LADDA WORDFIL

Ladda ner repertoartidningen FÖRSTA RADEN

2015 blev Svenska Teaterns bästa på tjugo år!

LADDA NER PRESSRELEASE SOM WORD DOKUMENT

Då vi blickar tillbaka på 2015 kan vi med fog konstatera att det var ett mycket bra år för Svenska Teaterns samtliga tre scener samt ett framgångsrikt år även internationellt. Svenska Teatern har med sitt breda urval lyckats både konstnärligt och ekonomiskt. Publikmässigt är det bästa siffran på 20 år. Under 2015 hade vi tio premiärer. Åtta av dem var nyskrivet material och en ny dramatisering.
Sammanfattning:
19 produktioner, 401 föreställningar, publik 108 806 personer. Vinst 153 367 euro.

Torsdagen den 28 april höll Garantiföreningen för Svenska Teatern rf vårmöte, där bokslutet för 2015 anfördes och fastställdes.

– Året 2015 går till historien som ett av teaterns bästa genom tiderna gällande publiktillströmning och omsättning, skriver teaterchef Johan Storgård i inledningen till verksamhetsberättelsen*.

Svenska Teatern vill gärna lyfta fram följande saker från verksamhetsåret 2015:

• MAMMA MIA! drog rekordpublik

Svenska Teaterns största (och hela Finlands tredje största) publiksuccé genom tiderna sågs totalt av 137 698 personer (91 068 under 2015) på 204 föreställningar. MAMMA MIA gav oss både ny publik och nya pengar.  Resultatet för musikalen MAMMA MIA! visar ett överskott på 691 652 euro.

• Fosterlandet är ett lyckat samarbete med två svenska teatrar

Fosterlandet var en samproduktion med Göteborgs stadsteater. Ett nyskrivet verk av Lucas Svensson om tiden då vi skickade nästan 80 000 krigsbarn till Sverige. Premiären var på Göteborgs stadsteater 20 februari 2015. Föreställningen spelades för tio välfyllda salonger på Svenska Teaterns Stora scen. För tillfället spelas samma uppsättning på Stockholms stadsteater med fortsatt framgång ända in i juni.

• AMOS och Nicken NU hittade ny publik med en beläggningsgrad på 70%

Den nya AMOS-scenen och den lyckade satsningen på Nicken NU-projektet, där vi samarbetat med fria teatergrupper har hittat sin publik. Satsningar på nyskriven dramatik och högklassig teaterkonst har burit frukt. Totalt spelade vi sex pjäser på AMOS och nio pjäser på Nicken.

• 114 publikarbeteten engagerade över 3000 personer

Svenska Teaterns satsning på publikarbete med publiksamtal, pedagogik-projekt, guidningar, skolning ger fördjupning i pjäsernas olika temata och knyter publiken närmare teatern.
Teatern satsar stort på engagerande publikarbete.

• ACE-production gör vinst och utökar sin verksamhet

Svenska Teatern fortsätter sin linje med en bred repertoar av hög klass på svenska i Finland, men även med utökat samarbete nationellt och internationellt. Det gör vi bland annat genom dotterbolaget ACE-Production med syfte att verkställa kulturexport. Under året köpte ACE-Production upp Suomen Teatteritoimisto Teateragenturen i Finland Ab, vilket gör att vi nu kan utvidga och förstärka verksamheten ytterligare. 30.12.2015 var det bejublad premiär för Kungen i Mumindalen i samarbete med Kinas nationella barnteater i Peking. Föreställningen kommer attt spelas i Kina ända fram till 2020.

ACE-production och teateragenturen gjorde tillsammans en vinst för 2015 på 34 341 euro.

• Totalt publikantal 2015: 108 806 personer.

Kommentar: Det näst största antalet i Svenska Teaterns historia. Rekordet är 1994 med 124 860 personer, då teatern spelades bl.a. HYPE!

• Totalt resultat 2015: 153 367 euro plus

Kommentar: Ett gott resultat trots att MAMMA MIA! inte hade fulla hus under hösten.  2014 var vinsten 434 708 och året innan det 154 595. Teatern gjorde dock ett stort minus på över miljonen 2012, vilket fortfarande tynger teaterns ekonomi.

Styrelseordförande Sten Palmgren och teaterchef Johan Storgård ville på årsmötet framförallt tacka Svenska Teaterns kunniga och ihärdiga personal för förverkligandet av den framgångsrika verksamheten. Teatern vill även tacka våra bidragsgivare samt vår samarbetspartner Aktia som ekonomiskt stöder vår verksamhet.

* Verksamhetsberättelsen för 2015 var ännu inte färdig från tryckeriet vid vårmötet. Vill du ha mer detaljerad information, kan vi skicka den per mejl. Vänligen kontakta Svenska Teaterns informatör. För frågor gällande bokslutet svarar förvaltningschef Stina Lindroos.

Verksamhet 2015

Komedin om Felix Liv
Svarta rummets fjäril
Välkommen glada släkting