ingvarina. Hän malttaa tehdä pienesti, kunnes tulee aika irrotella. Rento ranteen heilautus tai lanteen keinahdus on siinä kohtaa mahtava voima.Musiikillisesti Ingvar! nojaa folk- ja popmusiikkiviitteisiin. Mikäpä paremmin sopisikaan, ne kun ovat lähes ruotsalaisia tavaramerkkejä. Kaikkein eniten läpisävelletty teos ammentaa kuitenkin yleisestä musikaalimusiikin suuresta sammiosta. Mitä pidemmälle kuljetaan, sitä enemmän tulee mieleen Jesus Christ Superstar."

Turun Sanomat / Outi Lahtinen

Underfundig och roande

"Storyn om Ikeas grundare Ingvar Kamprad blir i Svenska Teaterns möbelmusikal en finurlig och tonalt välsittande samtidssatir om Sverige och en av landets stora och absolut rikaste söner...Men kombinationen bra humor, bra folkmusik, fakta och väl valda överdrifter fungerar...Kombinationen av teatraliskt anslag och mångkunnigt skådespeleri är Ingvar!-musikalens själ, hjärta och energibomb...Trots att det ibland uppstår en viss återupprepning och statiskhet i uppspelet, kommer man inte ifrån faktum: Ingvar! är en helt osannolik men ändå underfundig och roande musikal: en humla som inte borde kunna flyga, men som lika tusan flyger fram ändå."

Östnyland / Egil Green

Skamlöst underhållande

"Musikalen om IKEA-miljardären Ingvar Kamprad är full av mångtydbara oneliners, här möts svensk folksjäl och religion och kapitalism i en härligt komisk satirisk patetisk underhållande genomsjungen helhet...Resultatet är skamlöst underhållande. Och det fungerar! En musikalateist som undertecknad har aldrig njutit så mycket av genren som tillsammans med Malmöensemblens uppsättning. Och fast överraskningsmomentet för mig är utraderat när jag sätter mig i Svenska Teaterns salong, trivs jag ännu en gång hur bra som helst...det fungerar! Alla sjunger tillräckligt bra, några alldeles fantastiskt."

YLE VEGA / Tomas Jansson

Onhan sitä herkullista seurata

"Ingvar on ihan erilainen musiikkinäytelmä. Vastaavaa tuskin on Suomessa nähty.Näytelmästä tekee ainutlaatuisen se, että kaikki kerrotaan laulaen, klassisen oratorion muodossa.

Lavalla on seitsemän näyttelijää, jotka laulavat vuorosanansa milloin koraalien, milloin kansanmusiikin sävelin. ”Evankelistan” laulamat resitatiivit johdattelevat tarinaa episodista toiseen.

Seitsemän näyttelijää sekä viulun- ja urkuharmonin soittajat pistetään musiikillisesti äärirajoille. Yhdessä hetkessä lauletaan ja tanssitaan polskaa tai hamboa, toisessa keskitytään erittäin vaativaan moniääniseen kuorosatsiin. Jopa kulningia eli lehmänkutsuntaa kuullaan. Lavalla tästä kaikesta selvitään hämmästyttävällä varmuudella. Onhan sitä herkullista seurata."

Helsingin Sanomat / Mari Koppinen

En klart se- och hörvärd föreställning med glimten i ögat.

"Regissören Erik Gedeon har valt att göra uppsättningen genomkomponerad och han har själv gjort musiken i folkviseton, som dramaturgen Klas Abrahamsson har skrivit texterna till. Med sin ovanligt väl samklingande ensemble har de skapat ett musikaliskt mycket njutbart oratorium där vi får njuta av många fina röster och melodislingor, framförda av Henrik Wikström på flygel och Veera Railio på fiol. Marcus Groth glänser i huvudrollen som Kamprad själv fast mera karismatisk. Amanda Löfman, Emma Klingenberg och Anna Hultin är en skönsjungande trio som också har en fin mimik och klara komiska talanger. Simon Häger, Niklas Häggblom och Max Forsman – i en dråplig afrofrisyr – sekunderar skickligt både vokalt och skådespelarmässigt."

Västra Nyland / Siw Handroos-Kelekay